صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تحول ترانزیت ریلی در دو سال اخیر/ سهم ۸۴ درصدی مرز سرخس در ترانزیت ریلی کشور در سال ۹۴

۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰:۰۸
کد خبر: ۱۸۳۵۷۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
رییس کمیته ترانزیت راه‌آهن گفت: ترانزیت ریلی در دو سال اخیر تحول قابل ملاحظه‌ای داشته که موجب ارتقا و بهبود جایگاه ترانزیت ریلی در کشورشده است.
 به گزارش گروه اقتصاد ، میرمحمد غراوی عضو هیئت مدیره و رییس کمیته ترانزیت راه‌آهن در همایش معرفی ظرفیت‌های مرز اینچه‌برون درمسیرکریدور ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان ضمن اشاره به فرصت‌های جدید و بسیار مناسب سرمایه گذاری در اینچه برون در مورد اهمیت ترانزیت گفت: امروزه ترانزیت به دلیل ارزش افزوده بالا و بازگشت سریع سرمایه مورد توجه جدی کشورها بوده و به عنوان منبع درآمد مطمئن مطرح است از این رو رقابت تنگاتنگ و فشرده ای بین کریدورهای رقیب جهت جذب حداکثری ترانزیت در جریان است.
 
وی افزود: دراین‌بین راه آهن ایران نیز به تبع وضعیت خاص جغرافیایی کشور و امکان دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد بین‌المللی می‌تواند نقش محوری در راستای کریدور شمال -جنوب و کریدروشرقی- غربی ایفا کند.
 
رییس کمیته ترانزیت راه‌آهن دستاورد بسیار چشمگیر ترانزیت ریلی در سال ۹۴ و ۹۵ را در راستای مدیریت جهادی برشمرد و گفت: ترانزیت ریلی در دو سال اخیر تحول قابل ملاحظه‌ای داشته وهم زمان با روی کارآمدن مدیریت جدید راه‌آهن و تشکیل کمیته ترانزیت در اواخر سال ۹۲ نه تنها روند منفی ترانزیت ریلی سال ۹۲ متوقف شد بلکه با چرخش قابل ملاحظه در سال ۹۳ رشد مناسب ۵۰ درصدی و در سال ۹۴ نیز رشد جهشی ۹۵ درصدی را شاهد بود. این امر موجب ارتقا و بهبود جایگاه ترانزیت ریلی در کشور شده است.
 
به گفته وی این اتفاق موجب شد تا سهم ۴ درصدی ترانزیت ریلی در سال ۹۲ به ۱۲.۳ درصد در سال ۹۴ برسد که نسبت به سال ۹۳ بالغ بر ۱۰۰ درصد و نسبت به سال ۹۲ بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است.
 
رییس کمیته در مورد اهمیت ترانزیت تصریح کرد: ارزش افزوده حاصل از حمل ترانزیت بیش از ۴ برابر حمل‌ونقل داخلی است و به عبارت دیگر درآمد حمل یک تن بار ترانزیت معادل حمل ۴ تن بار در حمل داخلی است؛ بنابراین هر اقدامی در جهت تقویت ترانزیت تأثیر گسترده‌ای در منافع و درآمدهای راه‌آهن خواهد داشت.
 
به برخی از اقدامات ۲ سال اخیر راه‌آهن در کسب این موفقیت اشاره کرد و گفت: تأمین و واگذاری حدود ۱۰ هزار واگن مورد نیاز به متقاضیان که موجب صرفه‌جویی و کاهش بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان شد از جمله این موارد است.
 
وی همچنین اولویت دادن به سیر واگن‌های حامل بارهای ترانزیت، شناسایی منابع و چشمه‌های بار منطقه، مطالعات جامع و گسترده در مورد بازاریابی و کریدورهای رقیب و اعمال سیاست‌های تخفیفی بی‌سابقه و مناسب قابل رقابت با جاده مانند تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی در مورد محصولاتی مانند پنبه، مواد سوختی، گوگرد، تخفیف ۳۰ درصدی محصولات کود و آلومینیوم را از دیگر این اقدامات مطلوب صورت گرفته برشمرد.
 
رییس کمیته ترانزیت افزود: سهم مرز سرخس در ترانزیت ریلی کشور در سال ۹۴ حدود ۸۴ درصد، هرمزگان ۵ درصد و رازی ۱۱ درصد بوده این در حالی است که علیرغم گذشت یک‌سال و نیم از افتتاح مرز ریلی اینچه‌برون حمل و نقل از این مرز رونق چندانی نداشته و طی این مدت تنها حدود ۵۴ هزار تن حمل و نقل بین‌المللی انجام شده و سهم اینچه برون از ترانزیت ریلی کشور تقریباً صفر بوده است.
 
غراوی در رابطه با تسهیلات حمل از اینچه برون گفت: برای اولین بار توافقات سه جانبه‌ای بین راه‌آهن ایران وترکمنستان و قزاقستان در مورد اجرای نرخ مشترک با سنت کیلومتر ثابت در مسیر سه کشور امضا شده است که انتظار می‌رود تأثیر خوبی در رونق حمل از این مرز داشته باشد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *