صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فعالیت 80 هزار واحد اقامتی غیرمجاز در مازندران/ویلاهای اجاره‌ای شمال قانونمند می‌شوند

۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵:۴۳
کد خبر: ۲۰۶۲۴۸
فعالیت بیش از 80 هزار واحد اقامتی غیرمجاز در استان مازندران، گلایه هتلداران را رقم زده است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از روزنامه ایران، دوئل میان هتلداران و خانه‌های مسافر، مدت زمان طولانی است که ادامه دارد. هتلداران به اقدام‌های خلاف قانون در خانه‌های مسافر گلایه می‌کنند. آنان بر این اعتقادند، گردشگرانی که به این خانه‌ها مراجعه می‌کنند، امنیت ندارند و گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که آینده گردشگری مازندران را به مخاطره می‌اندازد. اجاره ساعتی ویلاها، نداشتن نرخ مصوب و هزاران مورد تخلف آشکار و پنهان دیگر در رزومه گلایه هتلداران دیده می‌شود، اما باید این واقعیت را پذیرفت که اکنون افراد زیادی هستند که نان زندگی‌شان را از طریق مسافرگیری تأمین می‌کنند. در حالی که این مسأله پنهانی تاکنون با وجود تمهیدات اندیشیده شده بی‌نتیجه مانده و حرف‌های هتلداران نیز به جایی نرسیده است.

فعالیت غیرمجاز 80 هزار واحد اقامتی

«محمود نادری»، عضو هیأت مدیره جامعه هتلداران مازندران با ذکر این نکته که 80 هزار واحد اقامتی به‌صورت غیرمجاز در استان فعالیت می‌کنند، افزود: بیشتر این واحدها در قالب ویلاهای اجاره‌ای در مناطق عمده گردشگری، بویژه غرب استان هستند و از طریق تابلو به دستان مسافر جذب می‌کنند. پذیرش خارج از ضابطه مسافر در این واحدها بدون داشتن شرایط قانونی باعث شده تا استقبال مسافران از این واحدها بیشتر شود.

چگونگی شکل‌گیری خانه مسافرها

«مهران حسنی»، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران نیز دراین باره گفت: این واحدهای اقامتی بی‌شمار که امروز از آنها به عنوان «خانه مسافر» یاد می‌کنند، قدمتی نزدیک به 100 تا 150 سال دارند و قبل از آنکه یک مکان اقامتی باشند، یک پدیده اجتماعی به شمار می‌آیند که در طول سالیان متمادی به مسافران خدمت‌رسانی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در شکل‌گیری این خانه مسافرها، هیچ نهاد و دستگاه دولتی نقش نداشته و این واحدها نیز تنها مختص به مازندران نیست و در تمامی مناطق گردشگرپذیر ایران و دنیا وجود دارند و فعالیت می‌کنند. برای نمونه در 18 استان ایران از جمله مشهد، اردبیل، اصفهان، شیراز، قزوین، گیلان و گلستان این اماکن اقامتی در جذب گردشگر، نقش پررنگ و قابل توجهی دارند. سازمان میراث فرهنگی وگردشگری کشور درسال 86 طرح ساماندهی این اماکن خصوصی را به صورت یک طرح ملی در دستور کار قرار داد تا برای آن دسته از واحدهایی که مایل به تحت نظارت قرار گرفتن سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهای ذی ربط هستند، موافقت اصولی صادر شود.

وی در باب چگونگی اطلاع‌رسانی در این زمینه نیز بیان کرد: این اطلاع رسانی‌ها از طریق چاپ بنر و تراکت در شهرهای گردشگرپذیر رقم خورد و از ابتدا نیز استقبال قابل توجهی از آنها نشد و به علت خلأهای قانونی موجود، کمتر واحدی مایل بود که زیر بار این طرح ملی برود. ما در راستای رسیدن به این مقصود، فراز و نشیب‌های زیادی را طی کردیم و با پیگیری‌های انجام گرفته، توانستیم این واحدهای اقامتی را به عنوان تأسیسات گردشگری تحت قانون در آوریم. تاکنون 2 هزار واحد ساماندهی شده و برای 240 واحد نیز پروانه فعالیت صادر شده است.

جوابگو نبودن هتل‌ها

با این حال، «هوشنگ مرادی»، رئیس ساماندهی خانه مسافرهای مازندران در این باره عقیده دیگری دارد.

وی می گوید: رقم 80 هزار واحد با احتساب خانه‌هایی است که در زمان اوج سفر، خود را برای خدمات‌دهی واسکان مسافران آماده می‌کنند که برای نمونه می‌توان از کارمندان و شاغلان سخن به میان آورد که به‌ صورت انفرادی، خانه‌های شخصی خود را به این امر اختصاص می‌دهند. از طرفی، هتل‌های استان جوابگوی خیل عظیم مسافران نیست، در زمان پیک سفر 500 هزار مسافر داریم که واحدهای مجاز موجود به هیچ وجه پاسخگوی نیازها نیست. برای اینکه هتل‌های استان در راستای خدمت‌رسانی با مشکل مواجه نباشند، 2 راهکار عمده را پیشنهاد دادیم. استقرار مراکز اطلاع‌رسانی (رزرواسیون) در مبادی ورودی شهرها که در حال حاضر آمار آن به 100 مرکز می‌رسد و وظیفه اصلی آنان؛ هدایت مسافران به هتل‌ها و اماکن اقامتی مجاز موجود در استان است. در این مراکز همه با لباس متحدالشکل آماده خدمات دهی به مسافران از یک سو و هتل‌ها از سویی دیگر و به نوعی حلقه وصل میان این دو هستند. دومین راه حلی که برای بهبود وضعیت هتل‌ها در نظر گرفته ایم، این است که هتل‌ها در صورتی که با مشکل نبود اتاق خالی مواجه شدند، از خانه مسافرها برای اقامت مسافران‌شان یاری بگیرند. این واحدهای اقامتی می‌توانند به عنوان ظرفیت فوق‌العاده هتل‌ها در نظر گرفته شوند و هتلداران نیز برای تحقق این امرباید، واحدهای مورد نظر را به استانداردهای روز نزدیک کنند تا از این پس واحدهای موجود در زیر لوای نام و نشان آنها به فعالیت‌ها در این زمینه ادامه دهند. البته تاکنون هتلداران اقبال چندانی به این طرح نشان نداده‌اند.

«جمشید سلطان مرادی»، رئیس اتحادیه هتلداران مازندران نیز با اشاره به قدمت خانه مسافرها، می‌گوید: نباید از حذف این واحدهای اقامتی سخن گفت و اگر کسی چنین برداشتی از موضوع داشته باشد، به خطا رفته زیرا سخن تنها بر سر ساماندهی این واحدهاست.

وضعیت مراکز «رزرواسیون»

وقتی خبرنگار ما از کیوسک‌های «رزرواسیون» و خدماتی که تاکنون در این زمینه به هتل‌ها ارائه داده‌اند جویا شد؛ رئیس اتحادیه هتلداران مازندران گفت: این مراکز به اصطلاح، «رزرواسیون» یا همان اطلاع‌رسانی تاکنون نتوانسته‌اند خدمات عمده‌ای به هتل‌ها ارائه دهند و تنها جیب برخی افراد و ویلاداران را پر کرده اند؛ چرا که وقتی مسافر برای اسکان خود به آنها مراجعه می‌کند، به جای نشانی هتل، نشانی خانه‌های ویلایی و اماکن اقامتی دیگری را به آنان می‌دهند و به نوعی نشانی اشتباه می‌دهند.

60 درصد ظرفیت هتل‌ها خالی است

رئیس اتحادیه هتلداران مازندران با بیان اینکه 60 درصد ظرفیت هتل‌ها اکنون خالی است، به مصوبه اجلاس رامسر در سال 86 نیز اشاره‌ای کرد و در خصوص محتوای این مصوبه، گفت: این مصوبه با حضور استانداران سراسر کشور در رامسر کلید خورد و عمده صحبت بر سر این بود که ویلاهایی که در نزدیکی هتل‌ها قرار دارند، در ایام پیک سفرمی توانند با نظارت خود هتل‌ها در زمینه اسکان مسافران فعالیت داشته باشند، بدین صورت که مسافران ابتدا به هتل‌ها مراجعه می‌کنند و وقتی هتلدار ظرفیت اتاق‌هایش را پر می‌بیند، این ویلاها را برای اسکان مسافران مهیا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مصوبه، قرار بود که متولی این مورد با هتل‌ها باشد و با نظارت جامعه هتلداران محقق شود، اما متأسفانه در استان ما با پیگیری نکردن‌های بموقع ریاست سابق جامعه هتلداران، این فرصت طلایی از دست رفت و همه اختیارات در این زمینه به یک شرکت گردشگری واگذار شد. این در حالی است که استان‌های دیگر از جمله فارس با بیشترین میزان گردشگر خارجی توانسته‌اند به نفع احسن از این محمل قانونی بهره ببرند.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *