صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فهرست قرمز، عصای جادویی نیست/ ایران مبدا قاچاق اشیا عتیقه است

۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۵:۰۱
کد خبر: ۲۱۰۱۱۶
سرپرست تیم تهیه فهرست قرمز اشیا تاریخی فرهنگی ایران گفت:فهرست قرمز عصای جادویی نیست که بتواند جلوی تردد غیر قانونی اموال فرهنگی را بگیرد.
به گزارش گروه جامعه ،سانیا صدیقیان عضو کمیته بین المللی ایکوفوم ( موزه‌شناسی) این مطلب را در نشستی که با حضور اعضای ایکوم در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد مطرح کرد و به بیان مطالبی در خصوص لزوم تهیه فهرست قرمز آثار تاریخی –فرهنگی ایران پرداخت.
 
سرپرست تیم تهیه فهرست  قرمز اشیاء تاریخی فرهنگی ایران ، با اشاره به تاریخچه و اهداف تشکیل ایکوم گفت :این شورای بین المللی 35هزار عضو از 137کشور دارد و محدوده گسترده ای از موزه ها و مشاغل مربوط به آنها را شامل می شود.

وی افزود : ایکوم در مبارزه با تردد غیر قانونی اموال تاریخی –فرهنگی با یونسکو ، اینتر پل و گمرک جهانی همکاری می کند.

صدیقیان با اشاره به تهیه 15فهرست  قرمز برای مبارزه با تردد غیر قانونی اموال فرهنگی در جهان افزود : هر روز شاهد به غارت رفتن و دزدیده شدن اشیای فرهنگی و فروش آنها در بازارهای جهانی هستیم و این تعریفی است که ایکوم و اینتر پل برای تردد غیرقانونی اموال فرهنگی روی آن اتفاق نظر دارند. 

وی تردد غیر قانونی اموال فرهنگی در سی سال اخیر را دغدغه تمامی نهاد های فرهنگی دنیا اعلام کرد که ضربه زیادی به میراث ملموس وارد می کند و اغلب معمولا متوجه کشورهایی است که با وجود برخورداری از میراث فرهنگی غنی ابزار کافی برای حفظ و مراقبت از آنها را در اختیار ندارند.

این کارشناس با بیان اینکه طبق تعریف ایکوم کشورهایی که آثار فرهنگی آنها دزدیده می شوند مبدا و به کشورهایی که این آثار در آنها به فروش می رسد بازار گفته می شود گفت :طبق این تعریف ایران یکی از کشورهای مبدا است.

وی بااشاره به آسیب های فرهنگی و تاریخی که تردد غیر قانونی اموال فرهنگی به کشورها وارد می آورد تصریح کرد  :تردد غیر قانونی اموال فرهنگی یکی از سود آورترین جرائم بین المللی  است که اینترپل روی آن تحقیق می کند زیرا که در فرای مرزها صورت می گیرد.

وی  فقر سیستم امنیتی اشیاء فرهنگی ، شیوه حمل و نقل و تقاضای روز افزون بازار هنر برای دست یابی به این آثار را دلایل اصلی این تجارت غیر قانونی دانست که سود سرشاری دارد. 

صدیقیان مبارزه با این مقوله را یک چالش واقعی و جدی دانست و افزود:این مبارزه نیازمند همکاری نهادهای فرهنگی و توسعه ابزار های موثر در کنترل مرز ها و بازار های جهانی است زیرا که با وجود غیر قانونی بودن در حال حاضر بازارهای هنری قانونی برای آن وجود دارد. تدابیر حقوقی ملی و بین المللی زیادی به وجود آمده تا از مالکیت اموال فرهنگی از طریق دزدی، صادرات غیر قانونی و تصرف  جلوگیری کند که از آن دسته می توان به خرید ، رهن ، مبادله ، وام ، اهدا و ... اشاره کرد که  تردد غیر قانونی اموال فرهنگی جزو آنها نیست.

وی با اشاره به مفهوم و مبنای فهرست قرمز و بیشترین فایده ای که می تواند برای ایران امروز داشته باشد گفت :فهرست قرمز گروه های در خطر اشیا ء و آثار باستانی را در آسیب پذیرترین  مناطق دنیا به منظور حفاظت آنها از فروش و صادرات غیر قانونی طبقه بندی می کند.

سرپرست تیم تهیه فهرست قرمز اشیا تاریخی فرهنگی ایران گفت :با وجود فهرست قرمز موزه ها ، حراجی ها ، دلالان هنری ، مجموعه داران و ... تشویق می شوند که برای در اختیار گرفتن یک شی تاریخی تحقیق کرده و منشأ و اسناد قانونی آن را بررسی کنند.

وی گفت: تهیه و به روز رسانی فهرست های قرمز به عهده خبرگان بین المللی است که در حوزه های  باستان شناسی ، مردم شناسی ، اقتصاد ، حقوق ، علوم سیاسی ، جغرافیای و... مربوط به کشور مبدا فعالیت می کنند  و آنها نشان می دهند که کدام یک از اشیا فرهنگی بیشتر از بقیه در معرض غارت و خرید و فروش هستند.

سرپرست تیم تهیه فهرست  قرمز اشیا تاریخی فرهنگی ایران افزود :فهرست قرمز، فهرست اشیا سرقت شده نیست بلکه لیست اشیا تاریخی است که در موزه های خصوصی و دولتی وجود دارند و گروه هایی از اشیا منقول را نشان می دهد که باید توسط قانون مورد حفاظت قرار بگیرند .  
او در ادامه با اشاره به روند تهیه فهرست قرمز آثار تاریخی فرهنگی ایران که باید مورد تأیید ایکوم جهانی قرار گیرد به بیان گوشه ای از موضوعات اصلی که تیم تنظیم کننده این لیست باید مد نظر قرار دهد ،اشاره کرد.

وی آسیب پذیر بودن یا نبودن محوطه های باستانی ، جمع آوری شواهد و مدرک در خصوص غارت و تردد غیر قانونی میراث فرهنگی ایران ،نشان دادن آثار فرهنگی ایران که در بازارهای جهانی مورد تجارت قرار گرفته اند ، آمار کاهش یا افزایش کیفیت حفاری های  که در سایت های باستانی صورت می گیرد ،تدابیر دولت برای حفاظت از میراث فرهنگی در صورت غارت و تخریب محوطه های باستانی ، فهرست نگاری قوانین ملی و بین المللی که منجر به حفظ آثار فرهنگی ایران می شود ،مستند سازی اموال فرهنگی و... را جز مواردی دانست که باید برای تهیه فهرست قرمز مورد توجه قرار گیرد.

صدیقیان با بیان اینکه فهرست قرمز عصای جادویی نیست که بتواند جلوی تردد غیر قانونی اموال فرهنگی را بگیرد اظها رداشت :مبارزه با تردد غیر قانونی اموال فرهنگی از طریق ارتقای اسناد قانونی و ملی واستفاده از آنها ، انتشار اطلاعات، آگاهی افزایی ، جلوگیری از صادرات اموال فرهنگی و... میسر می شود.

وی خاطر نشان ساخت فهرست قرمز، فهرست اشیای گمشده نیست بلکه یکی از اهداف آن آگاهی افزایی عمومی است.

وی در ادامه به مقایسه فهرست قرمز کشورهای پرو ، چین ، کامبوج ، لیبی و منطقه ای از امریکای لاتین پرداخت وبا اعلام فهرست قرمز کامبوج به عنوان بهترین نمونه در میان آنها به پرسش های مطرح شده پاسخ داد.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *