ضرورت هزینه 10 درصدی بودجه عمرانی دربهینه سازی زیرساخت های حمل ونقل
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر پنج سال حدود هزینه یک سال بودجه عمرانی کشور صرف جبران خسارت وارد شده به شریانهای حیاتی میشود گفت: در صورت صرف ۱۰ درصد از بودجه عمرانی در بهینهسازی زیرساختهای حمل و نقل میتوان ۹۰ درصد باقیمانده را صرف رفاه مردم کرد.
وی افزود: هر پنج سال هزینه حدود یک سال بودجه عمرانی کشور صرف جبران خسارت وارد شده به شریانهای حیاتی میشود؛ در صورتی که با صرف ۱۰ درصد از بودجه عمرانی در پیشگیری و بهینه سازی زیرساختهای حمل و نقل میتوان ۹۰ درصد باقیمانده را صرف رفاه مردم کرد.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسزای با بیان اینکه «یکی از نقاط ضعف در مقابله با بحران و مخاطرات، نداشتن نقشه ریسکپذیری شریانهای حمل و نقل بوده است»، گفت: قرار شد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ظرف ۱۰ روز دستورالعمل ریسک پذیری برای شریانهای حمل و نقل را در قالب یک نقشه GIS BASE با قابلیت نمایش تمامی نقاط پرمخاطره در شریانهای حمل و نقل تهیه کند.
امینی با تاکید بر اینکه «باید اطلاعات کامل در خصوص آسیبپذیری شریانهای حمل و نقلی در زمان وقوع حادثه بر اساس شدت، سطح و نقاط آسیبپذیر پیش از وقوع رانش یا ریزش داشته باشیم» گفت: در صورت مشخص شدن شاخصها میتوان یک برنامهریزی و اطلاع رسانی دقیق برای ارگانهای مسئول جهت اقدام سریع داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خسارتهای وارد شده به جادهها وابنیه های فنی در محورهای حاشیه شهرها و روستاها از طریق دستکاری عامل انسانی در محیط زیست مناطق یادآور شد: هرچه از خزانه کشور به دلیل اقدامات غیرمطالعاتی و صرف خسارتها برداشت میشود، به معنی هزینهای است که میتوانست برای رفاه مردم هزینه شود.
گفتنی است، منظور دستکاری محیط زیست، تغییر شکل طبیعی زمین و تغییر مسیر آبروها و آبگیرها با ساخت و سازهای غیرمجاز همچون فروش زمینهایی با کاربری باغات و کشاورزی برای ویلا سازی از سوی مردم عادی است که این روزها در برخی موارد با دخالت برخی نهادها جنبه قانونی پیدا کرده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *