مدیریت واحد حمل و نقل عمومی در کشور افتضاح است/ مهر مدیر فنی در دست بلیط فروش ها
فرمانده اسبق پلیس راه گفت: تا وقتی که دولت، پلیس و تعاونی های مسافربری معنی ایمنی را نفهمند، اتوبوس های مسافربری و جاده ها مردم بی گناه را به قربانگاه مرگ می کشانند.
وی با اشاره به اینکه همین موضوع باعث شده است مردم برای ترددهای راه دور از سیستم جاده ای استفاده کنند، افزود: اگر راننده ای در هنگام سفر دچار اشتباه شد راه باید بخشنده باشد نه اینکه راننده و سرنشینان را به کمین گاه خطر ببرد. متاسفانه جاده های کشور بخشنده نیستند و اگر راننده ای دچار اشتباه شود به دلیل ا ینکه ایمنی لازم را ندارند راننده را بیشتر به سمت خطر سوق می دهند و در این میان، نگاه دولت و وزارت راه و شهرسازی نگاه به ایمنی نیست.
فرمانده اسبق پلیس راه با بیان اینکه 74 درصد تصادفات کشور در سی کیلومتری شهرها رخ می دهد، تاکید کرد: اگر بخواهیم این مناطق را 4 بانده کنیم تا دیگر تصادفی رخ ندهد به 78 سال بودجه دولت نیاز داریم. چقدر مردم باید بمیرند تا دولت نسبت به این اتفاقات در جاده ها بازنگری کند. قرار نیست همه راه ها را دولت بسازد و ما می توانیم در بخش خصوصی در این حوزه کمک بگیریم.
کارشناس ارشد ترافیک و تصادفات با اشاره به اینکه 4 هزار و 600 واحد مسافربری عمومی در کشور فعال هستند، افزود: هر فردی با خرید یک اتوبوس لیزینگی یک موسسه حمل و نقل تاسیس کرده و اکنون تعداد قابل توجهی موسسه دایر است. در این شرایط مطمئنا نمی توان روی این تعداد واحد مسافربری مدیریت کرد و باید تمامی شرکت های مسافربری در یکدیگر ادغام و حداکثر 10 تعاونی مسافربری داشته باشیم.
وی با انتقاد از این که نقش مدیر فنی تعاونی ها تنها یک مهر است، گفت: بر اساس تبصره یک و دو ماده 5 قانون حمل و نقل بار و مسافر مصوب هیئت دولت، مدیر فنی تعاونی های اتوبوسرانی باید قبل از حرکت خودرو، معاینه فنی و تمام اقدامات لازم را انجام دهند اما امروزه یک بلیط فروش به راحتی مهر یک مدیر فنی را در برگه صورت وضعیت می زند و اتوبوس بدون بررسی فنی وارد جاده می شود.
به گفته هاشمی وقتی سازمان حمل و نقل و راهداری اعتقادی به ایمنی ندارد هر کسی به خود اجازه می دهد به ایمنی مردم فکر نکند. در حال حاضر شرکت های حمل و نقل عمومی مسافربری همانند خودروسازان، خود را در حاشیه امنیت می بینند و این زحمت را به خود نمی دهند حتی ایمنی اتوبوس را کنترل کنند. در همین حال حتی برخی رانندگان در میانه راه سوار می شوند و مشخص نیست که به اندازه کافی استراحت کرده اند یا نه؟
رئیس اسبق پلیس راه کشور ادامه داد: وقتی اتوبوس را از جلو تا عقب بررسی می کنیم هزار مشکل از بوفه تا آیینه وسط راننده پیدا می شود.
وی با اشاره به اینکه کنترل های پلیس راهگشا نیست، افزود: متاسفانه پلیس به صورت سنتی کار می کند و دیگر با وجود تردد 24 میلیون وسیله نقلیه در کشور روش های سنتی 30 سال قبل جواب نمی دهد. متاسفانه خود پلیس هم نمی خواهد به روز شود و امکانات کافی به روز را ندارد. پلیس به صورت رندوم خودروها را چک کرده که ممکن است در این بررسی ها کسی شناسایی و با آن برخورد شود. باید قانون به قدری محکم باشد که اگر فردی تخلف کرد و با او برخورد شد دیگران جرأت ارتکاب تخلف را نداشته و بستر تخلف از بین برود.
هاشمی با اشاره به اینکه امروز پلیس و سازمان حمل و نقل و راهداری رو به روی هم قرار گرفته و اعتقادی به یکدیگر ندارند، گفت: گاهی اقداماتی انجام می شود که برای رو کم کنی است اما باید بدانیم که امنیت مردم چه می شود. با وجود این موضوعات شرکت ها نیز رغبتی برای تغییر شرایط خودشان ندارند و نمی خواهند بدانند که در این تصادفات خودشان نیز می میرند. متاسفانه هر روز شاهد وقوع یک تصادف و کشته شدن هموطنان هستیم و مدیریت واحد حمل و نقل عمومی در کشور افتضاح است.
رئیس پلیس اسبق راه با انتقاد از برخی مسئولین گفت: با وجود تمامی این اختلافات امروز یا فردا به منظور بررسی و تحلیل تصادف جاده چالوس مسئولان دستگاه ها به صدا و سیما می آیند و در مقابل مردم از یکدیگر تشکر کرده و نان به همدیگر قرض می دهند، این موضوع خیانت به کشور است. متاسفانه هنوز وزارت راه نمی خواهد ببیند چه تعداد انسان بی گناه در جاده ها کشته می شوند به همین دلیل با یک ندانم کاری مردم به قربانگاه می روند. نه پلیس نه وزارت راه و نه حتی دولت نمی خواهند این کمبودها را ببینند.
این کارشناس ارشد ترافیک و حمل و نقل با اشاره به کیفیت ایمنی در وسایل نقلیه گفت: در اتوبوس های بین شهری چکشی وجود دارد که باید هنگام حادثه مسافران با آن شیشه را شکسته و خود را به بیرون پرت کنند. متاسفانه این چکش ها روز اول برداشته می شوند همچنین در عقب خودرو که برای خارج شدن اضطراری است به عنوان ا نبار استفاده شده و هر چیزی که فکرش را کنید در آنجا وجود دارد. به جرأت می توانم بگویم که سیستم حمل و نقل بار و مسافر در کشور رها است و امیدوارم مسئولان از خواب بیدار شوند چرا که اصلا به وضعیت جاده ها رسیدگی نمی شود.
هاشمی با اشاره به تست حریق اتوبوس های بین شهری در کشور تاکید کرد: بر اساس استانداردهای جهانی در صورت شعله ور شدن اتوبوس، حریق در هر دقیقه یک متر باید پیشروی کند این درحالی است که اتوبوس های ما در یک دقیقه تبدیل به گلوله آتش شده و تمام اتوبوس می سوزد. متاسفانه سازمان استاندارد تست حریق را جدی نمی گیرد.
وی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد فکر می کند اگر در کنار وزارت صنعت قرار گیرد برایش خوب است به همین خاطر مردم را به کمین گاه خطر می فرستد. در تولید این اتوبوس ها مشخص نیست که نقش سازمان استاندارد چیست. متاسفانه امروز همه در کشور حمل و نقل مسافربری را شوخی گرفته اند که این ناشی از طرز نگاه مسئولان است.
هاشمی در پایان گفت: به عنوان کارشناس خجالت می کشم حرفی بزنم اما مطمئن باشید تا وقتی کسی نخواهد ایمنی در خودرو و جاده ارتقا یابد سریال آتش سوزی اتوبوس ها ادامه دارد.
نظرات بینندگان
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *