صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اردوغان به دامن اسرائیل بازگشت؟

۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱:۴۰
کد خبر: ۱۹۱۰۵۷
دسته بندی‌: بین‌الملل- جهان ، عمومی
اردوغان بار دیگر خود را به دامن اسرائیل انداخت و روابط تیره و تاره شده آنکارا – تل آویو را روشن کرد.
به گزارش گروه بین الملل ، همگان می دانند که چرا ترکیه با رژیم اسرائیل قطع ارتباط کرد اما برای یادآوری موضوع، اشاره کوتاهی به آن می کنیم.

در سال 2010 میلادی کشتی کمک های بشردوستانه از سوی نهادهای مردمی ترکیه راهی سرزمین های اشغالی شد تا بتواند آنها را به مردم مظلوم فلسطین در عزه برساند در این کشتی از چندین ملیت حضور داشتند از جمله ترکیه، کماندوهای ارتش رژیم اسرائیل به این کشتی حمله می کنند و بسیاری از مسافران آن کشته و زخمی می شوند.

در میان کشته شدگان 9 نفر از شهروندان ترکیه هم به قتل می رسند. این جنایت صهیونیست ها باعث کدورت میان دو دولت می شود و از سوی آنکار اعلام می شود که ترکیه همه روابط خود را با رژیم اسرائیل قطع می کند. سفیر رزیم اسرائیل هم از خاک ترکیه اخراج می شود.

البته در آن زمان چنین تصمیمی یک اتفاق مهم در جهان اسلام بود چون یک کشور مسلمان روابط خود را با رژیم اسرائیل که سرزمین مردم مسلمان فلسطین را اشغال کرده، قطع کرد.

و البته این اتفاق را می توان یک سناریو به قدمت 6 سال دانست چرا که اکنون روابط با شرایط تازه از سوی اسرائیل برقرار شد.

دولتمردان ترکیه از جمله اردوغان رئیس جمهور کنونی این کشور از آن زمان تاکنون شروطی را برای برقراری دوباره روابط با اسرائیل گذاشتند.

سه شرطی که اردوغان مطرح کرد از این قرار بود؛
1-عذرخواهی رسمی نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دولت و ملت ترکیه به خاطر قتل 9 تبعه این کشور

2پرداخت غرامت از سوی رژیم اسرائیل به خاطر قتل 9 شهروند ترکیه ای در کشتی مرمره

3- برداشتن محاصره مردم نوار غزه

این سه شرط بارها از سوی اردوغان و دیگر دولتمردان ترکیه در این 6 سال گذشته تکرار شده است.

مردم ترکیه در این سال ها داغدار جنایتی بودند که سربازان رژیم اسرائیل مرتکب آن شدند. رژیمی که سال ها با ترکیه روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی – امنیتی نزدیکی داشت، اما صهیونیست ها حتی به خاطر امیال جنایتکارانه خود همه آنها را زیر پا گذاشتند و دست به جنایت زدند و 9 تبعه ترکیه ای و چند نفر دیگر از سرنشینان کشتی مرمره را به قتل رساندند.

دولتمردان ترکیه چگونه می توانند دوباره به این رژیم که شهروندان این کشور را به قتل رسانده اعتماد و اطمینان کنند؟

آیا مردم ترکیه مرگ عزیزانشان را فراموش کرده اند که اجازه چنین کاری به دولت خود می دهند؟

آیا شروطی که اردوغان آنها را برای برقراری روابط دوباره با صهیونیست ها گذاشته بود، محقق شده است؟

هر دولت کشور مسلمانی که به برقراری روابط با رژیم اسرائیل اقدام کند، خیانتی بزرگ را در حق جهان اسلام و در حق مردم مسلمان کشور خود مرتکب شده است.

اسرائیل رژیمی نیست که با برقراری روابط نفعی به کشور مقابل برساند بلکه در پی آن است تا بتواند در پس این روابط بهره خود را ببرد.

آیا کشور مسلمانی را سراغ دارید که از بابت روابط خود با رژیم صهیونیستی سودی برده باشد؟

اکنون ترکیه درگیر بحران سوریه است، بحرانی که مسبب اصلی آن آمریکا و رژیم اسرائیل هستند.

ترکیه بازی خورده این دو رژیم است و اکنون در باتلاقی که آنها در منطقه ایجاد کرده اند گرفتار شده و بیرون آمدن از آن کار دشواری است.

البته نمی توان آن را دشوار دانست، تنها کافی است دولت ترکیه دست از دشمنی با دولت و ملت سوریه بردارد و حتی به یاری آنها بشتابد، تا از این منجلاب رها شود.

مقامات ترکیه یکی از دلایل خود را از برقراری روابط خود با رژیم اسرائیل برچیده شدن محاصره نوار غزه اعلام کرده اند در حالی که این شرط در این 6 سال گذشته از سوی صهیونیست ها پذیرفته نشده و نخواهد شد.

اسرائیل تن به این خواسته نمی دهد چرا که اگر قرار بود محاصره غزه را رفع کند با قطعنامه هایی که از سوی سازمان ملل علیه اقدامات این رژیم صادر شده، این اقدام را انجام می داد.

در این 6 سال گذشته مقامات ترکیه بارها چراغ سبز برقراری روابط دوباره خود را با رژیم اسرائیل نشان داده بودند، اما از سوی اسرائیل آنگونه که انتظار داشتند، پاسخ روشنی دریافت نکردند.

در واقع سران تل آویو سعی داشتند که ابتدا ترکیه پیشقدم شود که اینگونه هم شد.

تل آویو برای برقراری روابط با آنکارا نه از دولت و ملت ترکیه عذرخواهی رسمی کرد، نه به خاطر کشته شدگان غرامت پرداخت و نه محاصره نوار عزه را برچید. در واقع هیچیک از شروط اردوغان محقق نشد. اما روابط دو دولت دوباره برقرار شد. اسرائیل شرط هم برای ترکیه گذاشته است.

این که گفته شده اسرائیل 20 میلیون دلار به بازماندگان کشته های کشتی مرمره غرامت پرداخت خواهد کرد، دروغی است که بر سر زبان ها انداخته شده تا افکار عمومی ترکیه از این بابت قانع شود. دولت ترکیه این مبلغ را ود به بازماندگان پرداخت می کند.

اما برداشتن محاصره غزه که شرط مهم اردوغان برای برقراری روابط دوباره با اسرائیل بود هم به هیچ وجه تحقق نیافت.

نخست باید گفت که این شرط بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا حس انسان دوستانه اردوغان نسبت به مسلمانان فلسطین، چرا که چنین سیاستی باعث ایجاد وجهه برای او در شرایطی می شود که بحران سوریه او را رسوا کرده است. بیش از 5 سال است که مردم سوریه به خاطر سیاست ها و دخالت های ترکیه و آل سعود قتل عام می شوند.

سوریه خط مقدم جبهه مقاومت است، شکست این کشور در مقابل هجوم گسترده گروه های تروریستی تکفیری باعث می شود تا مردم فلسطین هم ضربه بخورند، آیا دشمنی با دولت و ملتی که حامی فلسطین و خواهان آزادی آن از چنگ رژیم صهیونیستی است، دلسوزی برای غزه و فلسطین است؟

در این 6 سال گذشته که ترکیه با اسرائیل قطع رابطه کرده بود، مردم غزه مایحتاج خود را از کجا به دست می آوردند؟ آیا ترکیه می توانست به آنها کمک کند؟

موافقت مشروط سران رژیم اسرائیل با ارسال کمک های ترکیه به مردم عزه با وضعیت محاصره تفاوت آنچنانی ندارد، چرا که این کمک ها بر اساس شروط آنها باید محدود و تحت کنترل و نظارت اسرائیل به عزه فرستاده شود.

سند این ادعای ما هم این موضع نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که هر چند گفته است، عادی‌سازی روابط با ترکیه اهمیت راهبردی دارد، اما در ادامه آن هم اعلام کرده که محاصره غزه ادامه پیدا خواهد کرد.

این سخن بر خلاف ادعایی است که مقامات ترکیه از آن سخن به میان آورده اند.

نتانیاهو حتی گفته است؛«بر اساس توافق، سربازان ما دیگر تحت پیگیرد ترکیه نخواهند بود و پارلمان ترکیه همه ادعاها علیه تل آویو را ملغی اعلام می کند.»

بر اساس سخنان نتانیاهو به نظر می رسد که این ترکیه است که به رژیم اسرائیل امتیاز داده تا تن به برقراری روابط بدهد!

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در باره توافق افزود؛«این توافق، از انجام اقدامات تروریستی علیه اسرائیل از اراضی ترکیه و همچنین جمع آوری منابع مالی برای چنین اقداماتی، جلوگیری می کند.»

به این جمله نخست وزیر رژیم صهیونیستی توجه کنید که او تا چه اندازه عمق برقراری رابطه با ترکیه را می بیند و می سنجد، او گفته است؛«این توافقنامه، مهم است. این یک توافق نمایشی نیست، بلکه توافقی است که اهمیت راهبردی دارد، این توافق برای فرزندان ما و نسل آینده مهم است.»

اردوغان که خود را حامی مردم فلسطین و حماس می داند حتی نتوانسته است برای این گروه در توافقی که با اسرائیل بسته کاری انجام دهد.

در همین زمینه دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد توافق عادی سازی روابط با ترکیه مانع ترور رهبر حماس نخواهد شد.

دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی طی بیانیه ای اعلام کرد که بعد از توافق آشتی با ترکیه، هنیه از سوءقصد در امان نخواهد نبود.

نتانیاهو حتی برای برقراری روابط با ترکیه شروط دیگری هم گذاشته است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته است ترکیه باید در آزاد کردن سربازان اسرائیلی در عزه همکاری کند و آنها را بازگرداند.

تعدادی از سربازان ارتش صهیونیستی از سوی گردان های قسام شاخه نظامی حماس به اسارت درآمده اند که سران این رژیم خواهان آزادی آنها هستند و ترکیه را میانجی قرار داده اند.

آنچه که از توافق آنکارا و تل آویو بر می آید، برآیندی یکطرفه آن هم به سود رژیم اسرائیل خواهد بود.

آنگونه که به نظر می رسد، ترکیه برای آن که رژیم صهیونیستی را از شرایطی که در آن قرار گرفته بیرون بیاورد، وظیفه داشته تا این توافق را با اسرائیل داشته باشد.

ترکیه در زمین آمریکا و اسرائیل بازی می کند و یکی از مهره های آنها در منطقه است.

مقامات این کشور به نتایج و دستاوردهای خود در دخالت در امور کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق ناآگاه هستند. نتایجی که باعث تضعیف و تخریب ترکیه در منطقه خواهد شد و مردم این کشور را کوچک خواهد کرد.



نظرات بینندگان
ایرانم همه جانم
|
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
در دامن اسرائیل بود نیرنگش به خودش بازگشت...
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *