صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

صاحب نظران سیاسی روند اجرای برجام را چگونه ارزیابی می کنند/ دبه غربی ها در اجرای برجام همراه با ناز و کرشمه

۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۵۱
کد خبر: ۱۹۷۱۱۸
دسته بندی‌: سیاست
پس از گذشت یک سال از امضای برجام، کارشناسان و صاحب نظران با توجه به عملکرد ایران و 5+1 موضوعات مختلف و گوناگونی را در رابطه با اجرای برجام بیان می کنند.
-گروه سیاسی: پس از گذشت یک سال از امضای برجام، کارشناسان و صاحب نظران با توجه به عملکرد ایران و 5+1 موضوعات مختلف و گوناگونی را در رابطه با اجرای برجام بیان می کنند. 

مقام معظم رهبری مهرماه سال گذشته طی نامه‌ای به رئیس جمهور الزامات 9 گانه‌ای را برای اجرای برجام برشمردند که عبارتند از:

 اوّلاً: از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است.

ثانیاً: در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.

ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.

رابعاً: اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ی اراک با حفظ هویّت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ی طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.

خامساً: معامله‌ی اورانیوم غنی‌‌شده‌ی موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن دراین‌‌باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، باید بتدریج و در دفعات متعدّد باشد.

سادساً: مطابق مصوّبه‌ی مجلس،‌ طرح و تمهیدات لازم برای توسعه‌ی میان‌مدّت صنعت انرژی اتمی که شامل روش پیشرفت در مقاطع مختلف از هم‌اکنون تا پانزده سال و منتهی به ۱۹۰ هزار سو است،‌ تهیّه و با دقّت در شورای عالی امنیّت ملّی بررسی شود. این طرح باید هرگونه نگرانی ناشی از برخی مطالب در ضمائم برجام را برطرف کند.

سابعاً: سازمان انرژی اتمی، ‌تحقیق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا به‌گونه‌ای سامان‌دهی کند که در پایان دوره‌ی هشت‌ساله هیچ کمبود فنّاوری برای ایجاد غنی‌سازیِ مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.

ثامناً: توجّه شود که در موارد ابهام سند برجام، ‌تفسیر طرف مقابل مورد قبول نیست و مرجع، متن مذاکرات است.

تاسعاً: وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلّفات و فریب‌کاری در طرف مقابل بویژه آمریکا، ایجاب میکند که یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند، برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهّدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است،‌ تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیئت باید در شورای عالی امنیّت ملّی تعیین و تصویب شود.

در ادامه به برخی نقض عهدهای آمریکا در اجرای برجام اشاره می کنیم:

قانون موسوم به ویزا 

در اواسط دسامبر سال گذشته میلادی، کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن شهروندان 38 کشوری که برای ورود به آمریکا از معافیت ویزایی برخوردارند اگر از مارس 2011به بعد به چهار کشور ايران ، عراق ، سوريه و سودان سفر کرده باشند ملزم به دريافت رواديد برای ورود به این کشور هستند.

این طرح که سفر به ایران را برای تجار و توریست‌های اروپایی هزینه ساز می‌کند، در اواخر دسامبر در قالب لايحه بودجه به امضای باراک اوباما رسید و بدین ترتیب به قانونی لازم الاجرا تبدیل شد.

اخیرا نیز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که 40 سال سابقه فعالیت علمی و دانشگاهی دارد، انتقادات تندی را به این طرح آمریکایی و محدودیت‌هایی که بواسطه آن برای تبادلات علمی و دانشگاهی کشور با جهان خارج ایجاد شده است، مطرح کرده است.

 تحریم 11 فرد و شرکت ایرانی در نخستین ساعات اجرای برجام 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در 27 دی 1394 در نخستین ساعات اجرایی شدن برجام 11 فرد و شرکت را به دلیل آزمایش موشکی ایران در ماه اکتبر(مهرماه) در لیست تحریم‌های جدید آمریکا قرار داد.  

مصادره 2/8 میلیون دلاری اموال ایران

در اواخر فوریه 2016، دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا اعلام کرد که 10 فردی که به گفته این دادگاه قربانی حملات تروریستی هستند و در دادگاهی در برابرایران دعوی خسارت مالی را پیروز شده بودند می‌توانند از محل مطالبه 2/8 میلیون دلاری ایران از یک شرکت دفاعی آمریکایی غرامت دریافت کنند.

در پی بمب گذاری انتحاری در سال 1997 در بیت‌المقدس، دادگاهی در ایالات متحده با ادعای دخالت ایران در این بمب گذاری حکم کرد که ایران به قربانیان این حادثه خسارتی 2/5 تا 15 میلیون دلار بپردازد.

ایران در سال 1997 توانست علیه یک کمپانی دفاعی آمریکایی که قرار بود به ایران سامانه جنگی هوایی بفروشد پیروز شود و حکم خسارت 2/8 میلیون دلاری را به دست آورد. فروش این سامانه به دلیل انقلاب اسلامی در سال 1979 مختل شد و ایران به دنبال بازپرداخت مبالغ خود بود.

امضای وضعیت اضطرار علیه ایران توسط اوباما

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در روز چهارشنبه 9 مارس 2016 برابر با 19 اسفند 1394 وضعیت اضطرار در رابطه با ایران را برای یکسال دیگر تمدید کرد؛ این اقدام اوباما در شرایطی صورت گرفت که از تاریخ 26 دی ماه 94 (برابر با 16 ژانویه 2016) برنامه جامعه اقدام مشترک میان ایران و 1+5 وارد فاز اجرایی شده است. 

اوباما در زمان امضای استمرار وضعیت فوق الذکر، بار دیگر زبان به تهدید ایران گشود و اعلام کرد: برخی از اقدامات و سیاست‌‌های دولت جمهوری اسلامی هنوز تهدیدی فوق‌العاده و غیرمعمول برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا می‌باشد.

دستبرد دو میلیارد دلاری آمریکایی‌ها به اموال ایران

روز چهارشنبه اول اردیبهشت 1395 برابر با 20 آوریل 2016، دیوان عالی آمریکا با صدور رایی به دادگاه‌های آمریکا این اجازه را داد که در رسیدگی به دادخواهی قربانیان جرایم تروریستی، از دارایی‌‌های بلوکه‌شده ایران برای پرداخت غرامت استفاده کنند.

چندی پیش بود که دادگاهی بدوی در آمریکا، طی حکمی اعلام کرد که بستگان ٢۴۱ تفنگدار آمریکایی که در سال ١٩٨٣ در انفجار مقرشان در بیروت کشته شدند، می توانند تا سقف دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به عنوان غرامت دریافت کنند. 

بانک مرکزی ایران پس از حکم مذکور از دیوان عالی آمریکا تقاضای فرجام خواهی کرد که دیوان عالی آمریکا نیز حکم دادگاه بدوی این کشور را تایید کرد.

برجام تقریباً هیچ دستاوردی نداشته است!

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در سفری که اواخر فروردین ماه به منظور شرکت در اجلاسیه صندوق بین المللی پول به آمریکا داشت در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است.

آنطور که بلومبرگ گزارش داده، سیف این را هم گفته که ایران سه ماه بعد از اجرای شدن برجام، توان دست‌یابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط‌شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است.

"با آنکه قرار است سپرده‌های ایران در بانک‌های خارج از کشور قابل دسترس باشند، بانک‌های اروپایی کماکان نگران نقض قوانین آمریکا و مواجه شدن با جریمه‌های سنگین این کشور هستند".
 
این بخش دیگری از مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی ایران با بلومبرگ است که تعریضی است به اظهارات چندی پیش "کریس بکمیر" معاون هماهنگ کننده تحریم‌های ایران در وزارت خارجه آمریکا که گفته بود بانک‌های خارجی می‌توانند با ارزهای دیگر (به غیر از دلار) با ایران کار کنند، مشروط بر آنکه طرف ایرانی مشمول تحریم‌های آمریکا نباشد!

محرومیت ایران از مبادله مالی با دلار

در فروردین سال جاری (آوریل 2016)"مارک تونر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت متبوعش فعلا قصد ندارد به ایران و شرکت‌ها و بانک‌های خارجی طرف معامله با این کشور مجوز استفاده از دلار را صادر کند؛ همچنین "کریس بکمیر" معاون هماهنگ کننده تحریم‌های ایران در وزارت خارجه آمریکا در همان زمان گفت که بانک‌های خارجی می‌توانند با ارزهای دیگر (به غیر از دلار) با ایران کار کنند، مشروط بر آنکه طرف ایرانی مشمول تحریم‌های آمریکا نباشد؛ این امر به معنای بالا بودن ریسک سرمایه گذاری و مراوده تجاری با ایران است که طبعا در عادی سازی روابط اقتصادی ایران با جهان خارج(آنطور که دولتمردان وعده داده بودند) خلل ایجاد می‌کند.  
    
تحریم ایران بواسطه توانمندی دفاعی

اوایل فروردین ماه سال جاری آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل آزمایش موشک‌‌های بالستیکی از سوی ایران را نامنطبق و همچنین مخالف  قطعنامه 2231 شورای امنیت دانستند و خواستار تحریم و مجازات ایران شدند.

هجمه‌های حقوق بشری

14 آوریل 2016 دولت آمریکا چهلمین گزارش حقوق بشری خود را تسلیم کنگره این کشور کرد؛ گزارشی که حاوی اتهاماتی بی اساس علیه ایران بود و بندهایی از آن نیز به صورت مستقیم متضمن رویکردی مداخله گرایانه در امور داخلی کشورمان می‌شد.  

همچنین در همان زمان جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید بار دیگر ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد و گفت ما می‌دانیم ایران از تروریسم حمایت می‌کند؛ وی همچنین این را هم گفت که دولت آمریکا در مواردی به تنهایی و در مواردی با همکاری کنگره، ایران را به عنوان حامی تروریسم مورد تحریم قرار داده است.

ممانعت از فروش بوئینگ

هفته گذشته خبر رسید مجلس نمایندگان آمریکا طرح منع فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران را تصویب کرده است؛ این امر در حالی است که مطابق یکی از بندهای برجام، آمریکا موظف است مقدمات ﺻﺎدرات، ﻓﺮوش، اﺟﺎره ﯾﺎ اﻧﺘﻘﺎل ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎی ﻣﺴﺎﻓﺮﺑﺮی ﺗﺠﺎری به ایران را میسر کند و همچنین امکان اﻧﺘﻘﺎل ﻗﻄﻌﺎت ﯾﺪﮐﯽ و ﻗﻄﻌﺎت ﻋﻤﺪه ﺑﺮای هواپیمای ﻣﺴﺎﻓﺮﺑﺮی ﺗﺠﺎری ﺑﻪ اﯾﺮان را فراهم آورد؛ اما گویا ظاهرا آمریکایی‌ها با این بهانه که بوئینگ می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد، باز هم به اصطلاح دبه کرده‌اند.  


ایزدی: غربی ها مشغول پخت و پز گسترده علیه ایران هستند


فواد ایزدی  کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با  خبرنگار سیاسی پیرامون اظهار نظر اخیر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان مبنی براینکه غربی ها در حال زمینه چینی و پخت و پز علیه ایران هستند وتوطئه ای در حال ایجاد است و ما باید گوش به زنگ باشیم، اظهار کرد: تحلیل آقای صالحی مبنی بر این که طرف مقابل دارد پخت و پزی را علیه ایران انجام می دهد کاملا درست است و ما باید نسبت به این موضوع حواسمان را  جمع کنیم.

وی افزود: در داخل آمریکا شاهد هستیم کنگره منتظر پایان دولت اوباما در دی ماه است زیرا زمانی که ریاست جمهوری وی به پایان می رسد اقدامات  جدیدی را علیه ایران انجام دهد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: شاهد هستیم که حتی کنگره آمریکا نیز در شرایط فعلی پیش از پایان دولت اوباما به پیشواز رفته و یکسری قوانین ضد ایرانی را تصویب کرده است که موضوع آخر موضوع بوئینگ بود که کنگره تصویب کرد که آمریکا حق فروش حق بوئینگ به ایران را ندارد.

ایزدی با اشاره به اینکه حدود 100قوانین و طرح دیگر نیز علیه ایران در کنگره آمریکا وجود دارد تصریح کرد: این طرح های منتظر هستند تا پروسه خود را در کنگره آمریکا طی کنند و سپس مورد تصویب قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: اظهارات آقای صالحی در خصوص توطئه  غرب علیه ایران درست است و غربی ها مشغول پخت و پز جدی و گسترده ای علیه ایران هستند که در آینده ای نزدیک باید آن را شاهد آنها باشیم.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: یکسری تحلیل هایی از سوی دوستان دولت قبل از برجام مطرح بود که الان مشخص شده خیلی از این تحلیل ها صحیح نبوده ا ست که یکی از این موارد توجه به این نکته است که دوستان ما دردولت می گفتند که با برجام در نهایت می خواهیم بین آمریکا و اروپا شکاف ایجاد کنیم و با اروپاییها کار کنیم و آمریکاییها را دور بزنیم که این موضوع درحال حاضر هیچ تحقق عینی و عملی نداشته است.

ایزدی با اشاره به اینکه این تحلیل دوستان ما دردولت هیچ نتیجه ای در بر نداشته است، افزود: به طور مشخص مشاهده می کنیم که بعد از برجام تحلیل های دوستانمان در دولت درست از آب در نمی آید به گونه ای که آقای فیشر رئیس جمهور اتریش درباره اینکه چرا مشکلات بانکی با ایران حل نمی شود این موضوع را مطرح می کند که باید در این رابطه با آمریکا مذاکره کنید.

وی تصریح کرد: این صراحت بیان مقامات غربی نشان می دهد که آنها هیچ گونه مسئولیتی را در قبال برجام نمی پذیرند و توپ را به زمین آمریکا می اندازند و ما را هم به آنها ارجاع می دهند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: اظهارات چند روز پیش  مرکل صدر اعظم آلمان نیز به خوبی نشان می دهد که متاسفانه معضل ارجاع ایران به آمریکا هنوز در موضوع برجام وجود دارد و متاسفانه بعضی از رهبران کشورهای اروپایی در  حوزه سیاست خارجی با آمریکا هماهنگ هستند که خیلی هم برای آنها فرق نمی کند که آمریکا با آنها چقدر بد برخورد  کند.

وی با اشاره به اعلام رسمی دولت آلمان پیرامون کنترل تلفن شخصی مرکل در سفارت آمریکا در آلمان اظهار کرد: این موضوع از نظر قواعد بین المللی اهانت است به رئیس یک کشور که تلفن وی از سوی کشور دیگری شنود شود با این حال می بینید حتی با وقوع چنین اتفاقاتی کشورهای اروپایی در حوزه روابط سیاست خارجی خود تغییری را ایجاد نمی کنند به گونه ای که آلمان تا به امروز همراهی خوبی را با آمریکا در بحث برجام داشته است که این موضوع با مقابله با همکاری با ایران بسیار مشهود ا ست.

ایزدی با اشاره به اینکه تحلیل دوستان ما در وزات خارجه پیرامون برجام درست نبود و بعید به نظر می رسد به سمت واقعیت سوق پیدا کند خاطر نشان کرد: اینکه سر نوشت برجام چه می شود بدون شک به خودمان بستگی دارد زیرا اگر ما همین مسیر غلط سیاست خارجی را ادامه دهیم راه به جایی نخواهیم برد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: اگر ما بخواهیم همان حرفهای نامربوط را نسبت به برجام بزنیم و کارهای طرف مقابل را توجیه کنیم و نسبت به برجام اغراق کنیم که خیلی متاسفانه در کشور این اقدام را انجام می دهند برجام را به جایی نخواهد برد.

وی گفت: اگر ما متوجه شویم که برجام مسیر غلطی بوده و باز بینی جدی را در سیاست خارجی داشته باشیم و به یک اجماع نسبت به موجودی به نام آمریکا دست پیدا کنیم و بفهمیم سیاست این کشور در قبال ایران به شکلی پیش می رود بدون شک در تعیین سرنوشت برجام نقش مهمی را ایفا خواهیم کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: مسئولان ما باید به این موضوع توجه داشته باشند که چرا رهبری هنوز پس از 37 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان می کند که آمریکا دشمن ماست، از این رو تا زمانی که به این قبیل از موضوعات توجه نشود قطعا کشور با مشکل مواجه می شود و وضعیت خوبی نخواهد داشت.

ایزدی تصریح کرد: با توجه به تغییر دولت در آمریکا و مواضع اخیر کنگره این کشور اگر همین مسیر را در بر جام طی  کنیم با مشکلات دیگری نیز رو به رو خواهیم بود لذا اتخاذ تغییر در رویه فعلی از مهمترین موضوعاتی که مسئولین ما در دولت و وزرات خارجه باید به آن بپردازند.

سروری: اجرای برجام با ناز و کرشمه و دبه طرف غربی همراه شد

پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به گذشت یک سال از توافق برجام میان ایران و 5+1 گفت: در این یک سال جمهوری اسلامی ایران به صد در صد تعهدات خود عمل کرد و این اقدامات مورد تایید کامل غربی ها قرار گرفت درحالیکه متاسفانه همانطور که پیش بینی می شد به علت عدم شفافیت و عدم زمانبندی روشن برای اجرای تعهدات طرف مقابل، ما شاهد دبه کردن ها و بهانه آوری ها و عدم اجرای تعهدات از سوی آمریکایی ها هستیم.

وی افزود: نگرانی بزرگتر این است که آمریکایی ها و غربی ها نه تنها تعهدات خود را انجام نداده اند بلکه بر اساس پیش بینی هایی که دلسوزان انقلاب داشتند، وارد حوزه های دیگر شدند و برجام را به موضوعات غیرهسته ای گره زدند.

سروری با بیان اینکه طرح موضوعات موشکی از طرف آمریکایی ها و 5+1 و سازمان ملل، نشان داد که تحلیلی که قبلا در خصوص بدعهدی طرف مقابل از سوی مقام معظم رهبری و دلسوزان انقلاب صورت می گرفت تحلیل درستی بود عنوان کرد: طرف غربی و به ویژه آمریکا در این ماجرا بدعهدی و ثابت کردند که حد یقفی ندارند و بعد از موضوعات هسته ای به سراغ سایر موضوعات نظیر موشکی و حقوق بشر می روند.

قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تصریح کرد: 5+1 انجام تعهدات خودش را به صورت غیر رسمی به ادامه مذاکرات در موضوعات دیگر مشروط کرده البته این را رسما نگفته اما با اقدامات و فشارهایی که وارد می کند نشان می دهد که هدف آنها تحقق همین موضوع است.

سروری با بیان اینکه امروز پس از گذشت یک سال از امضای برجام، تحریم ها هنوز در کاسه ایران وجود دارد گفت: حتی در موضوعات جزیی که چندان برای ما دارای ارزش و اهمیت نبود و جزو اولویت های ما محسوب نمی شود مثل خرید هواپیما دیدیم که آمریکایی ها با یک ترفند مسخره آن تصمیم را به کنگره برده و در نتیجه آن را هم فعلا منتفی کردند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در یک سال اخیر حتی به تعهدات جزیی خود هم عمل نکرده اند گفت: این بازی قرار بود "برد برد" باشد اما امروز "باخت برد" شده چرا که ما تمام تعهدات خودمان را انجام داده ایم اما اجرای برجام با ناز و کرشمه و دبه طرف غربی همراه شده است.

قبل از برجام قرار بود تحریم ها تشدید شود/ حق اعمال تحریم جدید ندارند

نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره اینکه پس از گذشت یک سال از برجام این توافق چه دستاوردهایی را برای کشورمان در پی داشته است، اظهار کرد: بدون  شک در آن مقطع زمانی که بحث برجام مطرح شد جمهوری اسلامی ایران با دو مسئله مهم رو به رو بود که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یکی از آنها محسوب می شد.

وی افزود: روحانی در زمان برگزاری تبلیغات انتخابات با شعار تعامل با جامعه بین الملل در  حوزه سیاست خارجی وارد عمل شد از این رو پس از حضور در سمت ریاست جمهوری باید در این راستا اقدامات لازم را انجام می داد. از این رو برجام به طور حتم یکی از برنامه هایی بود که در راستای اهداف روحانی در بعد سیاست خارجی در دولت وی دنبال شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم تأکید کرد: باید به این نکته اشاره کنم که زمانی که برجام شروع شد یعنی در واقع مذاکرات هسته ای آغاز شد قرار بود که کنگره آمریکا تحریم های سخت و مثلا کمر شکنی را علیه ایران اعمال کند اما با شروع گفتگوها میان ایران و 1+5 از وضع این تحریم ها  جلوگیری شد.

شفیعی تصریح کرد: گاهی اوقات متاسفانه ما در تحلیل هایمان این نکته را نادیده می گیریم که قرار بود پیش از شروع برجام تحریم ها علیه ایران تشدید شود اما ما شاهد بودیم که پس از آغاز گفتگو ها میان ایران و کشورهای غربی تحریم ها لغو شد و آثار آن را مشاهده کردیم از این رو باید بگوییم که برجام در آن مقطع از وضع تحریم  های جدید علیه ایران جلوگیری کرد.

وی خاطر نشان کرد: بنده معتقدم با برجام ایران به لحاظ زیر ساختی و یا بر روی کاغذ تحریم های سازمان یافته علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا متوقف شد و تحریم های جدید کنگره آمریکا نیز با این توافق از دستور کار خارج شد اما باید به این نکته نیز اشاره کنم که درست است در عمل این تحریم ها لغو شد اما بدون شک متناسب با لغو این تحریم ها باید اقدامات عملی را نیز در این زمینه در جامعه مشاهده کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با اشاره به اینکه در اجرای لغو تحریمها تا به امروز موانعی وجود دارد تصریح کرد: به هر حال واقعیت این است که ما با موانع جدی در مسیر برجام رو به رو هستیم از این رو برای اینکه بتوانیم لغو تحریم ها را به صورت عملی درک کنیم باید نسبت به این موضوع با طرف غربی وارد گفتگو شویم.

شفیعی با اشاره به اینکه وقتی تحریم ها لغو شده است هیچ کس حق اعمال تحریم های جدید را ندارد تأکید کرد: متاسفانه در روابط بین الملل در دنیای امروز بد عهدی زیاد اتفاق می افتد روندی که ما در حوزه اجرای برجام با آن رو به رو هستیم.

وی تصریح کرد: در اجرای برجام هیچ اشکال و ایرادی در رفتار جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و ایراد اصلی به رفتار غربی ها و بخصوص آمریکایی ها است زیرا حرکت در مسیر درست برجام به نفع ایران ، کشورهای عضو 1+5 و جهان است اما برخی کشورها در صددند از ابزارهای سیاسی خود در راستای عدم اجرای برجام استفاده کنند از این رو در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم خاطر نشان کرد: عده ای از کشورها نیز در صددند با توجه به منافع ایران در برجام از راههای دیگر محدودیت هایی را علیه ایران به کار ببندند تا برجام منفعتی را نصیب ایران نکند.

شفیعی با اشاره به اینکه مجموعه فشارهای غرب علیه ایران اگر به صورت ناقص برداشته شود کمبودی را که در شرایط فعلی در روابط ایران و کشورهای 1+5 در موضوع برجام وجود دارد باقی خواهد گذاشت، گفت: ما شاهد هستیم که در شرایط فعلی در نتیجه رفع تحریم های هسته ای مسائل و مشکلات ما در عرصه سیاست خارجی حل نشده است چون بخشی از این تحریم ها در حوزه حقوق بشری، تروریسم و روابط بانکی و جود دارد.

وی با اشاره به اینکه غربی ها در ایجاد روابط بانکی با ایران معتقدند که باید کشورمان به صورت شفاف منابع مالی خود را در اختیار مقامات این کشورها قرار دهد تصریح کرد: اروپائیان از این روند تبادل اطلاعات به عنوان شفافیت نام می برند و معتقدند که ما باید با هر کشوری که رابطه بانکی برقرار می کنیم بر منابع آنها نیز نظارت داشته باشیم روندی که تحقق آن برای جمهوری اسلامی ایران کار دشواری است و ما نمی توانیم کنترل مراودات بانکی خود را در اختیار دیگران قرار دهیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم اظهار کرد: خیلی روشن است که بگوییم مسائل و موانعی در حال حاضر در قضیه برجام وجود دارد که عملی شدن آن را به صورت کامل متوقف کرده است از این رو تلاش در راستای حل موانع در این زمینه امری جدی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *