رسانه ملی نباید محل تبلیغات فرآورده های طبیعی دروغین باشد
مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تبلیغات نباید عوام فریبانه باشد از رسانه ملی خواست بر تبلیغات غیر واقعی فرآورده ها نظارت بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت ملزم است زمینه توسعه این فرآورده ها را فراهم کند، افزود: سازمان غذا و دارو به شدت در پی توسعه این فرآیند است.
مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در ۱۰ سال گذشته رشد تولید این فرآورده ها افزایش داشته، به گونه ای که حدود ۱.۲ پروانه در هر روز کاری صادر شده و اهل فن می دانند که کار کوچکی نیست.
جمشیدی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به دنبال مصرف منطقی این فرآورده هاست و هیچ گاه دنبال این موضوع نیست که اینها، به میزان خیلی زیاد و بدون هیچ علم و تخصصی مصرف شود.
وی با اشاره به اینکه نباید به هر قیمتی به سمت توسعه این فرآورده ها گام بر داریم گفت: در وهله اول می بایست سلامت مردم را در نظر گرفت؛ موارد بعد حمایت از کادرهای درمانی فعال در این حوزه و افرادی است که در تولید دانش فنی و نیز ساخت این فرآورده ها گام بر می دارند.
جمشیدی تصریح کرد: در حال حاضر مجرای قانونی عرضه این فرآورده ها تنها داروخانه ها هستند که متاسفانه در عطاری ها به فراوانی مشاهده می شود.
وی افزود: فروش این فرآورده ها در هر مکانی به جز داروخانه ها ممنوع و غیرقانونی است.
جمشیدی گفت: تبلیغات فرآورده های طبیعی و سنتی تولید داخل کشور به شرط ارائه مستندات علمی و رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع است.
وی ادامه داد: تبلیغ این مهم کمکی برای ترویج فرآورده های طبیعی و سنتی است تا فرهنگ سازی در ارتباط با این فرآورده ها صورت گیرد. ولی زمانی که ادعاهای مطرح شده از مجوزهای مربوطه و اثبات شده فراتر می رود امکان گمراهی مصرف کنندگان و مردم بوجود می آید.
مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در برخی موارد تبلیغات رسانه ای اعلام می شود که با مصرف فرآورده ای خاص مثلا ۱۰ درصد به موهای شما اضافه و یا هر روز درصدی از وزن تان کم و یا درصدی به وزن تان اضافه می شود و این درحالی است که چنین چیزی اصلا صحت ندارد.
جمشیدی با بیان اینکه هر یک از این تبلیغاتی که خارج از ضوابط از رسانه ها به ویژه رسانه ملی پخش شود باعث تعلیق مجوز صادره خواهد گردید مگر اینکه منطبق بر آئین نامه ها و قوانین جاری سازمان غذا و دارو باشد و تداخلی با آن ایجاد نکند، خاطرنشان کرد: تبلیغات مجوز دار هم نباید عوام فریبانه باشد.
وی، از صدا و سیما خواست قبل از تبلیغ هر فرآورده ای، با سازمان غذا و دارو هماهنگی کند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *