صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فروش کالاهای تلگرامی اوج گرفت

۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸:۵۷
کد خبر: ۲۳۰۲۱۳
تا همین چند وقت پیش دستفروشان بودند که باعث کسادی اوضاع مغازه داران بازار می‌شدند اما این روزها اغلب این دستفروشان به فضای مجازی کوچ کرده اند.
به نقل از پارسینه، تا همین چند وقت پیش دستفروشان بودند که باعث کسادی اوضاع مغازه داران بازار می‌شدند  اما این روزها اغلب این دستفروشان به فضای مجازی کوچ کرده اند تا جایی‌که در حال حاضر کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که برای خرید کالای مورد نیاز خود ساعتی را برای گشت زنی در بازار اختصاص دهد البته هستند هنوز کسانی که به بازار مراجعه می‌کنند اما قطعا با دیدن قیمت های موجود در بازار و مقایسه آن با قیمت درج شده در گروه های فضای مجازی ترجیح می‌دهند دست خالی برگردند و در نهایت از همان گروه جنس خود را خریداری کنند.
 
تلگرام این روزها به یکی از بازارهای مهم کشور بدل شده با این تفاوت که بازار کشور توان رقابت با این گروه اجتماعی را ندارد چراکه خرج یک فروشنده تلگرامی تنها هزینه کردن برای اینترنت است و خرج یک مغازه دار اجاره میلیونی و هزینه های جاری چون برق و ... !
 
بنابراین طبیعتا یک مغازه دار در نهایت جنس را باید با سود مناسبی بفروش برساند تا علاوه بر هزینه تمام شده به دنبال سود برای دخل و خرج خود باشد. اما دستفروشان تلگرامی بدون داشتن این هزینه ها جنس و کالای خود را حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان تر بفروش می‌رسانند .
 
در حال حاضر تلگرام پر از گروه هایی شده که با عنوان حراج و ارسال رایگان به درب منازل مشتریان خاص خود را دارند. برخی از گروه ها درآمد بیش از ۳۰ میلیون در ماه را اعلام می‌کنند. درآمدی که قطعا می‌تواند در صورت ریزش به بازار رونق جدی  را در اقتصاد کشور ایجاد کند.
 
هر چند که فروش این محصولات خود به نوعی کمک به اقتصاد کشور است اما با توجه به آنکه اغلب محصولات و کالاهی بفروش رسیده در تلگرام ایرانی نیستند بنابراین رونق تولید آرزوی دست نیافتنی از این طریق خواهد بود مگر آنکه دولت در تلاش باشد تا از روش دستفروشی تلگرامی در جهت فروش تولید داخل و تبدیل کردن یه تهدید به فرصت بهره ببرد.
 
همین چند وقت گذشته بود که یکی ازمدیران تلگرامی از درآمد بیش از ۳۰ میلیون تومانی خود در ماه گفت هر چند که این رقم نیز در مقایسه با برخی کانال ها که این روزها خیلی خود کالاهای خود را معرفی میکنند چندان هم زیاد نیست.
 
این درحالی است که این روزها حال بازار ایران خوب نیست. پر از کسادی است و بازهم کسادی!
 
این روزها حال بازار بزرگ پایتخت خوش نیست و فقط دلالان سکه و ارز‌، قاچاقچیان کالا‌، اغذیه فروشان و حاجی بازاری‌هایی که ماهانه صد‌ها میلیون تومان اجاره می‌گیرند کارشان سکه است.
 
اغلب کسبه بازار از کسادی می‌نالند و می‌گویند فقط برای درآوردن اجاره مغازه مجبورند هر صبح به صبح کرکره‌ مغازه را بالا بدهند و گاهی تعطیلی‌های مکرر چیزی جز ضرر برایشان در پی ندارد.
 
در بازار بزرگ تهران، ۷۰ درصد مغازه‌ها اجاره‌ای است آن هم با اجاره‌ای حدود ماهانه ۸ میلیون تومان به بالا که قاعدتاً در کنار سایر هزینه‌ها بر سر قیمت‌ها سرشکن می‌شود.
 
تا جایی که دیگر قانون اصناف و محاسبه سود ۳۰ درصدی بر روی کالا معنا پیدا نمی‌کند و گاهی کسادی بر سر فروش خالی می‌شود.
به گفته مصطفی منافی یکی از کارشناسان فعال بازار، وضعیت بازار راکد است.
 
یک کارشناس بازار با بیان اینکه مغازه‌داران فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند، تصریح کرد: مغازه باید تا سقف کاشی باشد، مالیات و اجاره بها هم وجود دارد و به شدت کنترل‌ها اعمال می‌گردد، امّا، در بخش های دیگر فروش هیچ کنترلی وجود ندارد و فروشنده در این فضاها به راحتی به عرضه کالاهایش می‌پردازد.
 
براساس اظهارات منافی،  به عنوان مثال لباس‌های ورزشی مغازه‌ها، ۹۰ درصد تولید داخل هستند ولی در این نوع بازارها جنس‌های وارداتی بی‌کیفیت عرضه می‌شود ولی به دلیل تنوع رنگ و ظاهر مشتری بیشتری دارند.
 
درحال حاضر تلگرام یکی از رقبای اصل بازار محسوب می‌شود که در صورت سروسامان ندادن به وضعیت آن زودتر از آنکه فکر کنیم باید کرکره تمام مغازه های کشور را پایین کشید!

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *