دوچرخه سواری شهری از آمستردام تا تهران+عکس
آمستردام را دوچرخه دوستترین شهر دنیا مینامند چرا که بیش از 50 درصد حمل و نقل درونشهری آن با استفاده از دوچرخه انجام میشود.
به نقل از شهر فردا، توسعه روزافزون شهرها و به تبع آن افزایش وسایل نقلیه، گسترش ترددها و پاسخگو نبودن معابر مشکلات متعددی در زندگی روزمره مردم ایجاد کرده و بروز آلودگی زیست محیطی را در کلانشهرها به دنبال داشته است.
امروز بسیاری از شهرها بزرگ دنیا و کلانشهرها از مشکلی به نام ترافیک رنج میبرند، مسئلهای که جدا از هدررفت هزینهها، منابع ملی، زمان و ایجاد معضلات متعدد در زندگی مردم، اثر سوء در محیط زیست داشته تا جایی که دوستداران محیط زیست همواره مهمترین مطالبه گران رفع معضل ترافیک در شهرها هستند.
استفاده از دوچرخه؛ صرفه جویی در وقت و انرژی
در شهرهای مختلف دنیا راهکارهای متعددی برای رفع مشکل ترافیک اندیشیده شده است اما همه کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک بر این نکته تاکید دارند که جز با توسعه حمل و نقل عمومی در شهر، برونرفت از مشکل ترافیک امکانپذیر نخواهد بود. اما در کنار توسعه روزافزون راهها، معابر و آزادراههای شهری، با توسعه فزاینده تولید و عرضه وسایل نقلیه هیچکدام از این زیرساختها به درستی پاسخگو نخواهند بود و مشکل ترافیک و هدر رفت وقت شهروندان روز به روز افزایش خواهد یافت.
کشورهای پیشرفته دنیا اما امروز بیشتر نظر کارشناسان حوزه حمل و نقل را محترم میشمارند و راهکارهای بلندمدت را موثرتر دانسته و در این زمینه سرمایهگذاری بیشتری انجام میدهند. توسعه خطوط حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس، مترو، تاکسی و... و توجه به راهکارهای تشویقی جدید برای مصرف کمتر انرژی( بنزین و گازوئیل و ...)، بهبود مشکل ترافیک و در کنار آن حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا اموری است که به اولویت جدی کلانشهرهای مهم دنیا تبدیل شده است.یکی از این راهکارها اجرای طرح دوچرخه شهری است.
شهر موفق در زمینه دوچرخه شهری
نمونه موفق و بارز اجرای طرح دوچرخه شهری در دنیا شهر آمستردام هلند است. در این شهر که در گذشته به عنوان یکی از پرتراکمترین شهرها از نظر ترافیکی مطرح بوده و از معضل کندی تردد رنج میبرده است، امروز دوچرخه یکی از وسایل نقلیه رایج حمل و نقل است. در واقع آمستردام را دوچرخه دوستترین شهر دنیا مینامند چرا که بیش از 50 درصد حمل و نقل درونشهری آن با استفاده از دوچرخه انجام میشود. بررسیها نشان میدهد که تعداد دوچرخه در این شهر اروپایی از خودروها بیشتر بوده و مردم اقبال بیشتری به استفاده از دوچرخه در این شهر دارند.
در برخی دیگر شهرهای دنیا از جمله پکن، ارزانترین و سریعترین وسیله نقلیه دوچرخه است.
کرایه کردن دوچرخه در شهر آنتورپ بلژیک
در اروپا به خصوص در بلژيك، دوچرخه یک وسيله نقليه رايج است. ياد گرفتن دوچرخه سوارى و شنا در دوران دبستان اجباری است و همه کودکانی كه دوره 6 ساله دبستان را طى مى كنند، به اين دو ورزش مسلط هستند.
در بلژیک قوانين و امكانات هم دست به دست هم داده اند تا دوچرخه سوارى را براى استفاده عموم آسان كنند. در تمام خيابان ها به موازات خط عابر پياده يك خط ويژه براى دوچرخه، اسكوترهاى برقى و موتورهایی كه زير ٤٥ كيلومتر سرعت دارند، وجود دارد. رنگ اين راه ويژه معمولاً با پياده رو و كف خيابان فرق دارد و شبرنگ گذارى شده تا در تاريكى هم قابل تشخيص باشد. چراغ هاى راهنمايى هم علاوه بر ماشين ها و عابر پياده براى دوچرخه سوارها هم سبز و قرمز دارد.
دوچرخه هاى ساده و موتورهایی كه زير 45 كيلومتر سرعت دارند نياز به گواهينامه ندارند؛ فقط كلاه ايمنى اجباری است و دوچرخه باید به چراغ جلو و چراغ عقب و مه شكن مجهز باشد.
شهردارى شهر آنتورپ (Antwerpe)، حدود 3 سال پیش ايستگاه هاى دوچرخه براى استفاده عموم را ایجاد کرد. شهرداری این شهر تقريباً در همه شهر با فواصل خيلى كم، مثلاً هر يك كيلومتر، ايستگاه دوچرخه راه اندازى کرده است. اين دوچرخه ها متعلق به شهرداری است و جابه جايى، تعمير و نگهداری شان را نیز به عهده دارد.
براى استفاده از این امکان باید یا مستقیما به شهردارى مراجعه کنید و يا بصورت آنلاین تقاضاى يك كارت مخصوص الكترونيكى بدهید که یک روز بعد با پست به آدرس شما ارسال می شود. همه اطلاعات اسم، آدرس، تاريخ تولد شما و... در آن ثبت است. كارت ها را باید شارژ كنید و بر اساس میزان استفاده، در آن پول بريزید.
برای استفاده از دوچرخه به يك ايستگاه می روید و كارت را جلوى دستگاه كارت خوان مى گذارید تا اسكن شود. بعد يكى از دوچرخه هايى را كه به ميله با قفل هاى مخصوصى بسته شده را انتخاب می کنید. مبلغ کمتر از ١ يورو براى استفاده تا ٢٤ ساعت از شارژ شما کم می شود. سپس قفل الكترونيكى دوچرخه انتخابی آزاد می شود.
اگر فراموش کرده باشید كارت را شارژ كنید و پولى در آن نداشته باشید براى يك بار استفاده مى توانید دوچرخه را بردارید و به محض اينكه كارت را دوباره شارژ كردید، هزینه استفاده قبلی از موجودى جديد كم خواهد شد. ولى اگر بخواهید اين كار را تكرار كنید بدون اينكه پول دفعه قبل را پرداخت کرده باشید، حساب كارت بسته می شود.
هر زمان لازم باشد دوچرخه در دسترس شماست. فواصل ايستگاه هاى دوچرخه کم و تقریبا در همه جا دوچرخه پيدا می شود. لازم هم نيست دوچرخه را به همان جايى كه تحویل گرفته بودید، برگردانید. هرجا که خواستید به یکی از ايستگاه ها، هرجا كه قفلى آزاد باشد می توان تحویل داد. دوچرخه را به گيره مخصوص آويزان، كارت را اسكن و گزينه پس دادن را انتخاب مى كنید. قفل ميله اى كه دوچرخه را به آن آويزان كردید به صورت اتومات قفل می شود. پس در واقع مشخص است که چه كارتى (در واقع چه كسى) دوچرخه اى را در چه ساعتى از كجا برداشته و چه ساعتى و در چه ايستگاهى پس داده است.
ماشين هاى مخصوص شهردارى هم مرتب بين ايستگاه ها در رفت و آمدند تا هرجا دوچرخه نیاز بود اضافه کنند. معمولاً در مناطق مركزى و شلوغ شهر، آخر هر شب اين كار انجام می شود.
اگر گوشی هوشمند داشته باشید، با نصب يك برنامه رایگان مى توانید آن باركد چهارگوش مشكى رنگ را اسكن كنيد و ببينيد نزديكترين ايستگاه به شما كجاست و چند متر از آن فاصله دارید.آن نقطه نقطه هاى كوچک هم كه در نقشه شهر مى بينيد، ايستگاه هاى دوچرخه است.
لزوم فرهنگ سازی برای استفاده از دوچرخه
بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر دنیا را میتوان نام برد که بخش اعظمی از حمل و نقل درونشهری آنها وابسته به دوچرخه است، البته مدیران این شهرها از سالها قبل علاوه بر توسعه امکانات و زیرساختهای استفاده از دوچرخه در این شهرها، نسبت به فرهنگسازی در جامعه نیز اهتمام ویژهای داشتهاند. فرهنگسازی امری است که هنوز در سیستم حمل و نقل و ترافیک کشور ما مغفول مانده است.
کلان شهر تهران در حال حاضر به پارکینگی از خودرو تبدیل شده است و به جرات میتوان گفت که جهت پارک خودرو در کوچه های شهر نیز جا نیست . سیل عظیم خودروها و موتور سیکلتها که روزانه توسط شرکتهای خودروسازی تولید و روانه شهر میگردد جولانگاه خیابانها شده است. ترویج فرهنگ دوچرخه سواری از مهمترین راهکارهایی است که می تواند موجب کاهش استفاده شهروندان از خودرو شخصی شود.
رسانه های جمعی، نشریات و صدا و سیما از عمده مراکز تاثیر گذار در این مقوله هستند و دولت نیز در این زمینه بایستی فعالیت جدی را شروع نماید و شهرداریها و سازمانهای حمل و نقل همگانی شهری نیز در جای خود می توانند نقش موثری به جه رشد و گسترش استفاده از این وسیله ورزش و تفریحی و ابزار حمل و نقل را داشته باشد.
کرایه دوچرخه در تهران
معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، امکان کرایه کردن دوچرخه را فراهم کرده است. به این صورت که شهروندان تهرانی با مراجعه به سایت خدمات حمل و نقل غیر موتوری شهرداری تهران به آدرس bike.tehran.ir، ثبت نام اولیه را انجام می دهند تا کارت الکترونیکی به نام شخص متقاضی برای وی صادر شود. پس از آماده شدن کارت، شهروندان تهرانی می توانند با مراجعه به خانه های دوچرخه که آدرس آنها در سایت موجود است، مراجعه کنند و پس از دریافت کارت، نسبت به کرایه دوچرخه اقدام کنند. همچنین با دریافت اپلیکیشن اندرویدی خانه دوچرخه میتوانید نزدیکترین ایستگاه به محل خود را پیدا کنید. از این طریق می توانید برنامه بهتری برای سفر خود با دوچرخه در سطح تهران داشته باشید.
در حال حاضر حدود 153 خانه دوچرخه در تهران وجود دارد که لیست خانه های دوچرخه تهران را از می توانید از اینجا دریافت کنید. نکته خوب در کرایه دوچرخه ها، این است که لزومی ندارد که دوچرخه را به همان جايى كه تحویل گرفته بودید، برگردانید. مهلت استفاده شما از دوچرخه ها، حدود 4 ساعت است.
امیدواریم که با اجرای چنین طرح و طرحهای دیگری مثل طرح سه شنبه های بدون خودرو که به منظور الگوسازی ارائه شهر پاک مطرح شده است، روز به روز به جمعیت دوچرخه سواران شهر تهران افزوده شود تا علاوه بر ارتقای سلامت جامعه، شهری بدون آلودگی و ترافیک داشته باشیم.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
امروز بسیاری از شهرها بزرگ دنیا و کلانشهرها از مشکلی به نام ترافیک رنج میبرند، مسئلهای که جدا از هدررفت هزینهها، منابع ملی، زمان و ایجاد معضلات متعدد در زندگی مردم، اثر سوء در محیط زیست داشته تا جایی که دوستداران محیط زیست همواره مهمترین مطالبه گران رفع معضل ترافیک در شهرها هستند.
استفاده از دوچرخه؛ صرفه جویی در وقت و انرژی
در شهرهای مختلف دنیا راهکارهای متعددی برای رفع مشکل ترافیک اندیشیده شده است اما همه کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک بر این نکته تاکید دارند که جز با توسعه حمل و نقل عمومی در شهر، برونرفت از مشکل ترافیک امکانپذیر نخواهد بود. اما در کنار توسعه روزافزون راهها، معابر و آزادراههای شهری، با توسعه فزاینده تولید و عرضه وسایل نقلیه هیچکدام از این زیرساختها به درستی پاسخگو نخواهند بود و مشکل ترافیک و هدر رفت وقت شهروندان روز به روز افزایش خواهد یافت.
کشورهای پیشرفته دنیا اما امروز بیشتر نظر کارشناسان حوزه حمل و نقل را محترم میشمارند و راهکارهای بلندمدت را موثرتر دانسته و در این زمینه سرمایهگذاری بیشتری انجام میدهند. توسعه خطوط حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس، مترو، تاکسی و... و توجه به راهکارهای تشویقی جدید برای مصرف کمتر انرژی( بنزین و گازوئیل و ...)، بهبود مشکل ترافیک و در کنار آن حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا اموری است که به اولویت جدی کلانشهرهای مهم دنیا تبدیل شده است.یکی از این راهکارها اجرای طرح دوچرخه شهری است.
شهر موفق در زمینه دوچرخه شهری
نمونه موفق و بارز اجرای طرح دوچرخه شهری در دنیا شهر آمستردام هلند است. در این شهر که در گذشته به عنوان یکی از پرتراکمترین شهرها از نظر ترافیکی مطرح بوده و از معضل کندی تردد رنج میبرده است، امروز دوچرخه یکی از وسایل نقلیه رایج حمل و نقل است. در واقع آمستردام را دوچرخه دوستترین شهر دنیا مینامند چرا که بیش از 50 درصد حمل و نقل درونشهری آن با استفاده از دوچرخه انجام میشود. بررسیها نشان میدهد که تعداد دوچرخه در این شهر اروپایی از خودروها بیشتر بوده و مردم اقبال بیشتری به استفاده از دوچرخه در این شهر دارند.
در برخی دیگر شهرهای دنیا از جمله پکن، ارزانترین و سریعترین وسیله نقلیه دوچرخه است.
کرایه کردن دوچرخه در شهر آنتورپ بلژیک
در اروپا به خصوص در بلژيك، دوچرخه یک وسيله نقليه رايج است. ياد گرفتن دوچرخه سوارى و شنا در دوران دبستان اجباری است و همه کودکانی كه دوره 6 ساله دبستان را طى مى كنند، به اين دو ورزش مسلط هستند.
در بلژیک قوانين و امكانات هم دست به دست هم داده اند تا دوچرخه سوارى را براى استفاده عموم آسان كنند. در تمام خيابان ها به موازات خط عابر پياده يك خط ويژه براى دوچرخه، اسكوترهاى برقى و موتورهایی كه زير ٤٥ كيلومتر سرعت دارند، وجود دارد. رنگ اين راه ويژه معمولاً با پياده رو و كف خيابان فرق دارد و شبرنگ گذارى شده تا در تاريكى هم قابل تشخيص باشد. چراغ هاى راهنمايى هم علاوه بر ماشين ها و عابر پياده براى دوچرخه سوارها هم سبز و قرمز دارد.
دوچرخه هاى ساده و موتورهایی كه زير 45 كيلومتر سرعت دارند نياز به گواهينامه ندارند؛ فقط كلاه ايمنى اجباری است و دوچرخه باید به چراغ جلو و چراغ عقب و مه شكن مجهز باشد.
شهردارى شهر آنتورپ (Antwerpe)، حدود 3 سال پیش ايستگاه هاى دوچرخه براى استفاده عموم را ایجاد کرد. شهرداری این شهر تقريباً در همه شهر با فواصل خيلى كم، مثلاً هر يك كيلومتر، ايستگاه دوچرخه راه اندازى کرده است. اين دوچرخه ها متعلق به شهرداری است و جابه جايى، تعمير و نگهداری شان را نیز به عهده دارد.
براى استفاده از این امکان باید یا مستقیما به شهردارى مراجعه کنید و يا بصورت آنلاین تقاضاى يك كارت مخصوص الكترونيكى بدهید که یک روز بعد با پست به آدرس شما ارسال می شود. همه اطلاعات اسم، آدرس، تاريخ تولد شما و... در آن ثبت است. كارت ها را باید شارژ كنید و بر اساس میزان استفاده، در آن پول بريزید.
برای استفاده از دوچرخه به يك ايستگاه می روید و كارت را جلوى دستگاه كارت خوان مى گذارید تا اسكن شود. بعد يكى از دوچرخه هايى را كه به ميله با قفل هاى مخصوصى بسته شده را انتخاب می کنید. مبلغ کمتر از ١ يورو براى استفاده تا ٢٤ ساعت از شارژ شما کم می شود. سپس قفل الكترونيكى دوچرخه انتخابی آزاد می شود.
اگر فراموش کرده باشید كارت را شارژ كنید و پولى در آن نداشته باشید براى يك بار استفاده مى توانید دوچرخه را بردارید و به محض اينكه كارت را دوباره شارژ كردید، هزینه استفاده قبلی از موجودى جديد كم خواهد شد. ولى اگر بخواهید اين كار را تكرار كنید بدون اينكه پول دفعه قبل را پرداخت کرده باشید، حساب كارت بسته می شود.
هر زمان لازم باشد دوچرخه در دسترس شماست. فواصل ايستگاه هاى دوچرخه کم و تقریبا در همه جا دوچرخه پيدا می شود. لازم هم نيست دوچرخه را به همان جايى كه تحویل گرفته بودید، برگردانید. هرجا که خواستید به یکی از ايستگاه ها، هرجا كه قفلى آزاد باشد می توان تحویل داد. دوچرخه را به گيره مخصوص آويزان، كارت را اسكن و گزينه پس دادن را انتخاب مى كنید. قفل ميله اى كه دوچرخه را به آن آويزان كردید به صورت اتومات قفل می شود. پس در واقع مشخص است که چه كارتى (در واقع چه كسى) دوچرخه اى را در چه ساعتى از كجا برداشته و چه ساعتى و در چه ايستگاهى پس داده است.
ماشين هاى مخصوص شهردارى هم مرتب بين ايستگاه ها در رفت و آمدند تا هرجا دوچرخه نیاز بود اضافه کنند. معمولاً در مناطق مركزى و شلوغ شهر، آخر هر شب اين كار انجام می شود.
اگر گوشی هوشمند داشته باشید، با نصب يك برنامه رایگان مى توانید آن باركد چهارگوش مشكى رنگ را اسكن كنيد و ببينيد نزديكترين ايستگاه به شما كجاست و چند متر از آن فاصله دارید.آن نقطه نقطه هاى كوچک هم كه در نقشه شهر مى بينيد، ايستگاه هاى دوچرخه است.
لزوم فرهنگ سازی برای استفاده از دوچرخه
بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر دنیا را میتوان نام برد که بخش اعظمی از حمل و نقل درونشهری آنها وابسته به دوچرخه است، البته مدیران این شهرها از سالها قبل علاوه بر توسعه امکانات و زیرساختهای استفاده از دوچرخه در این شهرها، نسبت به فرهنگسازی در جامعه نیز اهتمام ویژهای داشتهاند. فرهنگسازی امری است که هنوز در سیستم حمل و نقل و ترافیک کشور ما مغفول مانده است.
کلان شهر تهران در حال حاضر به پارکینگی از خودرو تبدیل شده است و به جرات میتوان گفت که جهت پارک خودرو در کوچه های شهر نیز جا نیست . سیل عظیم خودروها و موتور سیکلتها که روزانه توسط شرکتهای خودروسازی تولید و روانه شهر میگردد جولانگاه خیابانها شده است. ترویج فرهنگ دوچرخه سواری از مهمترین راهکارهایی است که می تواند موجب کاهش استفاده شهروندان از خودرو شخصی شود.
رسانه های جمعی، نشریات و صدا و سیما از عمده مراکز تاثیر گذار در این مقوله هستند و دولت نیز در این زمینه بایستی فعالیت جدی را شروع نماید و شهرداریها و سازمانهای حمل و نقل همگانی شهری نیز در جای خود می توانند نقش موثری به جه رشد و گسترش استفاده از این وسیله ورزش و تفریحی و ابزار حمل و نقل را داشته باشد.
کرایه دوچرخه در تهران
معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، امکان کرایه کردن دوچرخه را فراهم کرده است. به این صورت که شهروندان تهرانی با مراجعه به سایت خدمات حمل و نقل غیر موتوری شهرداری تهران به آدرس bike.tehran.ir، ثبت نام اولیه را انجام می دهند تا کارت الکترونیکی به نام شخص متقاضی برای وی صادر شود. پس از آماده شدن کارت، شهروندان تهرانی می توانند با مراجعه به خانه های دوچرخه که آدرس آنها در سایت موجود است، مراجعه کنند و پس از دریافت کارت، نسبت به کرایه دوچرخه اقدام کنند. همچنین با دریافت اپلیکیشن اندرویدی خانه دوچرخه میتوانید نزدیکترین ایستگاه به محل خود را پیدا کنید. از این طریق می توانید برنامه بهتری برای سفر خود با دوچرخه در سطح تهران داشته باشید.
در حال حاضر حدود 153 خانه دوچرخه در تهران وجود دارد که لیست خانه های دوچرخه تهران را از می توانید از اینجا دریافت کنید. نکته خوب در کرایه دوچرخه ها، این است که لزومی ندارد که دوچرخه را به همان جايى كه تحویل گرفته بودید، برگردانید. مهلت استفاده شما از دوچرخه ها، حدود 4 ساعت است.
امیدواریم که با اجرای چنین طرح و طرحهای دیگری مثل طرح سه شنبه های بدون خودرو که به منظور الگوسازی ارائه شهر پاک مطرح شده است، روز به روز به جمعیت دوچرخه سواران شهر تهران افزوده شود تا علاوه بر ارتقای سلامت جامعه، شهری بدون آلودگی و ترافیک داشته باشیم.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *