صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تجار و صرافان در تیررس کلاهبرداران نیجریه ای/ همیشه ایمیل طرف معامله را چک کنید

۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹:۵۶
کد خبر: ۱۹۷۸۷۳
سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت:تجار و صرافان بار دیگر در تیرس کلاهبرداران نیجریه ای قرار گرفته و باید مراقب باشند در دام این کلاهبرداران بین المللی گرفتار نشوند.
سرهنگ علیرضا آذردرخش در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، با اشاره به تداوم وقوع کلاهبرداری نیجریه ای  اظهار داشت:کاربران اینترنت مراقب کلاهبرداران نیجریه‌ای باشند. یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری در فضای سایبر، اقدامات مجرمانه از طریق ایمیل است که بزهکار با ارسال ‌ایمیل‌ها و درخواست‌هایی که در ‌آن مطرح می‌کند، کاربر را فریب می‌دهد. اکنون یکی از ترفندهای رایج کلاهبرداری از طریق ‌ایمیل، روشی تحت عنوان کلاهبرداری نیجریه‌ای است.

وی ادامه داد: کلاهبردار با ارسال ایمیل و معرفی خود به عنوان تاجری ورشکسته، شاهزاده‌ای مخلوع یا وکیل خانواده‌ای که بزرگ آن خانواده فوت کرده، از طرف مقابل برای آزاد کردن پول بلوکه شده‌ای کمک می‌خواهد. در ادامه این روش کلاهبرداری، ارسال‌کننده ایمیل به کاربر پیشنهاد سهمی از آن مبلغی که در دست دارد، می‌دهد و در این راستا پس از فریب مخاطب وی را متقاعد می‌کند مبلغ قابل توجهی پول که البته در مقابل مبلغی که به کاربر وعده داده‌اند، به حساب فرد فرستنده منتقل کند.

به گفته سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا پس از واریز وجه به حساب فرد فرستنده، کلاهبرداری صورت گرفته و دیگر فرستنده در دسترس نیست. متاسفانه به این دلیل که بیشتر این ایمیل‌ها از خارج از کشور ارسال می‌شود، پیگیری این کلاهبرداری سخت است.
 
آذردرخش ادامه داد: در روش دیگر کلاهبرداران نیجریه‌ای، هکرها یا مجرمان سایبری، تاجران، صرافان و شرکت‌های صادرات و واردات را هدف قرار می‌دهند و ابتدا با شناسایی تاجران یا شرکت‌ها اقدام به هک ایمیل آنها می‌کنند. هکرها یا مجرمان خود را هنگام یکی از معاملات به جای طرف فروشنده جا زده و به طرف خریدار اعلام می‌کنند شماره حساب شرکت تغییر یافته است و از این پس مبلغ مورد معامله را باید به حساب جدید واریز کنند.


وی افزود:خریداران یا واردکنندگان کالا نیز بدون این‌که موضوع را تلفنی از شرکت فروشنده بررسی کنند اقدام به واریز وجه به حساب جدید می‌کنند؛ غافل از این‌که این حساب مربوط به فروشنده نیست. خریداران به دنبال دریافت نکردن محصولات خریداری شده، موضوع را از فروشنده پیگیری می‌کنند و فروشنده اعلام می‌کند وجه مورد معامله واریز نشده و در نهایت به جعلی‌بودن حساب‌ها پی می‌برند. تاکنون چند میلیون دلار به این شیوه از واردکنندگان و صرافان ایرانی کلاهبرداری شده است. به علت این‌که وجه واریز در کشور مقصد بلافاصله برداشت و در چند حساب گردانده و به مقاصد نامعلومی منتقل می‌شود به همین دلیل پی‌جویی‌های بین‌المللی این‌گونه جرایم بسیار مشکل و در برخی مواقع نیز بازگشت وجوه کلاهبرداری شده امکان‌پذیر نیست.
 
سرهنگ آذردرخش  به کاربران به ویژه  صرافان و مدیران شرکت‌ها هشدار داد به ایمیل‌های مشکوک به هیچ عنوان پاسخ نداده و تبادلات ارزی خود را از راه‌های مختلف همچون تلفن و مکاتبات غیراینترنتی مختلف کنترل کنند.

وی تاکید کرد: یک راه دیگر مقابله با این‌گونه جرایم این است که پس از واریز پول تائیدیه نامه ‌الکترونیکی را از طرف قرارداد خارجی اخذ کنند و پاسخ ایمیل را با گزینه ریپلای (Replay) ندهند بلکه دوباره به باکس خود مراجعه کنند و با استفاده از آدرس ایمیل اولیه پاسخ طرف خارجی را بدهند. در صورتی که صورتحساب دریافت و پرداخت از طریق ایمیل صورت می‌پذیرد، آدرس ایمیل طرف معامله را در ایمیل خود با نام و مشخصات ذخیره کنند تا در صورتی که ایمیل جعلی ارسال شود ‌قابل تشخیص باشد.

سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در پایان گفت: افراد در صورت دریافت ایمیل در خصوص تغییر شماره حساب به موضوع مشکوک شوند و موضوع را تلفنی با شرکت فروشنده هماهنگ کنند، همچنین آدرس ایمیلی که معاملات توسط آن صورت می‌گیرد فقط روی سیستم مطمئن باز شود. واردکنندگان در صورت ارسال حواله‌های ارزی به خارج از کشور، حواله را با نام خود ارسال کنند تا در صورت وجود مشکل، امکان پیگیری قضایی وجود داشته باشد.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *