صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

قاچاق تبلیغات و تبلیغات قاچاق

۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۰:۰۱
کد خبر: ۲۰۶۳۸۲
اقتصاد مقاومتی دارای ماهیت فرهنگی است. این مورد در مقدمه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در متن آن نهفته است. فرهنگ بایدها و نبایدهایی دارد. اما معمولا به بایدها پرداخته می‌شود و کمتر به نبایدهای آن توجه می‌شود در حالی که نبایدهای اقتصاد مقاومتی، مهم‌تر است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از جام جم، برخی رسانه‌های داخلی در حالی اخبار مربوط به محصولات شرکت‌های خارجی را براحتی منتشر می‌کنند که انتشار اخبار محصولات شرکت‌های داخلی را تبلیغاتی می‌دانند و از انتشار آن ابا دارند. این موضوع حتی در سطح رسانه ملی نیز وجود دارد. واقعیت این است چنین اخباری که تبلیغ غیرمستقیم به حساب می‌آید، اثرات بیشتر و طولانی‌تری از تبلیغ مستقیم بر ذهن مخاطب دارد و امروزه بهترین نوع تبلیغ به حساب می‌آید. بنابراین اقتصاد کشور نه‌تنها گرفتار قاچاق کالا ست، بلکه تبلیغات محصولات خارجی هم به رسانه‌های داخلی قاچاق می‌شود!

متاسفانه در رسانه‌های ما القا می‌شود کالای خارجی همواره خوب است. گاه رسانه‌های ما به جای پرداختن به مزایای محصولات شرکت‌های داخلی، مزایای محصولات خارجی و آن هم از نوع آمریکایی را بیان می‌کنند که در داخل مشابه داخلی دارد.

به تیترهای زیر دقت کنید. این پوشش خبری یک گوشی تلفن همراه شرکت آمریکایی است که در ایران خودمان صورت می‌گیرد نه در رسانه‌های آمریکا. به این چند تیتر که از تیترهای رسانه‌های داخلی و فقط در مورد یک محصول آمریکایی انتخاب شده‌اند، توجه کنید:

سه مدل جدید آیفون در راه است.

عرضه آیفون و آی‌پد جدید اپل تا یک ماه دیگر.

نسل بعدی آیفون بی‌سیم شارژ می‌شود.

تایپ یک دستی با آیفون را یاد بگیرید.

گران‌ترین آیفون در دنیا؛ ارزان‌ترین آیفون در دنیا؛ قیمت آیفون در ایران + ویدئو.

شما هم با یک جست وجوی ساده، سیل اخبار مربوط به نام‌های تجاری خارجی را که رقیب کالاهای داخلی به حساب می‌آیند، خواهید یافت.

اما نکاتی جالب در مورد این تیترهای خبری:

تمامی این تیترها و پوشش خبری محصول آمریکایی در سال جاری که به عنوان سال اقتصاد مقاومتی است، صورت گرفته است.

ورود محصولات مصرفی از آمریکا طبق بخشنامه آبان ماه 1394 وزارت صنعت، معدن و تجارت به کشور ممنوع است!

برخی مراجع عظام مصرف کالاهای آمریکایی را دارای حرمت می‌دانند.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، 91 درصد از واردات گوشی‌های تلفن همراه به کشور از طریق قاچاق انجام می‌شود.

این در حالی است که خبری از اخبار مربوط به جی‌ال‌ایکس، تنها تولیدکننده موبایل در ایران در این سایت‌ها و رسانه‌ها به چشم نمی‌خورد. این شرکت در تازه‌ترین اقدام نام گوشی G6 خود را ـ که بتازگی وارد بازار کرده و مورد استقبال خوب مردم قرار گرفته است ـ به یک نام اصیل ایرانی (ماد) تغییر داده است. گروه‌های خودجوش مردمی در فضای مجازی این خبر را پوشش داده‌اند و از آن حمایت کرده‌اند، ولی بیشتر رسانه‌ها حمایت خاصی از این اقدام ارزشمند به عمل نیاورده‌اند.

اگر اقدام شرکت مزبور را در چارچوب نگرانی رهبر معظم انقلاب در خصوص زبان فارسی در نظر بگیریم که عنوان کرده‌اند: «من خیلی نگران زبان فارسی‌ام... هرگز نبایستی از روی محصولات ما زبان فارسی برداشته بشود»و همچنین فرهنگ غلطی که باید حتما محصول تولیدی نام خارجی داشته باشد تا مردم بخرند، تحلیل کنیم به اهمیت آن پی می‌بریم.

پیگیری اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی، فقط به عهده دولت نیست که مثلاً رسانه‌ها با انتقاد از دولت آن را مطالبه کنند. مردم و رسانه‌ها نقش اساسی در تحقق آن دارند. وقتی 80 درصد مردم ژاپن اعلام کرده‌اند کالای داخلی را ولو با کیفیت کمتر و قیمت بیشتر نسبت به کالای خارجی ترجیح می‌دهند و قاعدتا دولت هم خود را در راستای خواست آنها هماهنگ می‌کند، نشان از کار فرهنگی گسترده و عمیقی است که قطعا بخشی از آن را رسانه‌ها انجام داده‌اند.

اما این خودسانسوری که بین سایت‌ها و رسانه‌های معتقد به کشور نسبت به تولید ملی وجود دارد، نیازمند بررسی بیشتر است. می‌توان گفت این نشانه آن است که رسانه‌های ما پیشرو و فرهنگساز نیستند، بلکه تحت تأثیر جوهای فرهنگی ناسالم هستند. یعنی نه تنها نمی‌توانند جریان‌ساز شوند، بلکه جریانات مختلف آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بنابراین قطار رسانه‌ای کشور به جای عقبگرد و تخریب فرهنگ خرید کالای ایرانی باید به سمت جلو حرکت کند و در راستای حمایت از تولید ملی، قاچاق تبلیغات محصولات شرکت‌های خارجی را متوقف کند، حتی در رسانه ملی.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *