صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جهت‌‌گیری‌ آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه مشخص شود

۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵:۵۰
کد خبر: ۲۲۵۵۸۵
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیچ کس تردیدی ندارد که توسعه کشور باید براساس آموزش باشد،گفت: پیشنهاد می‌کنم در برنامه ششم توسعه، سمت‌گیری‌ها و جهت‌‌گیری‌ها در عرصه آموزش و پرورش دقیق مشخص شود.
به گزارش گروه سیاسی ؛ علی لاریجانی در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید با اشاره به اینکه تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش نشان از ساماندهی امور دارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش دستگاهی عیالوار و پر مشکل است از این رو آموزش و پرورش می‌تواند با کمک کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به سمت توفیقات بیشتر حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه براساس برخی آمارهای ارائه شده توسط وزیر آموزش و پرورش جهت‌گیری‌ها در آموزش و پرورش درست است و می‌توان گفت آرام آرام زمینه بهتری برای عرصه آموزش کشور در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: امیدواریم نظام آموزشی کشور بر اساس سند تحول بنیادین به موفقیت‌های بیشتری دست یابد و شرایط کشور تغییر کند.

رئیس قوه مقننه ضمن بیان اینکه امروز هیچ کس تردیدی ندارد که توسعه کشور باید براساس آموزش باشد، ادامه داد: آموزش در مسائل راهبردی جزء امور امنیت ملی برخی کشورها قرار دارد زیرا کل توسعه کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه باید دید جایگاه آموزش در کشورمان کجاست، افزود: به نظر می‌رسد هنوز در بین جامعه این مهم جا نیفتاده و اهمیت این امر به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل نشده لذا باید علل آن بررسی شود.

 لاریجانی با بیان اینکه شاید بخشی از مشکلات موجود مربوط به ساختار آموزش و پرورش باشد، تصریح کرد: تا زمانی که آموزش و منزلت این امر به اندازه کافی و مورد نیاز مورد توجه قرار نگیرد و به عبارتی دیگر به فکرها ننشیند، نمی‌توان به دستاورد کافی رسید.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه شاید تعدد اهداف در نظر گرفته شده برای نظام آموزشی کشور یکی دیگر از علل مشکلات موجود باشد، افزود: ذهن جامعه تحمل این همه اهداف را ندارد زیرا معلوم نیست اهداف اصلی به چه تعداد است لذا اولویت‌ها باید در هر سال مشخص شود از این رو آن وقت اهداف ملموس خواهد شد.

 لاریجانی با بیان اینکه تکثر اولویت‌ها در آموزش و پرورش احساس می‌شود، گفت: باید برخی از مفاهیم در نظام آموزشی مشخص شده و ترجمه شود .

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم در برنامه ششم توسعه، سمت‌گیری‌ها و جهت‌‌گیری‌ها در عرصه آموزش و پرورش دقیق مشخص شود.

 لاریجانی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین برخی از مفاهیم باید ترجمه شود زیرا ملموس نیست، افزود: مثلا کلمه « حیات طیبه » مفهوم مقدسی است ولی جامعه نمی‌داند قرار است چه اقدامی بر این اساس انجام شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: هم اکنون با توجه به حجم امور انجام شده و انرژی مصرف شده در نظام آموزشی، محصول و خروجی اقدامات انجام شده مشخص نیست تا کسی که وارد اجتماع می‌شود صاحب فن و حرفه باشد؛ زیرا در سیستم آموزشی عنوان شده افراد باید با سواد باشند لذا نیاز به مدرک و برگزاری آزمون کنکور است.

 لاریجانی با بیان اینکه این مهم صدمه بزرگی به کشور می‌زند، زیرا افراد با خلاقیت کافی وارد اجتماع نمی‌شوند، اظهار کرد: گاهی برای مهندسین فارغ‌التحصیل شده نیز باید یک دوره آموزشی برگزار کرد زیرا یک حجم زیادی از اطلاعات را حفظ کنند.

وی برگزاری کنکور را از دیگر مشکلات عرصه آموزشی کشور دانست و افزود: در گذشته نیز به وزراء آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات گفته‌ام تا زمانی که این موضوع ساماندهی نشود همچنان این مشکلات ادامه خواهد داشت.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه در مجلس قانونی گذاشته شده که کنکور برداشته شود اما محقق نشد و این امر به آموزش و پرورش صدمه می‌زند، تصریح کرد: شاید برخی شرکت ها و موسسات درآمدشان از این طریق باشد اما نباید بگذاریم آموزش و پرورش متاثر از این امور قرار بگیرد.

 لاریجانی با بیان اینکه باید فشار کنکور را از روی دانش‌آموزان برداشت، گفت: نباید ظرف 4 ساعت آینده دانش‌آموز را رقم زد لذا باید از تمرکز کار کاسته شود.

وی با بیان اینکه یک سری از موضوعات باید با همکاری آموزش و پرورش و آموزش عالی حل شود و با هم در این خصوص تصمیم بگیرند، چرا که فقط به آموزش و پرورش مربوط نمی‌شود،  افزود: من فکر می‌کنم اکنون این بلوغ در کشور ایجاد شده که کنکور برای آموزش کشور ضایعه ایجاد می‌کند.

 لاریجانی ادامه داد: توصیه می‌کنم مرکز پژوهش‌ها، آموزش و پرورش، آموزش عالی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با همیاری یکدیگر طرحی را برای حل این مشکل و این مهم آماده کنند تا ان‌شاءالله به جایی برسیم که معلومات افراد معین کننده حضور آن‌ها در دانشگاه‌ها شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دست اندرکاران آموزش و پرورش و مردم باید بدانند آموزش و پرورش قصد دارد در طول 5 سال آینده چه برنامه‌ای را اجرایی کند، گفت: مثلا اگر سمت‌گیری آموزش و پرورش به سوی توسعه مدارس غیردولتی است بخش خصوصی باید از این تصمیم دولت مطلع باشد تا بتواند وارد کار شده و تصمیم‌گیری کند بنابراین جامعه باید از اموری مطلع شده تا با دولت همسو شود.

رئیس قوه مقننه در پایان این نشست گفت: ان شاءالله که خداوند کمک کند و دوستان ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به کمک مسئولان آموزش و پرورش بیایند تا به مرور شاهد مرتفع شدن مشکلات باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *