صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دسترسی ایران به بازار اوکراین با فعال کردن کریدور خلیج فارس-دریای سیاه

۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵:۰۱
کد خبر: ۱۹۱۱۶۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از خالی بودن ظرفیت ۷۵ درصدی زیرساخت‌های اوکراین به ویژه بندر اودسا برای ترانزیت نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به بازارهای اروپایی با استفاده آر زیرساخت‌های رو-رو واقع در بندر بورگاس بلغارستان خبر داد.
به گزارش گروه اقتصاد، امیر امینی با اشاره به فرصت‌های پیش روی راه‌اندازی مسیرهای موازی دسترسی به اروپا از جمله کریدور خلیج فارس- دریای سیاه گفت: طرح راه‌اندازی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه حدود ۱۰ سال قبل بین ایران و بلغارستان مطرح شد و تقریباً در تمام این مدت متوقف بود تا سال گذشته که بار دیگر در کمیته مشترک حمل و نقل دو کشور مطرح شد و علی رغم اینکه طرف بلغار نسبت به درج آن در پیش‌نویس مخالفت می‌کرد، اما این کشور پس از انتشار به شدت از آن استقبال و ابراز خوشنودی کرد.
 
وی افزود: کشور ایران، ارمنستان، آذربایجان و بلغارستان در این کریدور جای دارند. در عین حال کشور یونان هم به شدت دنبال پیوستن به این کریدور است و معاون وزیر حمل و نقل آنها در سفر اخیرش به اوکراین، درخواست سفر وزیر خود به ایران را مطرح کرد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "مشکل اصلی ما در کل این کریدور بیشتر مشکلات زیرساختی است" گفت: بخشی عمده‌ای از مشکلات زیرساختی در حمل و نقل جاده‌ای مربوط به تعرفه و عوارض بود که این مشکل در حال حل شدن است و بخشی از آن نیز حل شده است. در بخش ریلی نیز بیشتر مشکلات به موضوع‌هایی چون اتصال و پل ریلی واقع در آذربایجان مربوط می‌شود و در مسیر ارمنستان صعب‌العبور بودن مسیر به لحاظ ریلی جای بررسی دارد.
 
امینی با اشاره به اقدامات انجام شده برای برطرف کردن مشکلات خاطرنشان کرد: تمام کشورهای واقع در کریدور خلیج فارس-دریای سیاه برای حل مشکلات به لحاظ نرم افزاری اعلام آمادگی کردند که تا کنون دو جلسه کارشناسی شامل یک جلسه در صوفیه پایتخت بلغارستان و دیگری در تهران برگزار شده است و به طور فعال جلساتی برای فعال کردن این کریدور در آینده نیز خواهیم داشت.
 
به گفته امینی، اگر کمی جدی‌تر برخورد کنیم و طبق رهنمون وزیر راه و شهرسازی، بازنگری نسبت به جریان حمل و نقل شرق به غرب داشته باشیم و چندین مسیر موازی تعریف کنیم، مشکلات ما رفع خواهد شد.
 
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "امکان اتصال بندر پوتی به بورگاس با وجود زیرساخت‌های رو-رو در بلغارستان به راحتی امکان‌پذیر است"، گفت: با اتصال گرجستان به بلغارستان، شرایط سرویس دهی به بندر اودسا در اوکراین  از طریق کریدور خلیج فارس-دریای سیاه نیز فراهم می‌شود. این درحالی است که اوکراین تنها از ۲۰ تا ۲۵ درصد از ظرفیت‌های زیرساختی داخل کشور خود استفاده می‌کند. بنابراین با استفاده از این فرصت می‌توان از طریق بنادر اوکراین به ویژه اودسا به بازارهای اروپایی نیازمند استفاده از نفت و فرآورده‌های نفتی مانند قیر دست یافت.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *