از شوخی دانش آموزان در صف های نماز تا خوردن خوراکی/ معجزه ای به نام نماز در زندگی یک دانش آموز
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، در رابطه با ثواب نماز جماعت احادیث و روایات زیادی مطرح شده، به همین خاطر نیز توصیه می شود افراد تا حد امکان نماز خود را به صورت جماعت بخوانند.
در بسیاری از مدارس سراسر کشور برای عمل به این روایت، ظهرها هم زمان با اذان ظهر صف های نماز جماعت در مدارس بر پا می شود و دانش آموزان گروه گروه وارد این صف ها می شوند.
در بسیاری از مدارس، شاهد حضور روحانی برای قرائت نماز جماعت هستیم و برخی از مدارس نیز زنگ نماز را در فعالیت های روزانه خود گنجانده اند.
برگزاری نماز آن هم در مدرسه و در میان گروه همسالان موافقان و مخالفان زیادی دارد. مخالفان به سبک برگزاری این نماز اعتراض دارند و موافقان معتقد هستند آشنایی دانش آموزان با مقوله نماز بهتر است در مدارس صورت گیرد.
در همین رابطه با حجت الاسلام جواد گلسرخی که خود در مدارس ابتدایی و متوسطه به عنوان خطیب نماز جماعت حضور پیدا می کند گفت و گویی داشته ایم.
وی در رابطه با محاسن برگزاری نماز جماعت در مدارس می گوید: اینکه دانش آموزان با فرهنگ نماز و نمازخوانی آشنا شوند فلسفه بسیار خوبی است. اکنون شاهد اجرای نماز جماعت در بسیاری از مدارس کشور هستیم.
این کارشناس مذهبی می افزاید: در بسیاری از مدارس زنگ نماز برپا می شود. این نشان دهنده اهمیت مقوله نماز برای مسئولان مدارس است اما این افراد باید بدانند که لازم است نسبت به نحوه برگزاری نماز در مدارس نیز حساسیت هایی داشته باشند.
گلسرخی با انتقاد از وضعیت نمازخانه مدارس می گوید: بر اساس مطالعات صورت گرفته، مشخص شد که تنها 30 درصد از مدارس کشور دارای نماز خانه مجهز و مطلوب هستند و 70 درصد از مدارس فاقد نماز خانه بوده و یا نماز خانه آنها تجهیز نشده است.
وی با اشاره به ورود روحانیون به مدارس کشور می گوید: طی سال های اخیر شاهد هستیم که بسیاری از مدارس، شرایط را برای حضور روحانیون فراهم کرده و حتی این روحانیون هستند که نماز جماعت را اقامه می کنند اما باید به این موضوع توجه شود که یک روحانی که وارد یک مدرسه می شود وظایف دیگری نیز برعهده دارد.
این کارشناس مذهبی می افزاید: روحانی وظیفه دارد در طول روز مدت زمانی را با دانش آموزان بگذراند و در کنار آنها باشد اما دیده می شود که روحانیون زیادی هستند که تنها برای رفع تکلیف وارد یک مدرسه شده و به هیچ وجه به دنبال کار کردن به روی امور تربیتی دانش آموزان نیستند.
گلسرخی با بیان اینکه " ترغیب دانش آموزان به امری که ستون دین نامیده می شود کار دشواری است" می گوید: جذب یک دانش آموز به سمت و سوی نماز و نماز خوان واقعی کردن او چیزی حدود 3 تا 5 سال طول می کشد و یک روحانی نمی تواند تنها با حضور در زنگ نماز یک مدرسه، دانش آموزان را نماز خوان کند.
وی با انتقاد از عدم برگزاری نماز جماعت در بسیاری از مدارس ابتدایی می گوید: در بسیاری از مدارس ابتدایی به این خاطر که دانش آموزان هنوز به سن تکلیف نرسیده اند و یا مدت زمان زیادی از سن تکلیف آنها نمی گذرد نماز جماعت بر پا نمی شود، این در حالی است که بهترین سن تشویق یک فرد به نماز، همان دوران کودکی و سنین 7 تا 8 سالگی است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به وظایف یک روحانی در مدارس می گوید: یک روحانی که وارد مدرسه می شود باید در ابتدا با دانش آموزان دوست شده و از این طریق آنها را به سمت و سوی نماز و سایر واجبات سوق دهند.
گلسرخی می افزاید: گشاده رویی یک روحانی و برقراری ارتباط نزدیک با دانش آموزان از دیگر موضوعاتی است که سبب می شود یک دانش آموز جذب امور مذهبی و دینی شود.
وی با بیان خاطره ای از خانواده دانش آموزی در یکی از مدارس شهر تهران می گوید: در یکی از سال هایی که در یک مدرسه پسرانه به عنوان خطیب نماز رفت و آمد داشتم توانسته بودم با دانش آموزان ارتباط نزدیکی برقرار کنم. در این میان یک دانش آموز در مدرسه بود که نسبت به سایر دانش آموزان شیطنت بیشتری داشت و در اکثر دعواها نیز حاضر می شد. با صحبت هایی که با او داشتم موفق شدم او را به نماز جذب کرده و پس از گذشت مدت زمانی رفتار او تا حدود زیادی تغییر کرد.
این کارشناس مذهبی می افزاید: پدر این دانش آموز یک روز راهی مدرسه ما شد و درخواست کرد که با من دیدار داشته باشم. او می گفت که فرزندش به طور کلی تغییر کرده و حتی در خانه نیز شیطنت های قبلی را ندارد. برای این پدر بسیار عجیب بود که رفتار فرزندش تا این حد تغییر کرده باشد و این را از معجزات نماز می دانست.
گلسرخی در خصوص رفتار دانش آموزان در صف های نماز می گوید: گاهی دیده می شود که دانش آموزان به اجبار به صف های نماز فراخوانده می شوند و معلمان پرورشی امتیاز ویژه ای را برای افرادی که در نماز جماعت شرکت کنند در نظر می گیرند. همین موضوع نیز سبب می شود دانش آموزان تنها به خاطر گرفتن جایزه و یا امتیاز در نماز حاضر شده و در صف های نماز شیطنت هایی را داشته و یا حتی به بازی کردن بپردازند.
وی می افزاید: روحانیون مدارس باید بدانند اگر یک دانش آموز در صف نماز جماعت خوراکی بخورد و یا با دانش آموز کناری خود مشغول به بازی و یا صحبت شود نیز نباید برای او تنبیهی در نظر گرفته شود. همین که او راهی صف نماز جماعت شده، اولین گام را برداشته است و از این پس باید با هدایت با احکام دین آشنا شود.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه " باید
شرایط برای تخلیه هیجان دانش آموزان قبل و یا بعد از نماز جماعت در مدارس فراهم
شود" می گوید: زنگ نماز در مدارس باید برای دانش آموزان زنگ تفریح باشد. باید
شرایطی فراهم شود که یک دانش آموز قبل و یا بعد از نماز هیجان خود را تخلیه کند.
گلسرخی می گوید: حال که در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم مدارس باید نسبت به نحوه برپایی نماز جماعت دقت بیشتری داشته و زنگ نماز را با جدیت و کیفیت بهتری برگزار کنند.
انتهای پیام/