صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

"چابهار" بهترین مسیر برای دسترسی هند به افغانستان

۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۸۳۳۵۰
دسته بندی‌: بین‌الملل- جهان ، عمومی
نشریه گلوبال تایمز نوشت: اگر چه این اقدامات هند برای توسعه چابهار طبیعتا مزایای اقتصادی فراوانی دارد اما این بهترین، آسانترین و کوتاهترین مسیر برای دسترسی هند به افغانستان و کل آسیای مرکزی است.
به گزارش سرویس بین الملل چابهار بندری در جنوب شرق ایران است که از سال 1982 میلادی استفاده از آن مد نظر قرار گرفت و از سال 2002 میلادی هندی‌ها که پیشتر خواستار حضور در این بندر بودند بیشتر به آن توجه نشان دادند.
 
نشریه گلوبال تایمز نوشت: اما اخیرا به دنبال سفر «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به ایران و پس از دیدار وی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و به دنبال امضای توافقنامه دو کشور و افغانستان برای توسعه این بندر، یکپارچگی اصلی میان طرفین شکل گرفت.
 
گلوبال تایمز از چابهار به عنوان یک کریدور اقتصادی یاد می‌کند که هند به شدت می‌خواهد در آن سهم داشته باشد.
 
به نوشته  این روزنامه چینی، در واقع این کریدور اقتصادی و شاهراه مهم منطقه ای دروازه ای برای ورود هند به خاورمیانه است.
 
نشریه به نقش ایران اشاره می کند و می‌نویسد اهداف ایران می تواند در چابهار با هند فرق کند. زیرا ایران به توسعه اقتصادی کل منطقه می اندیشد.
 
گلوبال تایمز نوشته است که ایران از این کریدور اقتصادی به عنوان مکمل استفاده می‌کند. ایران با چین نیز رابطه نزدیکی دارد و هرگز بندر گوادر پاکستان را که طرح مشترک چین و پاکستان است یک مانع نمی داند و برای تکمیل این کریدور اقتصادی حتی سوخت رسانی و‌ آبرسانی نیز کرده است.
 
گلوبال تایمز نوشته است که چابهار یک کریدور اقتصادی است که چین و پاکستان هم آن را مطلوب و باعث ارتباطات بیشتر منطقه ای و مرتبط شدن با برنامه جاده ابریشم می دانند اما دهلی نو نباید به این بندر ایران به عنوان یک برگ برنده و امتیاز منطقه ای برای خودش نگاه کند در غیر این صورت حرکتی غیرسازنده صورت داده است.
 
روزنامه می‌نویسد: هند در این اندیشه است که می‌تواند با این قرارداد به مسیرهای اصلی و گذرگاه های مهم در افغانستان که بسیاری از شهرهای این کشور را به یکدیگر وصل می کند دسترسی داشته باشد.
 
گلوبال تایمز با اشاره به سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری هند در بخش فولاد برای ساخت خط آهن بین چابهار تا زاهدان در نزدیکی مرز با افغانستان اشاره می‌کند که نشان دهنده توجهات ویژه هند در این منطقه است.
 
ایرنا نوشت: هند با استفاده از چابهار مزیت‌های بیشتری نسبت به پاکستان پیدا می‌کند و این موضوع مورد توجه اسلام آباد قرار گرفته است.
 
بر اساس این گزارش، اگر چه این اقدامات هند برای توسعه چابهار طبیعتا مزایای اقتصادی فراوانی دارد اما این بهترین، آسانترین و کوتاهترین مسیر برای دسترسی هند به افغانستان و کل آسیای مرکزی است.
 
توافقنامه راهبردی تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین ایران، هند و افغانستان معروف به «موافقتنامه چابهار» روز سوم خرداد ماه جاری در حضور سران سه کشور در تهران امضاء شد.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *