اشکالات هدایت تحصیلی را می پذیریم/ تدوین 4 کتاب درسی جدید برای دبیرستانی ها
وی افزود: در دوره متوسطه دوم شاخه نظری با رشته های تجربی،ریاضی، انسانی و معارف اسلامی و شاخه فنی و حرفه ای و کارودانش را داریم که هر کدام از آنها رشته های متعددی دارند به گونه ای در مجموع این دو شاخه 170 رشته داریم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در رویکرد جدید آموزشی به بحث تفکر و حکمت توجه داریم که در قالب آن به دنبال خلاقیت و نوآوری هستیم که با حوزه های یادگیری کار و فناوری،آداب و مهارتهای زندگی پشتیبانی می شود.
محمدیان گفت: در گذشته رویکرد ما صرفا تولید کتابهای درسی بود اما هم اکنون به سمت تولید بسته آموزشی رفته ایم که پاید اری یاددهی و یادگیری را بر همراه دارد. بسته آموزشی شامل مجله، فیلم آموزشی و وسایل آموزشی و کارگاهی است.
وی مطرح کرد: شرکت صنایع آموزشی با سرمایه گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان در تولید بسته آموزشی و حمایت از برنامه درسی به ما کمک می کند و تولیدات صنایع آموزشی باید استانداردهای لازم را داشته باشد که این استاندارد ها باید از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اخذ شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: 4 عنوان درسی جدید در شاخه نظری برای سال تحصیلی 95 و 96 تالیف شده است که شامل دروس انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانه ای، کارآفرینی و کارگاه تولید و انسان و سلامت است. این دروس ناظر به رشد بالینی ،اجتماعی و سیاسی دانش آموزان است به عنوان مثال درس انسان و سلامت نیازهای دوره بلوغ و جوانی را پاسخ می دهد.
وی مطرح کرد: درس کارآفرینی و کارگاه تولید به بحث تولید، کارآفرین کردن دانش آموزان و آمادگی آنها برای اداره زندگی توجه دارد. ویژگی دیگر در برنامه درسی دوره متوسطه این است که آنها را به صورت خوشه ای ارائه می دهیم.
محمدیان افزود: کتابهای درسی دانش آموزان به استانها ارسال شده است و کتابهای درسی پایه دهم نیز دراز زیر چاچ خارج شده است. فرایند توزیع کتابهای درسی از 15 شهریور آغاز می شود و در مناطق دوردست کتابها از طریق پست ارسال خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص هدایت تحصیلی عنوان کرد: متاسفانه امسال در بحث هدایت تحصیلی فضای بیرونی بد طراحی شد به گونه ای شاخه فنی و حرفه ای و کارو دانش را کوبیدند و این گونه القا شد که دانش آموزان این رشته ها مستعد نیستند.
وی مطرح کرد: اشکالات هدایت تحصیلی را می پذیریم چرا که در این بحث باید دو کار انجام می شد نخست آنکه هدایت تحصیلی باید به صورت دو مرحله ای طراحی می شد و حالا که یک مرحله ای است باید معدل کتبی درنظر گرفته می شد که اینگونه نبود.