صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تقاضا برای ترانزیت ریلی به ترکمنستان افزایش یافت

۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰:۰۱
کد خبر: ۲۱۷۷۴۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه امکان حمل بارهای صادراتی و ترانزیتی برای تجار فراهم شده است، گفت: هر روز شاهد تقاضا برای عبور ۲۰ تا ۳۰ کانتینر بار جدید برای عبور از ترکمنستان هستیم.
به گزارش  گروه اقتصاد ، محسن پورسید آقایی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای توسعه جابجایی کالا و ترانزیت بارهای بندرعباس به ترکمنستان اظهار کرد: همزمان با تصمیم ترکمنستان و وضع عوارض تردد برای ناوگان جاده‌ای ایران به مدیرکل راه‌آهن هرمزگان دستور داده شد تا برای بررسی، بندر عباس را در مرکر توجه و بازدید قرار دهد و به همین دلیل گروه ویژه‌ای برای بررسی و مطالعه ظرفیت‌های ریلی و بندری در محل مستقر شده‌اند.
 
وی افزود: تمام کسانی که متقاضی جابجایی بارهای خود از طریق راه‌آهن و عبور از ترکمنستان بودند، امکان حمل کالا برای آنها فراهم شده است و هر روز شاهد تقاضا برای عبور ۲۰ تا ۳۰ کانتینر بار جدید برای عبور از ترکمنستان هستیم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «علی‌رغم اقدام ناگهانی ترکمنستان علیه حمل‌ونقل جاده‌ای ایران، کاهشی در حجم ترانزیت کالا از مرز ترکمنستان ایجاد نشده است» تصریح کرد: تجاری که حاضر به پرداخت عوارض کامیونی و عبور از طریق جاده نیستند با قطار باری کالای خود را ترانزیت می‌کنند.
 
مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: ترکمنستان به هیچ وجه امکان اقدام مشابه در حمل و نقل ریلی علیه ایران را ندارد؛ زیرا حجم بار صادراتی و ترانزیتی ترکمنستان برای جابجایی از طریق راه‌آهن ایران به مراتب بیشتر است و برای دسترسی به ٖآب‌های خلیج فارس به راه آهن ایران نیاز دارند. بنابراین قصد چنین اقدامی را نخواهند داشت.
 
گفتنی است، راه آهن گرگان- اینچه برون بخشی از كریدور ریلی شرق دریای خزر بین سه كشور ایران٬ تركمنستان و قزاقستان با هدف دسترسی آسیای میانه بویژه كشورهای تركمنستان و قزاقستان به آبهای خلیج فارس و دریای عمان است كه این كریدور فرصت بسیار مناسبی برای طرفین است تا در حوزه ریلی فعال و روان‌تر ظاهر شوند. راه‌آهن شمال شرق در راستای حمایت از شركت‌های بازرگانی و صادر كنندگان تخفیفات ویژه‌ای همچون تخفیفات ۵۰ درصدی را لحاظ كرد تا شاهد رشد حمل و نقل در حوزه ریلی اینچه برون باشد كه اگر راه آهن تركمنستان نیز تخفیفاتی مشابه این برای بازرگانان و شركتهای تجاری در نظر بگیرد نقش بسزائی در افزایش و جذب بار و محمولات و حمل و نقل آنها با استفاده از خطوط ریلی خواهد داشت.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *