صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

«به سوی فهم قرآن» پشتوانه عملی می‌خواهد

۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۱
کد خبر: ۱۹۱۸۵۱
عملی کردن هر شعاری نیاز به سه پشتوانه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد و به این منظور، صاحب‌نظران باید بتوانند اندیشه‌هایشان را در رسانه‌های گروهی مطرح کنند.
به گزارش گروه فرهنگی ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا؛ پژوهشگر، مجتهد، مترجم برجسته قرآن کریم، منتقد حوزه ترجمه قرآن و عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در ارزیابی شعار این دوره نمایشگاه قرآن کریم گفت: شعار «به سوی فهم قرآن»، شعار خوبی است.

وی افزود: باید ببینیم هر شعاری چقدر پشتوانه عملی دارد، چون شعار آسان است. اما عمل به آن ممکن است با مشکل روبه‌رو شود، به طوری که در مملکت ما هر شعاری مبتنی بر زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و مخصوصاً سیاسی است،بنابراین در هر سه بعد باید بیندیشیم و نظر صاحب‌نظران را ارج نهیم که اندیشه‌هایشان را مطرح کنند و در رسانه‌های گروهی اظهار نظر کنند تا شعار در کانال عمل قرار گیرد و عینیت یابد.

این پژوهشگر قرآنی در مورد امکان فهم قرآن برای آحاد جامعه اظهارداشت: اگر فهم قرآن برای جامعه ممکن نبود اصلاً خدا قرآنی نازل نمی‌کرد، چون قرآن یک‌جا می‌فرماید: «هُدًى لِّلنَّاسِ» و جای دیگر می‌فرماید: «هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ».

وی تصریح کرد: «هُدًى لِّلنَّاسِ» به معنای هدایت‌کننده همه مردمان است. به عبارت دیگر، همه نژادها در هر نقطه زمین، داخل ناس هستند، به این جهت معلوم می‌شود فهم این کتاب، قابل تحقق است.

این مترجم قرآن کریم گفت: «هُدًى لِّلنَّاسِ» ارایه طریق می‌کند، مثل آدرسی که روی کاغذ نوشته شده است، معادل «هدی» در این جمله نیز، «راهنمایی» یا «رهنمایی» است. پس قرآن راهنماست به طوری که به همه می‌گوید راه درست این است و راه غلط آن است، حال مردم اراده می‌کنند یا راه راست را می‌روند یا راه کج را می‌روند.

وی افزود: آنجا که خدای متعال، قرآن را «هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ» معرفی می‌کند، اشاره به «ایصال الی المطلوب» دارد نه فقط ارایه طریق. مثلاً اگر کسی آدرسی نوشت، راهنمایی کرده است اما اگر دست شما را گرفت و به مقصد برد، «راهبری» کرده است که معادل «هدی» در «هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ» همین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا گفت: خدای متعال در مورد پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ» یعنی پیامبر(ص) آیات الهی را برای مردم می‌خواند، و همچنین آنان را تزکیه می‌کند و آلودگی‌هایی مثل، کفر و شرک را از آنان پاک می‌کند، و همچنین به آنان قرآن را تعلیم می‌دهد و همچنین به آنان سنجیده‌کاری و درستکاری می‌آموزد، که اینها نشان می‌دهد قرآن قابل فهم است.

وی اظهارداشت: آن سخن زرتشت پیامبر درست است که به پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک دعوت می‌کند و این معنای حکمت است و عین حکمت قرآنی است.

این پژوهشگر قرآنی گفت: اگر قرآن قابل فهم نبود، نمی‌فرمود: «وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ» که هم آن را تلاوت کنی، هم تفهیم کنی تا اینها حقایقش را بدانند، پس قرآن قطعاً قابل فهم است.

وی در پایان افزود: قرآن، آسان، روشن و مبین است، پیغمبر(ص) که رحمة للعالمین است، رحمتش به وسیله همین تبیین قرآن است که در زمان حضورش خودش اعمال کرده است، بعداً توسط سنتش به ما رسیده است و بعد از آن توسط ائمه(ع) به وسیله احادیث صحیحه‌ای که داریم به ما رسیده است.


 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *