صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کاهش سهم جاده و افزایش سهم ریل در ترانزیت کالا

۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰:۰۱
کد خبر: ۲۱۹۶۱۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این موضوع که کاهش سهم جاده در ترانزیت کالا و افزایش سهم ریل اقدام مقبولی است، از ارسال نامه‌ای به وزیر حمل‌ونقل ترکمنستان و دبیرکل IRU برای توضیح تاثیر امتداد اخذ عوارض بر تجارت دو کشور خبر داد.
به گزارش  گروه اقتصاد ، با اشاره به روند پیگیری اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ترانزیت ایرانی و اخذ عوارض اظهار کرد: علی‌رغم تمام پیگیری‌های انجام شده دولت ترکمنستان هیچ پاسخی نداده است و هر دو طرف از کامیون‌های یکدیگر عوارض دریافت می‌کنند.
 
وی افزود: نامه‌ای به منظور تجدید نظر در برخورد با ناوگان ایرانی به وزیر حمل‌و‌نقل ترکمنستان ارسال و اشاره شد که با توجه به موافقنامه دو جانبه میان ایران و ترکمنستان قراری بر اخذ عوارض نبوده است و این رویه باعث کاهش سطح تجارت دو کشور می‌شود.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان داشت: همچنین نامه‌ای به مجامع بین‌المللی و دبیرکل IRU(سازمان جهانی ترانسپورت جاده‌ای) در خصوص رفتار دولت ترکمنستان با ناوگان ایرانی ارسال و جزئیات اتفاقات اخیر برای آنها توضیح داده شد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تدابیر وزارت راه و شهرسازی برای جابه‌جایی کالای ترانزیتی تجار گفت: بخشی از بار ترانزیت ترکمنستان از جاده به ریل منتقل می‌شود و امیدواریم راه آهن و امکانات ریلی ایران بتواند بار ترانزیت را حمل کند. زیرا هرچه بار کمتر شود عوارض زیاد و کم معنی پیدا نمی‌کند.
 
کشاورزیان با بیان اینکه «هدف اصلی افزایش حجم ترانزیت است» به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: کاهش سهم جاده در ترانزیت کالا و افزایش سهم ریل اقدام مقبولی است و سهم ریل باید افزایش پیدا کند و در این چند روز تعداد واگن‌های ترانزیتی افزایش یافته است.
 
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ بالغ بر ۹۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان تردد داشته‌اند که از این میزان ۸۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه به مقصد ترکمنستان و هفت هزار دستگاه به ماورای ترکمنستان برای ترانزیت و به مقاصد قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان رفته‌اند.  همچنین ۲۹ هزار کامیون ترکمنی به ایران تردد کرده‌اند که از این تعداد ۲۴ هزار دستگاه به مقصد ایران بوده و ۵ هزار دستگاه به صورت ترانزیت به مقصد ترکیه از ایران عبور کرده‌اند.   
 
رئیس سازمان راهداری یادآور شد:  این عوارض از روز دوشنبه  ۱۸ مردادماه از سوی طرف ترکمنی و فقط بر روی کامیون‌های ایرانی ترانزیتی وضع شده است و ترکمن‌ها به اخذ عوارض ۱۶۰ دلاری از کامیون‌های کمتر از ۲۰ تن و عوارض ۲۶۰ دلاری از کامیون‌های بالای ۲۰ تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) کشورشان اقدام کرده‌اند و علاوه بر آن به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیون‌های ایرانی دریافت می‌کنند. همچنین اقدام ایران بر اساس اصل رفتار متقابل و با اقداماتی مانند اخذ عوارض از ناوگان ترکمنستان از تاریخ ۲۳ مرداد اجرایی شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *