کاهش جمعیت کیفری نیازمند توجه همه نهادها به پیشگیری از وقوع جرم است
پوستچی گفت: کاهش جمعیت کیفری نیازمند توجه همه نهادهای اجتماعی به مقوله پیشگیری از وقوع جرم است/
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی زندانهای خوزستان،رضا پوستچی ضمن اشاره ای اجتمالی به تاریخچه تشکیل سازمان زندانها در کشور و استانها، به رسالت آن اشاره کرد و گفت: رسالت نظام زندانبانی در مجموع شامل دو محور اقدامات تامینی که همان امنیت، نظم فراگیر در زندانها و همچنین خدمات تأمین کننده ضرورتهای تداوم آثار اصلاحی و تربیتی بر زندانی و عدم عود مجدد جرم در آنان بواسطه اجرای برنامه ها و خدمات روزانه است و محور دیگر اقدامات تربیتی است که اصلاح و تربیت و تغییر دیدگاه و انگیزه مجرمانه زندانیان را شامل میگردد.
عضو شورای عالی قضائی استان خوزستان در پاسخ به سئوالی پیرامون کاهش جمعیت کیفری نیز خاطر نشان ساخت: کاهش جمعیت کیفری یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری و محورهای مورد تاکید ریاست محترم قوه قضائیه و از اهداف عالیه ترسیمی رئیس سازمان زندانهاست ، و این بدان معناست که از مجازات زندان در حد ضرورت استفاده شود، اما تعداد بسیار بالای عناوین مجرمانه و گاها و قالبا فرهنگ حبس محور مورد انتظار جامعه در برخورد با مجرمان، قضات را ناگزیر از تدبیر مجازات زندان نموده که باید این عناوین و فرهنگ اجتماعی اصلاح شود و با ساز و کار مدنی و فرهنگی و تلاش جمعی مسئولین فرهنگی، اجتماعی، اجرائی و اقتصادی در وحله نخست جلوگیری و پیشگیری های لازم را از مقوله جرم به انجام رساند و در نهایت نیز با استفاده از ظرفیتهای قانونی مجازات زندان را بعنوان آخرین انتخاب در رسیدگی به جرایم انتخاب کرد
وی افزود: با بررسی علل و عوامل بروز جرم در برخی از اقشار جامعه به این نتیجه میرسیم و حقیقتا اگر بسیاری از ما و افراد جامعه را در شرایط افراد آسیب دیده و عوامل جرم زا قرار دهیم ، شاید همانند آنها مجرم میشدند، و نکته حائز اهمیت در این جاست که بیش از ۴۰ در صد زندانیان بین سنین ۱۹ تا ۴۵ سال قرار دارند، اینها نیروی اسنانی و جوانانی هستند که ارتکاب جرم در این قشر فاجعه است و باید نهادهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سایر نهادها و ارگانهای ذی اثر برای پیشگیری از وقوع جرم در آنان تدبیر و برای ارتقاء توان و سطح اصلاحی و تربیتی مجرمین و زندانیان فعلی نیز همکاری لازم را داشته باشند.
وی در پاسخ به علت و رویکردهای تعطیل نمودن زندان کارون اهواز و دستاوردهای آن هم گفت: قانون دولت را مکلف کرده که برای خارج سازی زندانها از سطح شهر ها اقدام نمایند، این کار در استان با کندی مواجه بوده ، پروژه زندان آبادان با بیش از ۱۵ سال هم اکنون شاهد افتتاح فاز یک هم نیست ، وجود زندان کارون در محدوده شهری عمر بالای ۵۰ ساله آن، محدودیت و فرسودگی و قدیمی بودن فضا و مکانها در ابعاد مختلف و در نهایت ناکافی بودن فضاهای استانداردی که برای برنامه های علمی زندانبانی نیاز است ما را بر آن ساخت تا با تدبیری عاجل برای تعطیل کردن زندان کارون و انتقال آن از محدوده شهری اقدام کنیم، این موضوع با استانداران سابق (آقایان حجازی و سپس مقتدائی) مطرح شد ، از آنجا که با طراحی علمی و مناسب امکان اجرای ایجاد زندان مرکزی اهواز که بیش از ۱۰ سال زمان و افزون بر ۷۰ میلیارد تومان اعتبار براورد و نیاز سنجی امروز را طلب میکرد، مجموعا با یک دهم زمان و اعتبار را امکان پذیر می نمود، طرح با استقبال آقای حجازی تامین اعتبارت اولیه و در ادامه حمایت و تامین اعتبارات تا اتمام پروژه توسط استاندار پیشین(دکتر مقتدائی) و با مجوز و حمایت ریاست سازمان زندانهای کشور محقق شد و ما توانستیم یک زندان اهواز را از طریق توسعه فضاها و زیر ساختها به شرایطی برسانیم که بشکل استاندارد بتواند پذیرای زندانیان زندان قدیم کارون اهواز باشد و ما بدین ترتیب خواست مردم شریف و تکلیف قانونی را اجرائی نمودیم.
مدیر کل زندانهای خوزستان همچنین در بخش جمع بندی سخنان خود هم افزود: نظام زندانبانی ما امروز یک نهاد علمی و هوشمند است، دارای طرح های علمی و کارشناسی علاوه بر محورهای آئین نامه اجرائی است ، گواه این موضوع روشها و فرایندهای زندانبانی علمی و اخلاقی است که در اصلاح رفتار زندانیان استان مشهود است، همچنین مشارکت و حضور آنان در برنامه های وسیع و متنوع قرآنی با بیش از ۴۳۰۰ حافظ اجزاء قران که ۸۷ نفر انان حافظ کل قرآن هستند، کسب عناوین برتر استانی دستگاه برتر ستاد اقامه نماز، عفاف و حجاب، امر بمعروف، صیانت و … و همچنین پیشگامی در عرصه تکریم ارباب رجوع و شهروند مداری از دیگر دستاوردهائی است که بواسطه تلاش هوشمندانه و علمی و کارشناسی کارکنان زندانها محقق شده است و در آخر امیدوارم و انتظار دارم مسئولین اجرائی و اجتماعی و فرهنگی همانگونه که به اقدامات عمرانی و جاده و … اهمیت میدهند، برای مباحث اجتماعی و فرهنگی و پیشگیرانه از جرم نیز توجه جدی داشته باشند تا شاهد کاهش جامعه جرم و در نتیجه جمعیت کیفری باشیم.
عضو شورای عالی قضائی استان خوزستان در پاسخ به سئوالی پیرامون کاهش جمعیت کیفری نیز خاطر نشان ساخت: کاهش جمعیت کیفری یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری و محورهای مورد تاکید ریاست محترم قوه قضائیه و از اهداف عالیه ترسیمی رئیس سازمان زندانهاست ، و این بدان معناست که از مجازات زندان در حد ضرورت استفاده شود، اما تعداد بسیار بالای عناوین مجرمانه و گاها و قالبا فرهنگ حبس محور مورد انتظار جامعه در برخورد با مجرمان، قضات را ناگزیر از تدبیر مجازات زندان نموده که باید این عناوین و فرهنگ اجتماعی اصلاح شود و با ساز و کار مدنی و فرهنگی و تلاش جمعی مسئولین فرهنگی، اجتماعی، اجرائی و اقتصادی در وحله نخست جلوگیری و پیشگیری های لازم را از مقوله جرم به انجام رساند و در نهایت نیز با استفاده از ظرفیتهای قانونی مجازات زندان را بعنوان آخرین انتخاب در رسیدگی به جرایم انتخاب کرد
وی افزود: با بررسی علل و عوامل بروز جرم در برخی از اقشار جامعه به این نتیجه میرسیم و حقیقتا اگر بسیاری از ما و افراد جامعه را در شرایط افراد آسیب دیده و عوامل جرم زا قرار دهیم ، شاید همانند آنها مجرم میشدند، و نکته حائز اهمیت در این جاست که بیش از ۴۰ در صد زندانیان بین سنین ۱۹ تا ۴۵ سال قرار دارند، اینها نیروی اسنانی و جوانانی هستند که ارتکاب جرم در این قشر فاجعه است و باید نهادهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سایر نهادها و ارگانهای ذی اثر برای پیشگیری از وقوع جرم در آنان تدبیر و برای ارتقاء توان و سطح اصلاحی و تربیتی مجرمین و زندانیان فعلی نیز همکاری لازم را داشته باشند.
وی در پاسخ به علت و رویکردهای تعطیل نمودن زندان کارون اهواز و دستاوردهای آن هم گفت: قانون دولت را مکلف کرده که برای خارج سازی زندانها از سطح شهر ها اقدام نمایند، این کار در استان با کندی مواجه بوده ، پروژه زندان آبادان با بیش از ۱۵ سال هم اکنون شاهد افتتاح فاز یک هم نیست ، وجود زندان کارون در محدوده شهری عمر بالای ۵۰ ساله آن، محدودیت و فرسودگی و قدیمی بودن فضا و مکانها در ابعاد مختلف و در نهایت ناکافی بودن فضاهای استانداردی که برای برنامه های علمی زندانبانی نیاز است ما را بر آن ساخت تا با تدبیری عاجل برای تعطیل کردن زندان کارون و انتقال آن از محدوده شهری اقدام کنیم، این موضوع با استانداران سابق (آقایان حجازی و سپس مقتدائی) مطرح شد ، از آنجا که با طراحی علمی و مناسب امکان اجرای ایجاد زندان مرکزی اهواز که بیش از ۱۰ سال زمان و افزون بر ۷۰ میلیارد تومان اعتبار براورد و نیاز سنجی امروز را طلب میکرد، مجموعا با یک دهم زمان و اعتبار را امکان پذیر می نمود، طرح با استقبال آقای حجازی تامین اعتبارت اولیه و در ادامه حمایت و تامین اعتبارات تا اتمام پروژه توسط استاندار پیشین(دکتر مقتدائی) و با مجوز و حمایت ریاست سازمان زندانهای کشور محقق شد و ما توانستیم یک زندان اهواز را از طریق توسعه فضاها و زیر ساختها به شرایطی برسانیم که بشکل استاندارد بتواند پذیرای زندانیان زندان قدیم کارون اهواز باشد و ما بدین ترتیب خواست مردم شریف و تکلیف قانونی را اجرائی نمودیم.
مدیر کل زندانهای خوزستان همچنین در بخش جمع بندی سخنان خود هم افزود: نظام زندانبانی ما امروز یک نهاد علمی و هوشمند است، دارای طرح های علمی و کارشناسی علاوه بر محورهای آئین نامه اجرائی است ، گواه این موضوع روشها و فرایندهای زندانبانی علمی و اخلاقی است که در اصلاح رفتار زندانیان استان مشهود است، همچنین مشارکت و حضور آنان در برنامه های وسیع و متنوع قرآنی با بیش از ۴۳۰۰ حافظ اجزاء قران که ۸۷ نفر انان حافظ کل قرآن هستند، کسب عناوین برتر استانی دستگاه برتر ستاد اقامه نماز، عفاف و حجاب، امر بمعروف، صیانت و … و همچنین پیشگامی در عرصه تکریم ارباب رجوع و شهروند مداری از دیگر دستاوردهائی است که بواسطه تلاش هوشمندانه و علمی و کارشناسی کارکنان زندانها محقق شده است و در آخر امیدوارم و انتظار دارم مسئولین اجرائی و اجتماعی و فرهنگی همانگونه که به اقدامات عمرانی و جاده و … اهمیت میدهند، برای مباحث اجتماعی و فرهنگی و پیشگیرانه از جرم نیز توجه جدی داشته باشند تا شاهد کاهش جامعه جرم و در نتیجه جمعیت کیفری باشیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *