صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پاسخ لاریجانی به ابهامات لایحه احکام برنامه های توسعه

۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۲۴
کد خبر: ۱۹۸۴۵۳
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
تعدادی از نمایندگان در نشست امروز خانه ملت تذکرات و اخطاراتی به نحوه بررسی مواد اعاده شده از لایحه احکام برنامه‌های توسعه از سوی شورای نگهبان مطرح کردند که رئیس مجلس توضیحاتی در این خصوص به این نمایندگان ارائه داد.
به گزارش گروه سیاسی ، در نشست علنی امروز (یکشنبه، 27 تیرماه ) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی موادی از لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که از سوی شورای نگهبان جهت رفع ایرادات برگشت داده شده است تذکرات و اخطاراتی توسط تعدادی از نمایندگان بیان شد که رئیس مجلس توضیحاتی در این خصوص به آنان داد.

براساس این گزارش محمدرضا پورابراهیمی با استناد به ماده 43 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: لایحه احکام دائمی برنامه ششم توسعه در مجلس قبل در کمیسیون مشترک مورد رسیدگی قرار گرفت. حالا هم اگر این لایحه ایراداتی دارد باید توسط کمیسیون مشترک ایرادات و ابهاماتش رفع شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: ویژگی کمیسیون مشترک حضور نمایندگانی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس به دلیل ماهیت چندوجهی این لایحه است. هر چند که این کمیسیون در مجلس دهم تشکیل نشده است و تشکیل آن ممکن است قدری زمان‌بر باشد اما رسیدگی به ایرادات لایحه احکام دائمی برنامه ششم توسعه باید در کمیسیون مشترک انجام شود.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر، افزود: ماده‌ای که به آن استناد کردید تشخیص را به عهده هیأت رئیسه مجلس گذاشته است که در مجلس نهم این تشخیص داده شد اما هیأت رئیسه در مجلس نهم چنین تشخیصی ندارد.

همچنین ابطحی در اخطاری در خصوص لایحه مذکور گفت: مشخص نیست این لایحه ماهیت دائمی دارد و یا ماهیت برنامه‌ای و موقتی. اگر این احکام دائمی است باید شکل قوانین دائمی باشد و ما نمی‌توانیم یک بام و دو هوا عمل کنیم. اما اگر برنامه است، باید موقتی باشد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس افزود: با توجه به اینکه هنوز برنامه پنجم توسعه حاکم است مواد این احکام باید با دو سوم رای نمایندگان به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان ایرادات ماهوی به این لایحه گرفته اضافه کرد: ایرادات شورای نگهبان صرفا جنبه شکلی ندارد لذا دستور بدهید این لایحه به کمیسیون مسترد شود.

ابطحی افزود: چطور احکام دائمی پراکنده در قوانین مختلف که ممکن است با هم تضاد داشته باشند را در یک لایحه گنجاندند؟
لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: شورای نگهبان اشکالی به این لایحه گرفته که حجم بندهای آن زیاد است و وقتی ایراد دیگری نگرفته چه چیزی را باید بررسی کند؟

رئیس مجلس افزود: با توجه به این که این احکام در برنامه‌های مختلف تکرار می‌شد قرار شد یک بار به تصویب برسد که در برنامه‌های توسعه تکرار نشود.

همچنین فولادگر مردم اصفهان در مجلس با استناد به ماده 43 آیین‌نامه و اصول 74 و 75 قانون اساسی، اخطار داد و گفت: زمانی که این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم مورد رسیدگی قرار گرفت، علاوه بر آنکه ایرادات شورای نگهبان را رفع نکرد بلکه با افزودن 50 ماده به این لایحه حجم آن را بیشتر کرد اما ایرادات شورای نگهبان همچنان به قوت خودش باقی‌ست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در سوالی از دکتر لاریجانی مطرح کرد: این سند یا لایحه است یا برنامه است که آنطور که می‌فرمایید برنامه نیست. پس، بنابراین رسیدگی به آن نیاز به کمیسیون مشترک ندارد.

لاریجانی در پاسخ به تذکر فولادگر،‌ افزود: استناد شورای نگهبان به اصول 74 و 75 اشاره ندارد؛ چرا که این شورا موادی را که بار مالی دارد جزء به جزء مشخص و ایراداتش را بند به بند اعلام می‌کند اما اشکالاتی که این شورا به لایحه احکام دائمی برنامه ششم گرفته اشکالات اساسی و کلی است و تا زمانی که این اشکال کلی را رفع نکنیم سایر اشکالات جزئی به قوت خودش باقی‌ است، بنابراین باید این ایراد اساسی را رفع کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این لایحه در یک رفت و برگشت دیگر به شورای نگهبان باید ایرادات کلی و جزئی‌اش برطرف شود. احکام مندرج در این لایحه اگر درون برنامه پنجم توسعه هم باشند در رأی‌گیری نیاز به دوسوم آراء خواهیم داشت اما به نظر می‌رسد این احکام در برنامه پنجم توسعه ذکر نشده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *