اجرا در شرایط زنده سخت تر است
سید کمال هاشم زاده از اوایل دهه 80 در حوزه های مختلف معارفی و اجتماعی در سازمان کار کرده و در برنامه های روتین تلویزیونی «آفتاب شرقی» در شبکه یک، «آستان خورشید» شبکه سه، «باران» شبکه قرآن و برنامه های سحرگاهی شبکه قرآن همچون «خلوت انس» و «نسیم اجابت» کار اجرا را به عهده داشته است.
به گزارش گروه فرهنگی ، هاشم زاده که امسال با «نسیم سحری» در شبکه قرآن اجرای برنامه دارد درباره اجراهای زنده اش در تلویزیون با اشاره به اجرای حدود بیست هزار دقیقه برنامه زنده در طول سال، گفت: برای مجری اجرای زنده سخت تر است اما از دید برنامه ساز این گونه نیست، چون برنامه زنده همان لحظه روی آنتن است و تمام می شود ولی برنامه تولیدی باید از خیلی از ممیزی ها و فیلترهای تایید صلاحیت و نظارت رد شود و از این لحاظ برنامه سازی سختی دارد.
وی افزود: برای یک مجری، کار زنده خیلی سخت تر است به این خاطر که فرصت جبران ندارد و باید در گفتن پیامی که در لحظه ارسال می شود دقت نظر داشته باشد. همچنین باید نقش موثری در زمان اجرای برنامه داشته، برای مثال در برنامه صبحگاهی، قطعا پلاتویی که با هوای شبانگاهی باشد را نمی توان ارائه داد و اینها همه سختی های یک برنامه زنده تلویزیونی است.
مجری برنامه سحرگاهی «نسیم سحری» در پاسخ به این سوال که با توجه به اجرای یک برنامه سحرگاهی در شبکه قرآن، چنین برنامه ای را چگونه ارزیابی می کند توضیح داد: من از دو زاویه به این موضوع نگاه می کنم یکی زاویه دید خودم یعنی به عنوان یکی از اجزای برنامه سازی؛ یکی نیز از نگاه مردم یعنی مخاطبان. مردم در دو زمان مشخص یعنی ایام ماه مبارک رمضان و ماه محرم و صفر مخاطب جدی شبکه قرآن سیما هستند، پس باید در برنامه های تلویزیونی متناسب با این ایام، این دو زاویه دید لحاظ شود.
وی با بیان اینکه زمان افطار زمان پرداختن به مسائل جسمانی مردم است، پس همه چیز محیای پرداختن به این موضوع است گفت: شاید به همین خاطر باشد که در پیش از افطار مباحث معرفت افزایی توسط علوم قرآنی و اسلامی کمتر مورد توجه قرار می گیرد، به همین لحاظ فراوانی نگاه مخاطب به سمت برنامه هایی با محور اجتماعی بیشتر است که نمونه آن نیز برنامه «ماه عسل» است. اما در زمان سحر مخاطب از دغدغه جسمی خود فاصله گرفته و آماده پذیرایی از روح خود است.
مجری برنامه «نسیم سحری»، تصریح کرد: خوراک روح در زمان سحر طبیعتا برخواسته از محتویات مباحث علوم قرآنی، سیره اهل بیت (ع)، سبک زندگی بزرگان دینی و نمونه هایی از زندگی اشخاص و بزرگان معاصر که راه زندگی را نشان می دهد مانند امام و شهدا است و اینها برای مردم جذابیت بیشتری دارد، بنابراین طیف حداکثر مردم سراغ چنین برنامه هایی می روند.
هاشم زاده با اشاره به این موضوع که ماه مبارک رمضان در سال یک بار اتفاق می افتد و به تبع آن ویژه برنامه سحری در این ماه، شناسنامه شبکه محسوب می شود گفت: در ماه رمضان شروع روز برای مردم با طاعت و عبادت گره خورده است، و این یک ماموریت مهم برای عرضه محصولات به مخاطبی است که می خواهد خودش را در دامان روزه داری ماه مبارک رمضان پیدا بکند.
مجری شبکه قرآن سیما تاکید کرد: وظیفه من به عنوان خدمتگزار مردم این است که برای مخاطبان رسانه¬ ملی و مخاطب شبکه قرآن در کل جهان سفره ای را فراهم کنم تا تمام چیزهایی که برای یک روز عابدانه و سرشار از روح معنوی برای مردم لازم است در آن فراهم باشد.
وی ادامه داد: سعی می کنم در دو ساعت قبل از اذان که مردم مخاطب برنامه «نسیم سحری» هستند سهم دعا، تلاوت قرآن، مفاهیم قرآن، سیره اهل بیت در برنامه رعایت شود.
هاشم زاده در رابطه با اتفاقات و بازخوردهای مردم در این بیست و چند شب گذشته از ماه رمضان گفت: در ساختار و محتوا بازخوردهای فراوان بوده است. در بخش ساختاری برنامه، روزانه گزیده ای از نغمه سرایی حاج آقا محمدرضا طاهری در هیئت مکتب الزهرا برای مردم پخش می شود، و نیز در حوزه محتوا، از مطالب مندرج در صحیفه سجادیه و نهج البلاغه استفاده می شود.
مجری برنامه سحرگاهی شبکه قرآن سیما، گفت: در تماس های گرفته شده با روابط عمومی سازمان و شبکه، بسیاری از مخاطبان از برنامه روزهای چهارشنبه که ارتباط مستقیم با حرم امام رضا (ع) برقرار می کند، ابراز رضایت کردهاند.
هاشم زاده در خصوص جذابیت بخش بندی آیتم های برنامه به سه دهه، برای مخاطبان گفت: به لحاظ محتوایی، در آیتم تلاوت قران، برای اولین بار از تلاوت های مقام معظم رهبری و علامه طباطبایی که برای مردم جذاب بود، استفاده شده است، به نحوی که در فضاهای های مجازی این تلاوت ها منتشر شده است.
وی با اشاره به ایجاد بخشی در برنامه برای بازخوانی برشهایی از فرهنگ ایثار و شهادت کشورمان گفت: قبل از اذان به بهانه¬ معرفی کتب دفاع مقدس به خانواده های شهدا عرض ارادت می شود. در ایام شهادت حضرت علی (ع)، کتابی از شهید چمران با نام «علی زیباترین سروده هستی» معرفی شد که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. همچنین دو دقیقه پیش از اذان در بخش هایی که مربوط به نهج البلاغه بود، نگرش آن حضرت به آخرت و معاد و مشخصا ادعیه برخواسته از کلام حضرت امیر بیان می شود.
مجری برنامه «نسیم سحری» گفت: اکثر بینندگان این برنامه معتقدند «نسیم سحری فرصتی برای خلوت دل مردم است» سعی شده است از این فرصت برای بهره مندی از کلام و اشعار مقام معظم رهبری، ادعیه، قران و مناجات استفاده شود.
وی در رابطه با تغیرات برنامه در جهت جذب بیشتر مخاطب تصریح کرد: برای برنامه سحر به صورت خاص دو شبکه یک و قرآن فعالیت می کنند، که امسال شبکه سه با محوریت زیارت حضرت معصومه (س) هم اضافه شده است. و ممکن است در این قسمت کمبودهایی احساس شود. برای این مهم باید بعد از اتمام دوره برنامه سازی سحرگاهی، جمعی از اهالی فن و مخاطبان جمع شوند و آسیب شناسی کنند و از دل آسیب شناسی ها اتفاقات بعدی را رقم بزنند.
هاشم زاده ادامه داد: شبکه یک دعای سحرش را به وسعت مرز جغرافیایی ایران تولید کرده به طوری که از روی ناو در خلیج فارس تا یادمان شهدای عسلویه و پارس جنوبی و جاهای مختلف تصویر برداری داشته که در فرم و محتوا خوب است. باید فرصتی برای درج احوالات مردم در سراسر کشور ایجاد شود.
وی با بیان اینکه باید سهمی ولو کوتاه را برای سی استان در نظر بگیریم که شخصی مانند امام جمعه یا فضلای استان سهمی در برنامه سازی ما داشته باشند گفت: می توان از حضور این افراد نکات بومی معرفتی را مطرح کرد. یا هر شب به معرفی یک شهید از شهدای استان ها پرداخته شود. این نکات ضرب آهنگ پیام را برای مخاطب بیشتر می کند.
مجری شبکه قرآن سیما بیان داشت: آرزوی شخصی من این است که روزی برسد تا برنامه سحری را از جوار حرم مطهر حضرت امیر (ع) پخش کنیم و طبیعتا پیامی که با معرفت پخش شود تاثیر گذارتر خواهد شد.
هاشم زاده در پاسخ به اینکه از دیدگاه وی کدام مجری در این ایام موفق عمل کرده است گفت: اجرای احسان علیخانی در برنامه افطاری، «ماه عسل» و حسن سلطانی در برنامه «ماه خدا» از اجراهای خوب در ماه مبارک رمضان بوده اند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *