طرحهای دوخطه سازی شبکه ریلی کشور ترسیم میشود
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه ۲ هزار کیلومتر خط دوم ریلی در کنار خطوط موجود ریل در حال احداث است، گفت: با اجرای این پروژهها ظرفیت کل راهآهن به ۴۲ میلیارد تن-کیلومتر افزایش مییابد.
وی ادامه داد: این پروژهها با هدف افزایش ظرفیت، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و افزایش ایمنی و سرعت سیر در گلوگاههای ظرفیت شبکه ریلی انجام میشود.
مدیرعامل راهآهن گفت: با اجرای این پروژهها ظرفیت کل راهآهن به ۴۲ میلیارد تن - کیلومتر (در مقایسه با ۲۵ میلیارد تن - کیلومتر فعلی) خواهد رسید و بازدهی این شبکه در واقع تا ۷۰ درصد افزایش مییابد.
وی به پروژههای در حال اجرا که تا پایان امسال در حوزه دو خطهسازی به بهرهبرداری میرسد، اشاره کرد و گفت: خط دوم راهآهن بافق - اصفهان به طول ۴۷۰ کیلومتر، میزان ۲۸۰ کیلومتر زیرسازی شده و ۱۷ کیلومتر نیز روسازی شده است.
پورسیدآقایی افزود: خط دوم در مسیر راهآهن اهواز - اندیمشک به طول ۱۴۰ کیلومتر احداث میشود که در این مسیر ۱۰۰ کیلومتر زیرسازی و ۵ کیلومتر روسازی شده است.
مدیرعامل راهآهن همچنین به خط دوم راهآهن قزوین - زنجان اشاره کرد و گفت: حجم کل این پروژه ۱۷۱ کیلومتر است که تا پایان دولت یازدهم به بهرهبرداری خواهد رسید.
پورسیدآقایی بیان کرد: جمعاً اقدامات انجام شده و در حال اجرا در حوزه دو خطهسازی ۸۲۳ کیلومتر است که ۳۶۲ کیلومتر زیرسازی شده و ۲۲ کیلومتر نیز روسازی میشود که تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی به برنامههای آتی برای شروع در سال جاری در حوزه دو خطهسازی اشاره کرد و گفت: خط دوم راهآهن ساقه - دورود به طول ۲۶۹ کیلومتر در سال جاری تا ۳۰ کیلومتر زیرسازی میشود.
مدیرعامل راهآهن تصریح کرد: همچنین خط دوم راهآهن تربت حیدریه - مبارکه به طول ۶۴۵ کیلومتر تا پایان امسال ۳۰ کیلومتر روسازی میشود؛ خط دوم محور محمدیه - بادرود به طول ۱۴۵ کیلومتر در سال جاری ۸ کیلومتر روسازی میشود.
وی ادامه داد: همچنین خط دوم راهآهن بندر گز - قرهتپه به طول ۱۴ کیلومتر در سال جاری کاملاً زیرسازی و روسازی میشود.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: همچنین در پروژه خطآهن خرمشهر - سربندر به طول ۱۰۶ کیلومتر تلاش میکنیم، امسال ۲۰ کیلومتر زیرسازی انجام شود ضمن آنکه امسال احداث ۱۲۶ کیلومتر واریانتهای ریلی در شبکه داریم که برنامهریزی کردیم ۵۵ کیلومتر آن زیرسازی و روسازی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی به اقدامات شاخص در این حوزه اشاره کرد و گفت: طراحی خط تولید و احداث کارخانجات تولید تراورس پیشتنیده بتنی و تراورسهای سوزن با قابلیت تحمل نیروی محوری ۳۰ تن برای اولین بار در ایران از اقدامات شاخص در این حوزه است؛ با توجه به عدم خرید این محصول از خارج کشور مبلغی حدود ۳۳ میلیارد تومان در سال ۹۵ صرفهجویی میشود که این رقم در سالهای آتی به صورت تساوی افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل راهآهن طراحی خط تولید و احداث کارخانجات تولید سوزن با شعاعهای مختلف را از دیگر اقدامات شاخص در حوزه دو خطهسازی عنوان کرد و گفت: با توجه به عدم خرید این محصول از خارج مبلغی حدود ۹۳ میلیارد تومان در سال ۹۵ صرفهجویی میشود که این رقم در سالهای آتی به صورت تساوی افزایش مییابد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *