صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مجلس بعنوان ید واحده آرامش را به جامعه هدیه دهد

۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۵:۰۱
کد خبر: ۱۸۳۸۱۲
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
یک نماینده مجلس با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در جمع نمایندگان منتخب و تاکید معظم له بر وظایف نمایندگی اظهار کرد: مجلس بعنوان ید واحده باید آرامش را به جامعه هدیه دهد.
به گزارش گروه سیاسی ، محمدرضا پورابراهیمی در خصوص نظارت بر خود نمایندگان بعنوان یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: «از مجلس هشتم که دستور رهبر انقلاب مبنی بر خود مراقبتی نمایندگان صادر شد، مکانیزمی باید تعریف می شد تا کمک کند نمایندگانی که دچار آسیب می شوند نیز [مصونیت پیدا کنند].»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در این راستا به ساختار ایجاد شده بعنوان مجموعه نظارت بر رفتار نمایندگان اشاره کرد و گفت: «مواردی در دوره های گذشته ارجاع شد و با تذکر و صحبت اصلاحات بسیاری انجام گرفت و نفس و وجود این ساختار کمک کننده است و مراقبت و مصونیت ایجاد می کند.»

پورابراهیمی در خصوص تهدیدات پیش روی نمایندگان اظهار کرد :«یکی از موضوعات مبتلابه در نظام اجرایی کشور، مسائل اقتصادی است و نماینده باید بداند هر کاری که انجام می دهد در چارچوب مقررات باشد که صحبت درباره آن به حوزه منافع شخصی او ارتباط نداشته باشد.»

وی نطق، سوال یا استیضاح نماینده را از جمله نقاط آسیب زا دانست و افزود: «نماینده ا ای داشتیم که هم اینک تریبون خارج از کشور را در دست دارد؛ این مسئله در مجلس بسیار مهم است که تصور می کنیم برخی نمایندگان حرف مردم را می زنند و بعدا می بینیم ناخواسته در فضایی قرار می گیرند [که سخن تریبون خارج از کشور را بازگو می کنند]!»

پورابراهیمی بار دیگر پرهیز از شائبه سازی در حوزه پیگیری منافع شخصی نمایندگان در بعد اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: «هر قانونی که به رانت در اقتصاد کمک کند، منشأ فساد است و حتما نباید هدف گذاری برای مسئله ای خاص باشد؛ حال امکان دارد ذی نفع آن فساد شناخته شده یا ناشناخته باشد.»

وی تفاسیر نادرست از قانون را نیز زمینه ساز فساد دانست و افزود: «گاه مصادیق فساد در حوزه اختیاراتی است که در آئین نامه ها تعریف می شود؛ این آئین نامه ها از سوی اداره تطبیق قوانین باید ارزیابی شود که زمینه فساد با یک تفسیر نادرست ایجاد نشود.»

پورابراهیمی با بیان این نکته که نمایندگان با تمام وجود به قانون اساسی و امام(ره) و انقلاب عشق می ورزند، ادامه داد: «آنچه در عمل به اتفاقات مثبت می انجامد، نیازمند وحدت و همدلی بین ارکان نظام است... و اگر مجلس بجایی تبدیل شود که کشمکش های سیاسی در آن رقم بخورد، اول جامعه دچار تلاطم می شود.»

وی افزود: «حتی با وجود اختلافات سیاسی در گروه های مختلف باید وحدت و همدلی را ابتدا در مجلس [حفظ کنیم] همچنین این همدلی فضای مثبت را در جامعه منعکس می کند و بین مجلس و ارکان نظام [نیز باید این همدلی دیده شود].»

پورابراهیمی با اشاره به محدودیت های پیش روی اجرا در کشور گفت: «اگر بخواهیم بر اساس قاعده حرکت کنیم، راهی جز تعامل نداریم و اگر بین مجلس و دولت یا سایر ارکان اختلاف ببینیم، موفقیتی برای نظام بدست نخواهد آمد؛ ما نمایندگان بعنوان ید واحد باید آرامش را به نظام هدیه کنیم و با وجود اختلاف نظرهای سیاسی و تخصصی باید بعنوان بخشی کارآمد در نظام [فعالیت کنیم].»

همچنین محمدرضا پورمختار در پاسخ به چگونگی نظارت مجلس دهم بر دستگاه ها اظهار کرد: «از استیضاح، تحقیق و تفحص تا کارکرد کمیسیون اصل 90 چنین امکانی را برای نمایدگان فراهم کرده تا امر نظارت را اجرایی و عملیاتی کنند.»

این نماینده مجلس دهم لزوم ارائه هدفی روشن از سوی نمایندگان را نخستین گام برای نظارت دانست و افزود: «موضوع اقتصاد از جمله مسائل مهم در حوزه کاری مجلس دهم است و مرکز پژوهش ها نقش مهمی در این قضیه خواهد داشت تا قوانین ناظر بر بحث اقتصاد را در یک جا جمع آوری نماید.»

پورمختار همچنین ظرفیت قانونی کمیسیون اصل 90 در دعوت از مسئولان، ارجاع به دستگاه های نظارتی دیگر از جمله سازمان بازرسی و... را متذکر شد و گفت :«باید ببینیم به رغم اینکه میلیاردها تومان هزینه شده، مشکل ما در ایجاد اشتغال چیست؛ همچنین [باید دید] بانک ها چه نقشی داشتند و با این سودهای بالا امکان ایجاد شغل برای کارآفرینان هست؟»

وی با تاکید بر لزوم برخورد بدون ملاحظه با مدیران نا کارآمد، اظهار کرد: «تحقیق و تفحص بسیار کمک کننده است؛ همینکه یک گروه کارشناسی ورود کرده و مستندات را ارزیابی نماید، در انتهای کار به کشف واقعیت می رسد که ممکن است مبنی بر تخلف یا مشکل بودجه باشد که قطعا اثر گذار خواهد بود.»

پورمختار با انتقاد از سوء استفاده نمایندگان از موقعیت خود به منظور استیضاح یا سوال گفت: «نمایندگان حقوق دریافتی مشخصی دارند؛ البته منع قانونی ندارد که نماینده کاری دیگر [جز مجلس] انجام دهد ولی این مسئله معمول نیست و نباید [صورت گیرد]!»

وی همچنین خریدها یا واگذاری املاک و زمین به برخی نمایندگان را مثال زد که نباید چشم نماینده را در برخورد با تخلفات ببندد و ادامه داد: «در دوره نهم شاهد بودیم با ابتکار هیئت رئیسه برخی علما در ابتدای کار درس اخلاق می دادند و نصیحت می کردند و این عمل لازم است تکرار شود!»

پورمختار توصیه نمایندگان برای عده ای که درپی تامین سرمایه هستند یا نیازمند مراجعه به دستگاهی خاص می باشند را نیز در برخی موارد زمینه ساز شائبه عنوان کرد و افزود: «در حوزه مالیاتی قوانینی داریم که اختیاراتی را به عده ای داده تا صفر تا صد جرایم بخشیده شود؛ همچون حوزه صنعت یا جهاد کشاورزی که اختیار واردات را به مدیر یا یک وزیر سپرده است!»

وی در این راستا بر لزوم شفاف نوشته شدن قوانین اشاره و تاکید کرد که عدم ارجاع به آئین نامه ها زمینه جلوگیری از فساد است و در خصوص پرهیز از نگاه های قومیتی در مجلس دهم گفت: «مجلس برآیند اقوام، استان ها و زبان های مختلف در کشور است و وقتی در رأی دادن نگاهی منطقه ای و زبانی داشته باشیم، یعنی دامن زدن به موضوع قومیت!»

پورمختار با بیان این مطلب افزود: «این نگاه ها آسیب رسان است و موجب سر ریز این اختلافات و دیدگاه های قومیتی و منطقه ای در کشور است؛ دشمن نیز تلاش می کند از این مسائل استفاده کند و هر از چندگاهی می بینیم این مسائل توسط رسانه ها بازگو می شود.»

نماینده مردم در مجلس دهم همچنین در پاسخ به این سوال که چرا عموما کمیسیون فرهنگی مورد استقبال قرار نمی گیرد، گفت: «این مسئله از جمله نقاط موجب نگرانی است که در اصل به ساختار مجلس و انتخاباتِ ما باز می گردد. مقام معظم رهبری نیز هوشمندانه اشاره فرمودند که شما در مجلس نگاه تان به مسائل ملی باشد و به حوزه انتخابیه نباید بپردازید و اگر می پردازید؛ بسیار کم [باشد]!»

پورمختار با انتقاد از اینکه درخواستِ مردم از نمایندگان عموما مبنی بر وظایف دولت در حوزه ساخت و ساز است، ادامه داد: «نماینده تصور می کند برای انجام مطالبات مردم باید در کمیسیونی حضور داشته باشد که به امر بودجه و صنعت و اقتصاد مربوط است و از این نمد برای حوزه انتخابیه خود کلاهی ببافد؛ در صورتیکه این تصوری اشتباه است و ساز و کار [مجلس] اینگونه نیست.»

وی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را نیز فقط دارای یک اسم بزرگ دانست که با مسائل داخلی بی ارتباط بوده و مختصِ مسائل داخلی است و رغبت بسیار نمایدگان به این حوزه را غیر قابل توجیه دانست.

پورمختار با تاکید بر اینکه باید به سمت رها کردن نماینده از امور عمرانی و سایر موارد پیش رویم، این مسائل را نشان از مظلومیت مسائل فرهنگی دانست و گفت: «دوستان ما که  سابقه فرهنگی دارند و منتقد مسائل فرهنگی هستند، [در کمیسیون مربوطه] حضور ندارند و البته تصور می کنند کمیسیون فرهنگی آنچنان کارساز و تاثیر گذار نیست؛ درحالیکه این کمیسیون از طریقِ برخورد، نظارت و قانون گذاری بسیار تاثیر گذار است.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *