صادرات 850 میلیون دلاری صنایع غذایی در پنج ماهه نخست سال
قائم مقام وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در پنج ماه نخست امسال صادرات مواد غذایی ایران به رقم 850 میلیون دلار رسیده است که 4 گروه در آن بیشترین سهم را داشتهاند.
وی ادامه داد: گروه سوم شامل محصولات تولیدی از جمله رب گوجه فرنگی بود که 77 میلیون دلار صادرات را از آن خود کرده و در صادرات گروه چهارم که انواع کمپوت و کنسرو را شامل میشود 70 میلیون دلار به ثبت رسیده و مابقی نیز متعلق به سایر اقلام است.
خسروتاج با بیان اینکه آمارها نشان میدهند که نسبت به مدت مشابه پارسال در این حوزه تنها دو درصد رشد داشتهایم، افزود: یکی از مهمترین دلایل این موضوع، افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی بود که قدرت رقابتی بنگاههای ایرانی را در سطح جهانی کاهش داده است و ما هم اکنون بر مدیریت هزینه در این حوزه تمرکز کردهایم.
وی گفت: در این خصوص برخی از شرکتها مثلا به مالیات بر ارزش افزوده در بستهبندی صنایع لبنی اشاره کردهاند که هزینه آن را تولیدکننده یا صادرکننده متحمل میشوند.
خسروتاج در ادامه به ابراز رضایت تولیدکنندگان و صادرکنندگان حاضر در نمایشگاه فعلی از فضای پسابرجام اشاره کرد و گفت: تمامی حاضرین معتقدند که شرایط ایجاد شده برای توسعه همکاری با کشورهای خارجی بسیار مناسب شده و زمینه بازاریابیهای جدید جهانی برای محصولات و کالاهای ایرانی فراهم است.
وی با بیان اینکه به دلیل تحریمها، عمده محصولات لبنی ایران به کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه، قفقاز و برخی کشورهای عربی صادر میشد، گفت: باید بتوانیم در شرایط جدید به نقاط مختلف جهان صادرات داشته باشیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: امروز بازار صنایع غذایی به ویژه در بخش شیرینی و شکلات در سطح جهان سالانه 110 میلیارد دلار است، و کشورهای امریکا، آلمان، فرانسه، چین، روسیه، انگلیس، ژاپن، مکزیک و بزریل 9 کشور عمده مصرفکننده شیرینی و شکلات در جهان هستند که ایران باید برای صادرات محصولات خود به آنها برنامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت در چند محور اساسی میتواند به صادرکنندگان کمک کند، تقویت بنگاههای تولیدی و صادراتی و بینالمللی کردن آنها را از جمله برنامههای سازمان متبوع خود اعلام کرد.
خسروتاج اضافه کرد: صادرکنندگان کالا باید سلیقه بازارهای هدف خود را بشناسند و خود را برای آن بازار آماده کنند.
وی به مشکلات بستهبندی در کالاها و محصولات ایرانی اشاره کرد و گفت: باید در بخش بازاریابی و شناخت بازار، بنگاهها را تقویت کرد، قطعا پس از ورود این بنگاهها به بازارهای جهانی، آنها در مسیر خودکفا شدن حرکت میکنند.
قائممقام وزیر صنعت یکی از لازمههای توسعه صادرات غیرنفتی را استفاده از ابزار نمایشگاهی عنوان کرد و گفت: نمایشگاه یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی است چرا که درآن خریدار و فروشنده با هم ارتباط برقرار میکنند و این ارتباط رودررو در نهایت منجر به جلب اعتماد مشتری میشود.
وی در ادامه بر لزوم برپایی نمایشگاه در کشور در سایتهای نمایشگاهی استاندارد تاکید کرد و اظهار داشت: فضای استاندارد یعنی محلی که غرفهدار و بازدیدکننده از آن ابراز رضایت کنند و به خوبی و در راستای اهداف نمایشگاه طراحی شده باشد.
خسروتاج با تقدیر از عملکرد شهرداری تهران در راهاندازی نمایشگاه در شهر آفتاب گفت: سازمان توسعه تجارت در راستای توسعه صنعت نمایشگاهی با این مجموعه همکاری خواهد کرد، ما به مسئولان شهر آفتاب تاکید کردهایم که تمامی برنامههای نمایشگاهی آنان از سوی سازمان تایید خواهد شد اما برنامههای آنان با سیاستهای شرکت سهامی نمایشگاه بینالمللی تهران هماهنگ باشد تا غرفهداران و بازدیدکنندگان در مورد برگزاری نمایشگاهها دچار سردرگمی نشوند.
خسروتاج با تاکید بر همافزایی میان شهر آفتاب و شرکت نمایشگاههای بینالمللی تهران، اظهار داشت: در این میان فضای محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران میتواند برای نمایشگاههای تخصصی و کوچکتر مورد استفاده قرار گیرد و فضای نمایشگاهی شهر آفتاب به محل برگزاری نمایشگاههای بزرگ تبدیل شود.
وی در ادامه در خصوص برگزار شدن یا نشدن نمایشگاههای فصلی در کشور نیز گفت: ما همچنان سیاستهای سابق را دنبال میکنیم، اما نمایشگاه زمانی میتوانند با بازار رقابت کند که از نظر قیمت، شرایط بهتری را برای مشتریان فراهم کند اما امروز با توجه به اینکه میزان عرضه بنگاههای تولیدی بیش از میزان تقاضاست، برگزاری نمایشگاه منطقی نیست.
خسروتاج افزود: اکنون مشکل ما در بخش فروش و بازاریابی است به این دلیل که عرضه بیشتر از تقاضا است و در شرایطی که واحدهای صنفی مازاد عرضه دارند، برگزاری نمایشگاههای فروش سیاست عقلایی نیست، از این رو به استانها ابلاغ کرده ایم پس از دیدن نیاز بازار و سایر استانداردهای برگزاری نمایشگاه در صورت تایید شورای تامین استان، اقدام به برگزاری نمایشگاه کنند.
وی با اشاره به اینکه سیاست ما تشویق واحدهای صنفی برای حراج یا فروش فوقالعاده محصولاتشان در شرایط فعلی است، ادامه داد: از طرف دیگر تنها استانهایی میتوانند چنین نمایشگاههایی برگزار کنند که فضای استاندارد داشته باشند و بتوانند سایر استانداردهای برگزاری یک نمایشگاه مطلوب را رعایت کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه در واکنش به برخی شایعات در خصوص تبدیل نمایشگاه بینالمللی تهران به پارک، گفت: 60 درصد از 90 هکتار از اراضی محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران فضای سبز است و اکثر بازدیدکنندگان نمایشگاه تهران، به چند دلیل که یکی از آنها جذابیت استفاده از فضای سبز نمایشگاه تهران است به این محل مراجعه میکنند.
وی خاطرنشان کرد: در سال های پس از انقلاب، حتی یک متر فضای اضافه در این محل ساخته نشده است و همواره تاکید بر این بوده که فضای سبز این منطقه حفظ شود و ما هم معتقدیم که نمایشگاه تهران علاوه بر کاربری نمایشگاهی، فضای سبزی برای نشاط بازیدکنندگان است.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان اضافه کرد: محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران در سطح ملی و بینالمللی فعالیت میکند و از سوی یوفی به عنوان یکی از بهترین فضاهای نمایشگاهی معرفی شده است و اکنون سیاست ما این است که در فضای پساتحریم از این فضا برای برپایی نمایشگاههای کوچک استفاده شود و نمایشگاههای بزرگتر به شهر آفتاب منتقل شود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *