شرط اصلی سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری
تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری بیمه شدگان بر عهده کمیتهای متشکل از نمایندگان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی است و شعب تامین اجتماعی بر اساس معرفی ادارات تعاون، کار ورفاه اجتماعی در خصوص برقراری مقرری بیمه بیکاری اقدام میکنند.
براین اساس، علاوه بر بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه، به تشخیص کمیته مذکور و شورای عالی کار، بیکار موقت شناخته میشود و محق دریافت بیمه بیکاری میشود، بیمه شدگانی که به علل بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش سوزی بیکار میشوند، میتوانند از مقررات قانون بیمه بیکاری استفاده کنند.
بر این اساس، بیمه شدهای که کار خود را به صورت غیر ارادی از دست میدهد، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری باید حداکثر ظرف مدت ٣٠روز از تاریخ بیکاری، موضوع را به واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند.
شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری را میتوان این چنین خلاصه کرد: مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد، تبعه کشورهای خارجی نباشد، مستمری بگیر بازنشسته یا از کارافتاده کلی نباشد، بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل ٦ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد( بیمه شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه، بیکار می شوند از این شرط مستثنی هستند)و بیمه شده در دورههای کارآموزی اداره کار شرکت کند.
مدت پرداخت مقرری
بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی
دارد و در هر حال مدت آن از ٣٦ ماه برای بیمه شدگان مجرد و ٥٠ماه برای بیمه شدگان متاهل
و متکفل بیشتر نیست.
انتهای پیام/