امکان اتصال بمبئی به بنادر ایران و ترانزیت به روسیه
وزیر راه و شهرسازی در جلسه با نمایندگان شرکتهای حمل و نقلی هند از تمایل هندیها برای مشارکت مستقیم در تأمین مالی پروژههای ایرانی خبر داد و گفت: خوشبختانه هندیها اعلام کردند که آمادکی و تمایل لازم برای شرکت مستقیم در تأمین مالی و همچنین مشارکت با ژاپنیها در این عرصه را دارند.
آخوندی در ادامه افزود: در بخش اول اهداف در خصوص اقداماتی که ما در کشور انجام داده بودیم با طرف هندی مروری داشتیم و گزارشی مبنی بر اینکه عملیات سکوی چابهار کاملا در حال اجرا بوده و از نظر زمانبندی در شرایط خوبی به سر میبرد، ارائه کرده و گفتیم که برای تجهیز آن دو خط اعتباری ۸۵ و ۱۵۰ میلیون دلاری از طرف کشور هند اعلام شد که نتایج مناقصات بینالمللی آن نیز گزارش شده است. خوشبختانه این نتایج، خوب و قابل قبول به شمار میرود.
وزیر راه و شهرسازی در اینباره اضافه کرد: ما در این جلسه همچنین اعلام کردیم که قصد داریم تا دبیرخانه موافقتنامه توسعه بندر چابهار را در سازمان بنادر و دریانوردی ایران فعال کرده و از ظرفیتهای موجود نهایت استفاده را ببریم. در این جلسه قرار شد دو کشور هند و افغانستان پیشنهادات خود در این خصوص به ایران ارسال کنند تا ما بتوانیم تا دو ماه آینده جلسهای با فعالان اقتصادی داشته باشیم و چگونگی ورود این فعالان به بندر چابهار و استفاده از آن را بررسی کنیم.
وی با بیان این مطلب که من در این سفر از بندر جواهر لعل نهرو بمبئی به عنوان یکی از بزرگترین بنادر هند بازدید کرده و از نزدیک به صاحبان کشتی و کسانی که خطوط کشتیرانی هند را در اختیار دارند صحبت کردم گفت: از آنجایی که خطوط کشتیرانی عمدتا در زمان تحریم به جنوب خلیج فارس میرفتند و از آنجا پس از بارگیری و تخلیه دومرتبه با کشتیهای کوچکتر به ایران میآمدند و هزینه زیادی را برای دو کشور هند و ایران متحمل میکردند در جلسهای با این افراد گفنگو کردیم. در این جلسه بحث شد که چگونه میتوانیم ارتباط خطوط کشتیرانی هند را به طور مستقیم با ایران برقرار کرده و مانع موجود برای فعال شدن کریدور جنوب به شمال را از میان برداریم.
*امکان اتصال بمبئی به بنادر ایران و ترانزیت به روسیه
عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین اظهار کرد: امکان برقراری مستقیم بین بمبئی و بنادر ایران و ارزیابی مشترک با فعالان اقتصادی برای چگونگی ترانزیت از میان ایران به روسیه برای صادرات مواد غذایی و کشاورزی از دیگر موارد مورد بحث بین دو کشور بود. در حقیقت مدت لازم برای اینکه این مواد از بمبئی به مسکو برسند حدود ۴۰ روز به شمار میرفت ولی از طریق ایران به کمتر از ۲۰ روز کاهش پیدا میکند که قطعا در کم شدن هزینهها نیز نقش بسیار زیادی دارد.
وی عدم وجود ارتباطات تجاری را یکی از نتایج دوران تحریم اعلام کرد و گفت: در واقع با وجود دوران تحریم ارتباط عمده فعالان اقتصادی قطع شده که برقراری مجدد این ارتباط نکته مهمی بود که در این جلسه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. امکان پهلوگیری کشتیهای هندی در بنادر ایران، نحوه استفاده از خطوط ریلی ایران و اتصال به دریای خزر و از آنجا به سمت آستاراخان و مسکو از دیگر مباحث مورد توجه در این جلسات بود که امیدورام در آینده بتواینم این کریدور را فعال کنیم.
آخوندی مسئله سرمایهگذاری بر روری راهآهن چابهار- زاهدان و همچنین سرمایهگذاری در مابقی حوزهها و تأمین قطعات برای تعمیر اساسی برخی لوکوموتیوهای موجود در ایران و سایر خدمات در بخش راهآهن را نکته دیگر مورد توجه در این سفر قلمداد کرد و افزود: خوشبختانه هندیها اعلام کردند که آمادکی و تمایل لازم برای شرکت مستقیم در تأمین مالی و همچنین مشارکت با ژاپنیها در این عرصه را دارند. این خبر بسیار خوب و مهمی بود. ما امیدواریم که بتوانیم در زمینه تأمین مالی پروژهها نیز با هندیها به طور مستقل و چه با مشارکت ژاپنیها طرحهایی را نهایی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که هندیها درحال حاضر برداشت نفت خود را از ایران به شدت افزایش دادهاند گفت: البته بحث تأمین مالی پروژهها ارتباطی با برداشت نفت ندارد ولی نشانه خوبی برای تمایل بالای هندیها برای داشتن تجارت بیشتر با ایران است و اینکه میخواهند در فعالیتهای اقتصادی همکاری بیشتری با ایران داشته باشند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه خاطرنشان کرد: تأمین مالی پروژههای بزرگ ایران از طریق اگزین بانک خواهد بود که باید مورد بحث قرار گرفته و شرایط آن بررسی شود.
آخوندی در خصوص آینده روابط بین ایران و هند نیز بیان کرد: ما معتقدیم که هند از جمله کشورهای دارای رشد و توسعه سریعی بوده و درصد این رشد در سال گذشته برای این کشور ۷ درصد اعلام شده است. با توجه به اینکه اندازه اقتصاد این کشور بسیار بزرگ است پس ۷ درصد رقم بالایی به شمار میرود. این کشور تجارت بسیار فعالی با سایر نقط جهان دارد که حداقل برخی از این تجارت از کریدور جنوب به شمال عبور میکند، ما میتوانیم منافع مشترکی در این بخش در حوزههای حمل و نقلی، پتروشیمی، نفت، راهآهن و سایر بخشها با هند داشته باشیم.
وی در ادامه اضافه کرد: همانطور که میدانید این کشور در آی تی نیز رشد خوبی داشته و به همین دلیل برقراری ارتباط با آن میتواند چشمانداز بسیار خوبی به همراه داشته باشد. در حوزه کشتیرانی نیز دیگر نیازی به روشهای سابق مبنی بر ایجاد خطوط دولتی با کشورهای دیگر نداریم بلکه ایجاد فضایی برای اتصال همین خطوط به بنادر ایران هدف ما است. یکی از خطوط موجود را نیز اخیرا فعالیتهای برنامهای لازم آن برای آوردن کشتیها به بندرعباس را طراحی کردیم و اولین پهلوگیریها انجام شده است.
وی در پایان با اشاره به اینکه خط کشتیرانی نفتی ایران و همچنین خط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از معتبرین خطوط منطقه به شمار میرود گفت: ما قصد داریم تا در نهایت خطوط کشتیهای هند که با شمال تجارت میکنند از طریق ایران عبور کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *