صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

درآمد منطقه آزاد ماکو 50 درصد افزایش یافت

۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰:۰۲
کد خبر: ۱۹۶۶۵۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: ماکو دالان ورودی و خروجی ایران به اروپاست و می‌تواند به عنوان یکی از مراکز بزرگ تولید تعریف شود.
به گزارش گروه اقتصاد ، حسین فروزان در خصوص شرایط منطقه آزاد ماکو در منطقه اظهار کرد: منطقه مناسب برای ایران و کشورهایی است که قصد داریم با آنها تبادل تجاری داشته باشیم. ویتنام، تایلند، کره شمالی، چین، اندونزی و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که در نشست سفرای شرق اسیا در ماکو حضور خواهند داشت.
 
وی در ادامه با اشاره به بحث ساخت فرودگاه ماکو عنوان کرد: ابتدا مساله ما ایجاد فرودگاه و پس از آن مسائل مرتبط با تجهیزات آن بود. در حال حاضر همه تجهیزات لازم خریداری و تا شهریورماه تجهیزات فرودگاه کامل می‌شود و از ابتدای مهرماه نیز پروازها برقرار می‌شود.
 
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به موضوع قاچاق در مناطق آزاد تصریح کرد: در حال حاضر تعریف دقیقی از قاچاق نداریم. طبق مقررات، کالای قاچاق همان چیزی است که اجازه خرید و فروش پیدا نکند و این در حالی است که ما در مناطق آزاد تعریف کرده‌ایم که کالاهای همراه مسافر در این مناطق قانونی است. نکته قابل اشاره این است که مسئول کنترل قاچاق، گمرک است و مناطق آزاد در این خصوص مسئولیتی ندارند.
 
فروزان ادامه داد: در بحث قاچاق هجمه علیه مناطق آزاد به راه افتاده است. طبق گفته‌ها در کشور ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وجود دارد که باید اعلام کنند چه میزان از این ۲۰ میلیارد مربوط به مناطق آزاد می‌شود.
 
وی در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر میزان حجم ریالی صادرات و واردات کالا در منطقه آزاد ماکو اعلام کرد: ۵۲ میلیون دلار کل ورودی کالا به این منطقه است که حدود ۳۰ میلیون دلار آن به پوشاک مربوط می‌شود. در سال گذشته ۲.۵ میلیون نفر مسافر از بازارچه محلی ماکو خرید کرده‌اند، در حالی که تا پیش از این کلیه این افراد به کشورهای منطقه می‌رفتند و خریدهای خود را از آنجا انجام می‌دادند.
 
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو همچنین با اشاره به این‌که منطقه آزاد ماکو یکی از مظلوم‌ترین مناطق آزاد ایران است، اظهار کرد: ما در منطقه حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داریم که حدود ۱۱ هزار نفر آنها بالای لیسانس و بیکار هستند. از سوی دیگر نباید در مرزها را ببندیم. قاچاق از کانال‌هایی همچون بنادر و کشتی‌های چندین هزار تنی وارد ایران می‌شود و این در حالی است که منطقه آزاد ماکو از سالم‌ترین مناطق است.
 
فروزان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر صف طولانی کامیون‌های باری ایجاد شده در مرز ماکو بیان کرد: یکی از اهداف اصلی منطقه، تجارت است. مهم‌ترین ویژگی ماکو گمرک بازرگانی است. قبلاً برای ترددها دو لاین وجود داشت که آن را به چهار لاین تبدیل کردیم و باید زیرساخت‌های بیشتری ایجاد کنیم. شرایط نسبت به قبل بهبود یافته و بهتر شده است. اگر کنترل از طریق پایانه انجام شود صف کامیون‌ها در مرز از بین می‌رود و تصورمان بر این است که طی یکسال آینده این صف را برای همیشه از بین ببریم.
 
وی همچنین در پاسخ به نبود هتل‌های مسافری مناسب در ماکو گفت: در حال حاضر با این مشکل مواجه هستیم، چرا که ماکو همچنان منطقه‌ای ناشناخته است. هرچند در آینده پیش‌بینی می‌شود که شرایط بهبود یابد؛ بنابراین قرار است دو هتل پنج ستاره از ماه آینده ساخت‌شان شروع شود.
 
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در مورد بودجه منطقه آزاد ماکو نیز اعلام کرد: تا پیش از شروع دولت فعلی درآمد منطقه پنج میلیارد تومان بود. این درآمد در سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید و برآورد می‌شود در سال جاری نیز این بودجه به ۱۸۰ میلیارد تومان افزایش یابد که عمده آن صرف هزینه‌های زیرساختی خواهد شد. در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار ترخیص کالا داشته‌ایم که قصد داریم این عدد را در سال جاری به یک میلیارد دلار برسانیم.
 
فروزان همچنین در خصوص اینکه تردد خودروهای خارجی تا مرکز استان قابلیت آزاد شدن دارد یا خیر؟ گفت: این موضوع از دو منظر قابل بررسی است؛ بنده از نظر اقتصاد ملی مخالف این مساله هستم و معتقدم که مناطق آزاد اروند، جلفا و انزلی دچار اشتباه شدند. اما اگر بخواهم به عنوان یک بومی به این موضوع نگاه کنم معتقدم که این اتفاق باید رخ دهد، چرا که اگر یکی از بومی‌های منطقه بخواهد به مرز استان سفر کند باید حتماً دو ماشین داشته باشد و در صورتی که ماشین خارجی خرید نمی‌تواند از آن تا مرکز استان استفاده کند. در کنار این دو موضوعی که به آن اشاره شد باید اصلاحاتی در زمینه تردد سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه ایجاد کنیم؛ هرچند آنها از پرداخت مالیات معاف هستند اما اگر فردی در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری می‌کند باید بتواند خودرو خود را نیز به سایر شهرهای کشور انتقال دهد و مشکلی در ارتباط با تردد نداشته باشد.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *