ترانه سراهایی که مشکل ممنوعیت ندارند/ از بررسی سلیقهای اساتید شورای شعر خبری نیست!
دربخش اول گفت و گوی میزان با مدیر تولید یکی از موسسه های موسیقی ضمن تأکید بر اینکه بررسی الکترونیک ترانه ها در دفتر موسیقی سرعت خوبی را در پی داشته ، از تلاش این موسسه های موسیقی در معرفی صداهای خوب سخن گفته شد.
سید علی نیکونیا مدیر تولید حوزه موسیقی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی در خصوص مراحل تولید یک آلبوم گفت: برای تولید آلبوم ها چند حالت در شرکت ها و جود دارد. درمرحله اول ممکن است یک خواننده یا یک گروه موسیقی یک اثر هنری را که شامل چندین قطعه موسیقی باشد حال می تواند "با کلام باشد یا بدون کلام"، آماده کرده و به شرکت مراجعه کنند.
وی ادامه داد: پس از مراجعه خواننده مورد نظر به شرکت، کار او مورد ارزیابی قرار می گیرد و با توجه به پتانسیل ها و سابقه قبلی شرکت اگر توان انتشار و معرفی اثر مورد نظر در توان شرکت وجود داشته باشد ، این کار انجام می شود.
مدیر تولید موسسه صوت آوای هنر همچنین با اشاره به دیگر حالتی که ممکن است درمورد انتشار یک اثر موسیقایی وجود داشته باشد، تصریح کرد: در حالتی دیگر ممکن است یک اثر موسیقایی موجود باشد که روی آن صدایی به عنوان خواننده قرار بگیرد یا اینکه ممکن است خواننده ای با صدای خوب وجود داشته باشد که به لحاظ ارزیابی موسسه مناسب قلمداد شود که در این صورت موسسه به وی کمک می کند و از ارتباط هایی که از تجربه های قبلی خود داشته است استفاده می کند.
وی افزود: در چنین مرحله ای در واقع شرکت ناشر از ارتباط های قبلی خود در زمینه همکاری با آهنگسازها و نوازنده ها کمک می گیرد و این گونه به خواننده مورد نظر در جمع آوری آلبوم کمک می کند.
نیکونیا در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد: حال اگر تصور کنیم یک آلبوم این مرحله اول را که خود شامل دو حالت می شد ، پشت سر گذاشته و به مرحله ای که تمامی کارهایش انجام شده و آماده انتشار شده باشد، برسد و لازم باشد پیگیری هایی در روند اخذ مجوز صورت بگیرد ، باز هم دو حالت متصور می شود که شامل آلبوم های با کلام و بدون کلام است.
وی دربخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: آلبوم های با کلام تعدادی شعر و ترانه دارند که این شعرها و ترانه ها در واحد بررسی شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درقالب تشکیل پرونده قرار می گیرد.
وی همچنین ادامه داد: حدود یک سال است که شعرها و ترانه ها به صورت الکترونیک در سامانه ای که در این خصوص طراحی شده مورد بررسی قرار می گیرد و افرادی که تصمیم دارند شعر و ترانه خود را به شورای موسیقی ارائه دهند از این طریق اقدام می کنند.
این مدیر تولید اظهار کرد: ارائه شعر و ترانه از راه سامانه طراحی شده در دفتر موسیقی در زمان طالبی مدیریت جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرانجام رسید و رونق گرفت.
نیکونیا یادآور شد: این مرحله در شورای شعر که از اساتید شعر و ترانه تشکیل شده شعرها در چند تقسیم بندی مورد ارزیابی قرار میگیرند.
اگر شعری از این نظر دچار مشکل باشد به مواد اشکال اشاره میشود که به عنوان نمونه از لحاظ "ردیف، قافیه یا چارچوب" دچار مشکل است.
وی افزود: به عنوان نمونه اگر قالب شعر غزل باشد و اگر مشکلاتی داشته باشد جهت اصلاح به آن مشکلات اشاره می شود یا اگر شعر در قالب نو قرار گرفته باشد نیز وضعیت به همین صورت است.
مدیر تولید موسسه صوت آوای هنر با اشاره به فعالیت شورای شعر که پس از این مرحله قرار می گیرد تصریح کرد: در قسمت بعدی شعرها به لحاظ معنی و مفهوم در شورای شهر مورد برسی قرار می گیرد که اگر معنا و مفهوم نامناسبی را انتقال دهند به آن اصلاحیه و تذکر داده می شود که درخواست کننده موارد اشاره شده را اصلاح کند و تغییر دهد.
وی یادآور شد: در این قسمت همچنین نگاه دیگری که به اشعار وجود دارد از لحاظ مضمون و فضای موجود فرهنگی و اجتماعی است. برخی اوقات شعرها و ترانه ها در این بخش نیز دچار مشکل هستند که ممکن است دوباره در مورد آنها و برای اصلاحشان درخواست شود یا اینکه به طور کامل رد شود.
وی همچنین اظهار کرد: شعر هیچ شاعری رد نمی شود مگر اینکه در تمام 4 طبقه بندی اصلاحیه بگیرد، به عنوان نمونه هم از لحاظ چهار چوب و هم از لحاظ مضمون اشکالاتی داشته باشد در آن صورت به طور کامل رد می شود.
این مدیر تولید در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: اگر ترانه سرایی مشکل ممنوعیت فعالیت داشته باشد امکان ندارد در هیچ آلبوم موسیقی با نام خود حضور داشته باشد. در حال حاضر کسی که ممنوعیت ارائه کار دارد اصلا شعری را ارائه نمی دهد که مورد بررسی قرار بگیرد.
وی درخصوص حواشی که درباره مجوز داشتن یا نداشتن برخی از ترانه سراها مطرح می شود، ادامه داد: هم اکنون بیشتر ترانه سرا هایی که در حال فعالیت هستند مشکل ممنوعیت ندارند. به عنوان نمونه چنین پرسشی در مورد یکی از ترانه سراهای مشهور مطرح می شود در حالی که وی در واقعیت مشکل ممنوعیت فعالیت ندارد و آثار به نام خودش مجوز دریافت می کند.
نیکونیا همچنین گفت: پس مرحله نخست شامل شورای شعر بود که برای آلبوم های با کلام کاربرد دارد و این مرحله برای آلبوم های بدون کلام فاکتور گرفته می شود.
وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: در مرحله نخست که بیشتر شعرها و ترانه ها عموما با چنین نگاهی پرداخته می شود که اگر بخشی از مشکلات آنها قابل اصلاح است در جهت برطرف شدن آن مشکل، ترانه سرا را راهنمایی می کنند تا دوباره بتواند اثر اصلاح شده خود را ارسال کند.
نیکونیا افزود: به طور کلی در این شورا تعداد زیادی از اساتیدی که کار ممیزی را انجام می دهند صرفا نگاهی ممیزی ندارند بلکه تلاش می کنند تا همراه فعالیتشان نگاهی تعاملی نیز وجود داشته باشد که این اتفاق با حضور محمد علی بهمنی به عنوان ریاست شورا انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: شعرهایی به طور کامل رد می شوند که به لحاظ چهارچوب ادبیاتی یا مضمون فاقد اعتبار ترانه و شعر باشد و نکته ای که خیلی مهم است و در سال های اخیر در شورای موسیقی کم شده بحث سلیقه انگاری است که اساتید کمتر با سلیقه شخصی خود ، اشعار و ترانه ها را بررسی می کنند.
ادامه این گفتگو را در روزهای بعد بخوانید ...
گفت و گو از: بهاره کنجکاوفرد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *