صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مبانی حقوق بشر اسلامی کمال و سعادت انسان را تضمین می‌کند

۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۹
کد خبر: ۲۰۶۱۸۰
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
حجت الاسلام محمد سالم محسنی، حقوق بشر اسلامی را راه نجاتی برای تمامی آحاد بشربرشمرد و گفت: مبانی اسلامی مبتنی برخدامحوری می تواند انسان را به کمال برساند که غایت وهدف خلقت است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، فلسفه‌ نامگذاری چهاردهم مرداد به عنوان «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» از آن جهت است که در چنین روزی اعلامیه حقوق بشر اسلامی در اجلاس وزرای امور خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی به تصویب رسید. این تاریخ فرصتی شد که گفتمان‌های حقوق بشر اسلامی مرحله نوینی از شکوفایی را طی کند.به گفته اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه، حقوق بشر اسلامی وغربی از نظر مبنایی تفاوت هایی دارند.

در این خصوص، حجت الاسلام محمد سالم محسنی، دکترای فلسفه اسلامی از جامعة المصطفی و دومین برنده جایزه جشنواره کتب و پایان نامه های حوزه حقوق بشر از کشور دوست و همسایه افغانستان گفت: مبانی حقوق بشرغربی مبتنی برانسان محوری و نگاه سکولاریستی است، در حالی که مبانی حقوق بشر اسلامی مبتنی بر خدامحوری است چون انسان را درپیوند دائم و ارتباط با خدا معنا وتفسیر می کند.

وی افزود: حقوق بشر قبل از اینکه مرتبط به دین و مذهب خاصی باشد، مربوط به بشر است و از این لحاظ تفاوتی ندارند،اما حقوق بشرغربی که با مبانی حقوقی و رویکرد انسان محورانه تدوین شده با حقوق بشر اسلامی مبتنی بروحی و آموزه های قرآنی تفاوت دارد که حقوق انسان را هم با نگاهی که به بشر و ارتباط او با خدا دارد تعریف می کند. از این جهت حقوق بشر اسلامی می تواند راه نجات تمامی آحاد بشر باشد و انسان را به کمال  و سعادت برساند که غایت وهدف خلقت است.

حجت الاسلام محسنی با بیان اینکه در اصل شناسایی حق ها تفاوتی دراین دو وجود ندارد، گفت: تفاوت در ناحیه قلمرو این حقوق است که بسیاری از حق ها مثل حق آزادی بیان و آزادی ازدواج در هر دو وجود دارد، اما آزادی در اسلام بی قید وبندی و ولنگاری معنا نمی شود، حتی در لیبرالیسم غربی هم بسیاری آزادی را با ولنگاری مساوی نمی دانند. آزادی در اسلام با ریشه حق و تکلیف ارتباط دارد، آزادی به این معنی که هر فردی دارای حقی و حقوقی است و در برابر حقی که خداوند قرار داده تکلیفی هم قرار داده است،یعنی حق در کنار تکلیف اگر ادا نشود آزادی هم تأمین نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حقوق بشر غربی بسیاری از حق ها محدودیت ندارد و اگر محدودیتی هم دارد صرفا به دلیل نظم عمومی است اما در اسلام این محدودیت ها علاوه بر نظم و امنیت عمومی رعایت مصالح معنوی و اهداف متعالی که خداوند از خلقت انسان در نظر دارد هم لحاظ شده است.به همین دلیل در قلمرو حق ها تفاوت هایی می بینیم.

 مدرّس فلسفه اسلامی در جامعة المصطفی در ادامه درباره راه کارهای کشورهای اسلامی برای شناساندن حقوق بشر اسلامی به جهانیان، گفت: اندیشمندان اسلامی باید نظریات خود را بر اساس مبانی فلسفی وعقلانی  مستدّل و تبیین کنند. کشورهای اسلامی باید با هماهنگی، همبستگی و ارتباط مستمر، خواسته های برحقشان را در سازمان های بین المللی و به خصوص سازمان ملل مطرح کنند و اگر جایی هم نقض حقوق بشر صورت می گیرد، درصدد اصلاح آن باشند و با تبیین درست وکامل مبانی اسلامی، حقوق بشر اسلامی را به جهانیان بشناسانند.

 این فعال حوزه حقوق بشر در پایان اظهاراتش در خصوص اقدامات آمریکا و کشورهای عضو ناتو در افغانستان و ادعاهای آنها در خصوص مبارزه با تروریزم در کشورش ،گفت: نیروهای ناتو با ادعای مبارزه با تروریسم وبه بهانه دفاع از حقوق بشر و مبارزه با طالبان به افغانستان آمدند، اما لشکرکشی آنها نه تنها درد مردم رنج دیده افغانستان را التیام نبخشید بلکه حضور آنها سبب یاس و ناامیدی مردم شد و در سالهای اخیر ظهور داعش نیز که دست پرورده همین کشورهای مدعی حامی حقوق بشری است بررنج و درد مردم افزوده است وما شاهد تلفات شمار زیادی از غیر نظامیان از جمله زنان وکودکان در افغانستان هستیم. 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *