صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

عامل اصلی مدیریت مصرف، واقعی شدن قیمت آب است

۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۰۸۷۲۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معاون آبفای کشور گفت: تا زمانی که قیمت آب واقعی نشود، مدیریت مصرف اتفاق نمی‌افتد.
به گزارش گروه اقتصاد ،حمیدرضا تشیعی با اشاره به اهمیت اقتصاد آب در کشور گفت: اقتصاد آب می‌تواند بخش خصوصی را ترغیب کند تا با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش آب اقدام کند. مادامی‌که قیمت آب واقعی نیست و مبلغ قبض مصرفی مشترک کمتر از اقساط تجهیزات کاهنده باشد، مشترک تمایلی به نصب تجهیزات کاهنده مصرف نخواهد داشت.
 
این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: باید بتوانیم سرمایه‌گذران بخش خصوصی را برای مشارکت در بخش نصب تجهیزات کاهنده مصرف و یا گام برداشتن به سمت صنایع کم‌آب‌بر ترغیب کنیم.
 
وی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری می‌تواند در بخش نصب تجهیزات کاهنده مصرف و یا گام برداشتن به سمت صنایع کم‌آب‌بر و تصفیه‌خانه‌هایی که دارای هدررفت کمتری هستند باشد و اگر این باور برای مشترک ملموس شود که از لحظه باز کردن شیر آب تا زمان بستن آن، در هر لحظه بایستی قیمت واقعی آب را بپردازد، ‌ او تلاش می‌کند تا در مدیریت و کاهش مصرف بکوشد.
 
تشیعی با بیان این مطلب که اگر بخواهیم در بحث مدیریت مصرف به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم بایستی محور اصلی و عمده، قیمت آب باشد اظهارداشت: هرگاه قیمت آب به سمت واقعی شدن برود و مصرف کننده متوجه شود که باید ارزش واقعی این کالا را بپردازد، به همان نسبت در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند و تشویق می‌شود تا از محصولات کاهنده مصرف نیز استفاده کند.
 
معاون آبفای کشور به چالشی که در رابطه با نصب تجهیزات کاهنده مصرف در منازل مشترکین وجود دارد اشاره کرد و افزود: قانون مصوب بهینه سازی مصرف به شرکت‌های آب و فاضلاب اجازه می‌دهد تا به آن دسته از متقاضیانی که تمایل دارند نسبت به نصب تجهیزات کاهنده مصرف اقدام کنند، هزینه این تجهیزات را به صورت اقساط بپردازند.
 
وی با اشاره به تفاوت‌های تولید آب و برق و اینکه برق را می‌توان از طریق نیروگاه‌های مختلف در هر نقطه کشور تولید و به نقطه دیگری انتقال داد، ولی این موارد در مورد آب صدق نمی‌کند، گفت: آب تنها کالایی است که قابل تولید نیست، و به همین خاطر اهمیت آب از نظر شرب در درجه اول قرار دارد.
 
تشیعی ادامه داد: ارزش آب از دیدگاه اقتصادی با توجه به اینکه بایستی منجر به ارزش افزوده شود و با توجه به اشتغال و جمعیت رو به رشد جامعه و اینکه بهره‌وری آب در بخش صنعت بیشتر قابل مدیریت و کنترل است در درجه دوم و کشاورزی در درجه سوم اهمیت قرار دارد.
 
معاون آبفای کشور در خصوص تأثیرگذاری اقتصاد آب در مصرف بهینه آن گفت: در سال‌های اخیر که به بحث مدیریت مصرف، از لحاظ تکنیکی، مدیریت شبکه، اصلاح شبکه، مدیریت فشار، نصب تجهیزات کاهنده و... توجه خاصی شده، یک محور عمده دستیابی به مدیریت مصرف همیشه مغفول مانده و آن قیمت تمام شده آب است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *