صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تهران پارکینگ خودروها/دغدغه ای به نام جای پارك

۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹:۱۸
کد خبر: ۱۹۸۳۴۳
معضل جای پارك و كمبود پاركینگ در شهر تهران امروز به یكی از اصلی ترین دغدغه های شهروندانی تبدیل شده كه با خودرو شخصی تردد می كنند.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، معضل کمبود پارکینگ در پایتخت جدی است، آنقدر جدی که کافی است وارد یکی از خیابان های پر تردد شهر تهران شوید و کار فوری داشته باشید، آن زمان است که نبود جای پارک به معضلی لاینحل برایتان تبدیل می شود. 

در بعضی از محلات شهر تهران، کار از پارک دوبله و گاه سوبله نیز گذشته و شهروندان برای پارک خودرو خود به پیاده رو ها نیز رحم نمی کنند. این معضل در برخی از نقاط شهر از جمله منطقه 6 که منطقه ای اداری – تجاری به شمار می آید، جدی تر است.

متاسفانه در نقاط پر تردد پایتخت، هر روز به جای ساخت پارکینگ های طبقاتی، مراکز تجاری و اداری ساخته می شود. مراکزی که بعضا پارکینگ های لازم برای آنها در نظر گرفته نشده و یا ظرفیت پارکینگ های آن به خودروهای کارمندان این مراکز اختصاص می یابد.

بدون شک گران بودن بهای زمین برای اختصاص به پارکینگ یکی از موضوعاتی است که سبب شده در شهر تهران هیچ نهاد و یا بخش خصوصی زیر بار ساخت پارکینگ نرود.

طبق برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، پایتخت به 60 هزار پارکینگ مسقف نیاز دارد و در صورتی که این تعداد پارکینگ تامین شود، بخشی از نیازهای شهروندان برطرف خواهد شد.
بر اساس نتیجه یک تحقیق علمی، مشخص شد که اغلب مراکز تجاری بزرگ مقیاس در تهران با کمبود پارکینگ مواجه هستند و همین عامل منجر به تشدید ترافیک در خیابان های مجاور آنها می ‌شود.

نبود پارکینگ، پارک دوبله خودرو و در پی آن ایجاد ترافیک امروز به وقایع عادی در تهران مبدل شده اند. محسن ، یکی از شهروندانی است که در منطقه 12 یک باب مغازه دارد. وی که خودرو خود را جلو در مغازه اش در خیابان جمهوری و در محدوده خیابان ظهیرالاسلام پارک کرده است، در این رابطه به خبرنگار گروه جامعه می گوید: در این منطقه علاوه بر معضل طرح ترافیک، با کمبود جای پارک هم مواجه هستیم.

وی می افزاید: من برای ترددهای روزانه ام نیازمند طرح ترافیک بوده و به این خاطر که معلولیت دارم، از پلاک ویژه ای که از سازمان بهزیستی در اختیارم قرار داده، استفاده می کنم.

دعوا به خاطر جای پارک

این شهروند تهرانی کمبود جای پارک را علت اصلی بسیاری از درگیری ها در نقاط پر تردد شهر تهران از جمله منطقه 12 می داند و می افزاید: در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که افراد به خاطر جای پارک با یکدیگر درگیر شده و یا فردی که خودرو خود را در مقابل مغازه و یا منزل شهروندی دیگر پارک کرده است، زمان بازگشت با چرخ های پنچر شده مواجه می شود.

شهروندی دیگری که محل کار او در منطقه 7 تهران است، گران بودن بهای پارک خودروها در پارکینگ های طبقاتی را علت عدم استقبال شهروندان از پارکینگ های عمومی می داند.

وی در این رابطه می گوید: محل کار من در میدان پالیزی در محدوده سید خندان است. در این محدوده، یک پارکینگ طبقاتی که برای یکی از مجتمع های تجاری در این منطقه است وجود دارد اما هزینه پارک خودرو در این پارکینگ زیاد است و برای ما که قرار است هر روز در این محدوده حضور داشته باشیم، به صرفه نیست.

این شهروند تهرانی می افزاید: من هر روز خودرو خود را در یکی از کوچه های اطراف میدان پالیزی پارک می کنم و به این خاطر که جای کافی در آن محدوده وجود ندارد، مجبور می شود به گونه خودروام را پارک کنم که بخشی از آن در داخل پیاده رو باشد.

در روزهای ابتدایی سال 95، نرخ حق توقف در پارکینگ‌ های عمومی شهر تهران به طور متوسط 30 درصد افزایش یافت و این افزایش بهای پارکینگ، بدون احتساب نرخ پایه هر پارکینگ بود.

احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با کمبود پارکینگ در پایتخت و افزایش بهای پارکینگ های محدود تهران به خبرنگار گروه جامعه می گوید: معضل پارکینگ یکی از مشکلات حال حاضر تهران است.کمبود پارکینگ تاثیر مستقیمی در افزایش ترافیک داشته و اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند برای حل معضل کمبود پارکینگ باید امتیازهایی به صاحبان پارکینگ ها داده شود.



نظرات بینندگان
محقق
|
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
با سلام برای حل مشکل پارکینگ بایستی قوانین خاصی داشت. و از همه مهمتر اینکه هر کس می تواند به اندازه نیاز قانونی خود از پارک عمومی استفاده کند. مثلا یک فرد که برای تهیه دارو در شهر تردد دارد می تواند به مدت یکساعت و حداکثر 2 ساعت در محلی پارک کند و اینکه هر کس زودتر به محل کار خود برود و یک خودرو را از ساعت 7 صبح تا 10 شب پارک کند یعنی جای تقریبا 8 نفر را گرفته است و این عادلانه نیست. لذا بایستی استفاده از پارک سقف داشته باشد و پارک عمومی اختصاصی بویژه رایگان ظالمانه است. با احترام
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *