صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جنجال انیمیشن ژاپنی در هند و پاکستان

۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳:۲۱
کد خبر: ۲۳۰۲۸۰
سیاستمداران و فعالان در هند و پاکستان در پویشی گسترده سعی دارند از پخش تلویزیونی مجموعه کارتونی درایمون که به گفته آنان بدآموزی دارد و کودکان را به فساد می‌کشاند جلوگیری کنند.
به نقل از پرس تی وی، بر اساس گزارش‌های منتشرشده، محافظه‌کاران اجتماعی از مقامات خواسته‌اند کارتون درایمون، گربۀ آبی‌رنگِ ربات‌مانند قرن بیست و دوم، را ممنوع کنند چرا که به گفتۀ آنان، این مجموعۀ کارتونی در برخورد و رفتار اجتماعی کودکان در خانه و مدارس  تأثیر منفی دارد.

این پویش، تابستانِ سال جاری میلادی با اظهارات مالک تیمور، از اعضای حزب اپوزیسیون موسوم به «تحریک انصاف پاکستان»، شکل گرفت. تیمور با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و تأثیرات منفی کارتون درایمون، تاکید کرد ایالت پنجاب باید پخش این کارتون را ممنوع کند.

در قطعنامه‌ای خطاب به سازمان قانون و مقررات رسانه الکترونیکی پاکستان آمده است: «زبانی که در این کارتون‌ استفاده می‌شود، هنجارهای اجتماعی ما را نابود می‌کند.»

این قطعنامه همچنین هشدار می‌دهد در دوبلۀ درایمون از زبان هندی بیشتر از اردو استفاده شده است و به کودکان این کشور ناخودآگاه واژه‌های هندی می‌آموزد «که این روند به اصل و ماهیت اصلی زبان ما خدشه وارد می‌کند و همچنین باورهای مذهبی ما را به تحریف می‌کشاند.»

درایمون تقریباً 50 سال قبل ظاهر شد و در کشور ژاپن به عنوان نمادی از قدرت فن‌آوری برای بهبود سطح کیفی زندگی مردم شناخته می‌شود.

مجموعۀ کارتونی درایمون توجه شمار زیادی از بینندگان را در ژاپن و برخی کشورها جلب کرده و نسخۀ انیمیشین درایمون به بیش از 30 زبان ترجمه شده است.

درایمون، که توسط شرکت «فوجیکو اف فوجیو» تولید می‌شود، بیش از 100 میلیون نسخه فروش داشته است. در سال 2002 میلادی مجلۀ «تایم» یکی از قهرمان‌های آسیایی خود را درایمون خواند و در سال 2008 نیز سفیر فرهنگی ژاپن نام گرفت.

این اولین بار نیست که از درایمون به عنوان یک عامل مخرب اجتماعی انتقاد می‌شود. در سال 2014 میلادی، یک روزنامۀ چینی این شخصیت کارتونی را نوعی منحرف سیاسی دانست که ژاپن را مالک جزایر مورد مناقشۀ سنکاکو ترسیم می‌کند.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *