صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

به خاطر قانون خودروهای لوکس به ما می خندند/سازمان حمایت باید مطالبات مردم را پیگیری کند نه انجمن/32 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد

۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۱۲
کد خبر: ۲۳۳۸۰۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
بیش از 32 هزار خودرو در 6 ماه اول امسال وارد کشور شد که پیش بینی می شود این رقم به 60 هزار خودرو برسد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، فرهاد احتشام زاد در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان میزان واردات خودرو در سال 95 گفت: در 6 ماه نخست امسال 32 هزار و 428 دستگاه خودرو از 56 مدل مختل وارد کشور شد.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به کشورهای مبدا واردات خودرو به ایران گفت: بیشترین واردات خودرو از با 69.3 درصد از امارات و بعد از آن 5.4 درصد از آلمان، 2.4 درصد از عمان و 2.2 درصد از کویت بوده است.

وی ادامه داد: نسبت واردات خودرو از کل واردات کالاها به کشور 4.2 درصد است و بیشترین واردات مربوط به هیوندا، کیا و تویوتا بوده است.

وی در پاسخ به سوال میزان در خصوص مغایرت حضور شرکتهایی که نمایندگی رسمی ندارند با اساسنامه انجمن گفت: از 30 عضو انجمن، 20 شرکت نمایندگی رسمی دارند و 10 شرکت هنوز موفق به اخذ نمایندگی از کشور اصلی نشده اند که در تلاش هستند تا این مهم انجام شود.

احتشام زاد همچنینی به وضعیت افراموتور اشاره کرد و گفت: با نامه ای که سازمان حمایت ابلاغ کرد، افراموتور که خودروهای ولوو را وارد و عرضه می کرد از لحاظ خدمات پس از فروش موفق عمل نکرده و اگر مجوزهای لازم را کسب نکند ناگزیر هستیم عضویت این شرکت را در انجمن لغو کنیم.

وی همچنین به خلف وعده رامک خودرو در تحویل خودروهای آئودی اشاره کرد و گفت:مطالبات مردم و دلیل تاخیر در تحویل خودروها را باید سازمان حمایت پیگیری کند و ما در انجمن سازوکاری برای این موارد نداریم.

احتشام زاد ادامه داد: رامک خودرو هنوز مجوز مستقیم و رسمی از آئودی ندارد و از شرکت ثالث نمایندگی واردات و فروش گرفته و به سازمان حمایت تحویل داده است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از قانون واردات خودروهای لوکس انتقاد کرد و گفت: به خاطر تعریف خودروهای لوکس(حجم موتور بالای 2500 سی سی) در مذاکرات با شرکتهای خارجی مورد تمسخر قرار می گیریم و این قاونو باید هرچه سریعتر اصلاح شود و مانند تمام کشورها قیمت معیار شناخت خودروهای لوکس تلقی شود.

وی با اشاره به الزام واردات خودرو توسط نمایندگی های رسمی گفت: از سال گذشته و بعد از اجرای برجام به دنبال آن بودیم که تمام شرکتها نمایندگی رسمی اخذ کنند اما تا کنون این مهم برای همه مقدور نشده و شاید با توجه به وجود برخی از تحریمها مجبور شویم بعضی از شرکتهای غیر رسمی را هم کنار خود داشته باشیم.

هنوز رای دیوان ابلاغ نشده است

احتشام زاد با اشاره به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر تعیین تکلیف خودروهای لوکسی که از قبل ثبت سفارش شده بودند و در گمرکها ماندند گفت: نظر کمیته کارشناسی برای اجازه شمارهگذاری این خودروها مثبت بود اما هنوز رای نهایی از سوی دیوان اعلام و ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: تا رای دیوان اعلام و ابلاغ نشود قابل اجرا نیست و در حال حاضر حدود 150 خودرو در گمرکات مشمول این قانون هستند و بی پلاک ماندند.

چرا اسم نمایندگی های ایران در سایت هیوندا، کیا و تویوتا نیست؟

رییس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به سوال میزان در مورد علت عدم درج نام نمایندگی های ایرانمی در سایت هیوندا، کیا و تویوتا گفت: برخی از کشورها با توجه به وجود برخی از تحریمها هنوز اقدام به درج اسم شرکتهای ایرانی نکرده اند و برخی از کشورها مثل ژاپن به خاطر از دست ندادن بازارهای صادراتی خودر در آمریکا و اروپا این سیاست را اجرایی می کند.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکتهای عضو انجمن به دنبال گرفتن مجوز رسمی و مستقیم هستند اما این مهم تاکنون برای برخی از اعضا محقق نشده است.

این در حالیست که میتسوبیشی که یک خودروساز ژاپنی است نام نماینده ایرانی خود را در سایت درج کرده است!






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *