صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آغاز به کار سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی در استان هرمزگان

۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶:۵۰
کد خبر: ۲۲۹۶۶۲
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، عمومی
حجت الاسلام والمسلمین اکبری از آغاز به کار سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی (ثنا) دراستان هرمزگان خبرداد.
به گزارش گروه حقوقی وقضایی به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان هرمزگان، حجت الاسلام والمسلمین اکبری رئیس کل دادگستری استان از راه اندازی و اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی در استان هرمزگان خبر داد.

 وی گفت: با تصویب آیین‌نامه نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی موضوع ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 از سوی ریاست قوه قضائیه و با اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی در دادگستری استان هرمزگان ، مشکلات موجود در دایره ابلاغ به صورت سنتی مرتفع می‌شود و گام مؤثری در راستای کاهش زمان ،هزینه‌ها و رفع اطاله دادرسی‌ ،ارتقاء سطح امنیت و جلوگیری از هر گونه سوء‌استفاده در این حوزه برداشته خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری در تشریح شیوه کار در اجرای این طرح خاطر نشان کرد: اصحاب دعوی در پرونده‌های قضایی ابتدا با مراجعه به سامانه این طرح موسوم به (ثنا)در منزل به صورت خودکاربری یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مراحل ثبت‌نام را انجام و سپس در مراکز تعیین شده از سوی دادگستری و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مستقر در نقاط مختلف استان،  با ارائه کد ملی ، نسبت به احراز هویتی اقدام می شود و شناسه قضایی (رمز شخصی) را از طریق پیامک نام کاربری و رمز دریافت می نمایند و با ارائه این شناسه و با مراجعه به سامانه ابلاغ همه اوراق مربوطه را مشاهده خواهند کرد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: در قالب این طرح‌، اوراق قضایی مانند اخطاریه و احضاریه‌،  به  صورت الکترونیکی به طرفین پرونده ابلاغ می‌شود و به منظور دریافت الکترونیک اوراق قضایی برای طرفین پرونده، حساب کاربری قضایی تعریف می‌شود و در اختیار آنان قرار می‌گیرد‌.

 این مسئول عالی قضایی در‌ ادامه افزود: پس از ارسال اوراق قضایی‌، پیامکی نیز برای طرفین پرونده فرستاده می‌شود تا با مراجعه به حساب کاربری قضایی خود‌، اوراق قضایی را دریافت کنند و به محض باز نمودن فایل مربوطه از سوی هر یک از کاربران این سامانه اقدام مذکور به منزله ابلاغ واقعی محسوب می گردد و در صورت باز نکردن فایل مربوطه ابلاغ قانونی متصور می باشد و بر اساس قانون عدم حضور هریک از طرفین پرونده مانع از اتخاذ تصمیم قضایی نمی باشد .

 رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اظهار داشت:الکترونیکی شدن روند ابلاغ‌ها، علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، در کاهش هزینه‌ها نیز تأثیر بسزایی دارد به ‌نحوی‌که حذف کاغذ، ارسال پستی و استفاده از نیروی انسانی برای ابلاغ اوراق، کمک شایانی در شیوه نوین دادرسی‌ها و ارائه خدمات به مردم خواهد بود.

 حجت الاسلام والمسلمین اکبری خاطر نشان کرد : ابلاغ الکترونیک فرصتی استثنایی برای قوه قضاییه است تا گام‌های اساسی را در توسعه این روند بردارد، ضمن اینکه با ابلاغ الکترونیک دیگر در بسیاری از موارد نیازی به بهره گیری از توان و ظرفیت انسانی نیروی انتظامی نداریم.
وی در خصوص شیوه راه‌اندازی سیستم ابلاغ الکترونیک گفت: سامانه‌ای به نام ابلاغ طراحی شده است که کلیه ابلاغ‌ها از سامانه CMS به طور اتوماتیک به سامانه ابلاغ ارسال می‌شود و طرفین پرونده های قضایی به آن دسترسی دارند و  در هر مکانی که به اینترنت دسترسی داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به این سامانه ابلاغ خود را دریافت کنند.
حجت الاسلام والمسلمین اکبری تأکید کرد: در ابتدای امر افراد با یک نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه مذکور می‌شوند، البته افراد برای دریافت این رمز عبور نیازی به مراجعه به دادگاه یا دادسرا ندارند و حتی بدون مراجعه به دستگاه قضایی می‌توانند با ورود به سامانه ثنا ثبت ‌نام و احراز هویت شوند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین تصریح کرد: بر اساس قانون از تاریخ اول آبان ماه 1395 ارائه هرگونه خدمات قضایی به اصحاب پرونده، وکلاء ،کارشناسان ،مشاورین و نمایندگان حقوقی ادارات پس از ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت حساب کاربری امکان پذیر خواهد بود.

شایان ذکر است : مراجعین دستگاه قضایی در مناطق مختلف استان هرمزگان می توانند پس از ثبت نام الکترونیک در سامانه جامع ابلاغ الکترونیک قضایی( ثناء ) به نشانی اینترنتی : http:/sana.adliran.ir بخشی از مراحل ثبت نام را انجام دهند و سپس جهت احراز هویت با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نمایند و همچنین شهروندان بندرعباسی می توانند  با مراجعه به دفتر شماره یک خدمات الکترونیک قضایی به نشانی :گلشهر –خیابان امام خمینی –روبروی بیمارستان خاتم الانبیاء- و دفتر شماره دو خدمات الکترونیک قضایی به آدرس :سه راه دلگشا-طبقه فوقانی پاساژکیش، مراحل مذکور را به منظور ثبت نام به انجام رسانند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *