چرا میگویید نمایش مذهبی مخاطب ندارد؟
سید جواد هاشمی در مورد عدم اقبال عمومی نسبت به نمایشهای مذهبی تصریح كرد: چرا میگویید كه نمایش مذهبی مخاطب و تماشاگر ندارد؟ مشكل نمایشهای مذهبی، كمبود مخاطب نیست بلكه كمبود نویسنده خوب است.
به گزارش گروه فرهنگی ، سیدجواد هاشمی، نویسنده، كارگردان و بازیگر تئاتر و سینما، گفت: عادت كردهایم كه نمایشهای مذهبی را در اوقات و مناسبتهای مشخصی از سال ببینیم. چراكه تعداد نمایشهای مذهبی تولید شدهی خوب و با كیفیت آنقدر كم است كه كفاف اجرا در تمام ایام سال را نمیدهد.
این كارگردان تئاتر، از ضعف درامنویسی مذهبی گلایه كرد و اظهار داشت: باید قبول كنیم كه نمایشنامهنویسِ مذهبینویس كم داریم! به عبارتی تعداد نویسندگان مذهبینویس ما انگشتشمار است. از سوی دیگر دغدغهی نوشتن آثار مذهبی نیز در بین نویسندگان ما كم شده كه البته دلایل گوناگونی دارد. یكی از این دلایل، ارجاع مداوم و تكراری نویسندگان به وقایع تاریخی است كه با مكرر شدن تكرارشان، از جذابیت افتادهاند. سوژهها و كاراكترهای تكراری دیگر ذوقی برای نوشتن نویسنده، باقی نمیگذارند.
وی پیشنهاد داد: چه خوب است كه نویسندگان ما به حواشی حوادث تاریخی هم توجه كنند. با كمی مطالعه و پژوهش پیرامون حوادث فرعی و حواشی زندگی بزرگان دینی و با كنار هم قراردادن برخی اخبار و روایات تاریخی، میتوان به ایدههای دراماتیك بدیع و جذابی دست یافت.
این بازیگر اضافه كرد: بدون شك نوشتن درام مذهبی سخت است. از یك سو خطوط قرمز و از سوی دیگر سختگیریهای سلیقهای برخی از مدیران، كار در این عرصه را سختتر هم كرده و باعث شده تا بسیاری از هنرمندان، عطای كار مذهبی را به لقایش ببخشند. شاید اگر كمی اعتماد و اطمینان هنرمندان و مسئولین از یكدیگر بیشتر شود، فضای كار به شكل مناسب توسعه یابد. با اینحال معتقدم با همهی سختگیریها لازم است تا هنرمند متعهد ما جرأت بازگو كردن عقایدش را داشته باشد.
هاشمی در مورد عدم اقبال عمومی نسبت به نمایشهای مذهبی تصریح كرد: چرا میگویید كه نمایش مذهبی مخاطب و تماشاگر ندارد؟ بهتر است بگویید كه فقط نمایشهای ضعیف و كلیشهای، دچار كمبود تماشاگر هستند. تجربهام میگوید تئاترهای مذهبی كه از كیفیت مناسب برخوردارند همواره با اقبال تماشاگر همراه بودهاند. این تجربهای است كه در اغلب كارهایم آن را دیدهام و همیشه با سالن پُر از تماشاگر به اجرا رفتهام. مشكل نمایشهای مذهبی، كمبود مخاطب نیست بلكه كمبود نویسنده خوب است.
وی با بیان اینكه حوزه هنری باید تلاش بیشتری برای تربیت نویسندگان متعهد و ارزشی داشته باشد افزود: پایه و بنای تئاتر خوب از متن آن شكل میگیرد. تولید نمایش خوب، نوشتهی خوب میخواهد. احساس میكنم در زمینه پرورش نمایشنامهنویسان كارآمد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كم كاری شده است. در این شرایط، مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری كه اساس شكلگیریاش بر مبنای حمایت از آثار دینی است وظیفه دارد كه به شكل جدی و حرفهای نمایشنامهنویس متعهد، تعلیم دهد.
سیدجواد هاشمی در پایان، به واپسین تولید نمایشی خود اشاره داشت و گفت: نمایش «اوریا» از 27 خردادماه در تماشاخانهی مهر حوزه هنری به صحنه میرود. نمایش «اوریا» حكایت رایا، دختری یهودی، است كه برای یافتن برادرش به شهر كوفه سفر میكند. این سفر برای او مكاشفهای درباره دین اسلام به همراه دارد كه با حادثهی ضربت خوردن امیرالمومنین(ع) همزمان میشود. در این داستان بخشهایی كه به زندگی امام علی(ع) میپردازد از تاریخ اسلام وام گرفتهام و مابقی داستان زاییده ذهنم است. امیدوارم نتیجه كار مقبول تماشاگران واقع شود.
گفتنی است، نمایش «اوریا» به نویسندگی و كارگردانی سید جواد هاشمی از 27 خردادماه- ساعت 18- در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه میرود. علی سلیمانی، مرجان قمری و سعید بحرالعلومی از جمله بازیگران این نمایش هستند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *