صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ثبت رکورد 880 متر حفاری طی یک هفته در مترو/ تخصیص 38 درصد بودجه شهرداری به حمل و نقل عمومی

۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹:۵۷
کد خبر: ۱۸۲۵۴۰
شهردار تهران گفت: تقریبا 38 درصد بودجه شهرداری تهران به صورت مستقیم به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است.

به گزارش گروه جامعه ، محمد باقر قالیباف، صبح امروز طی سخنانی در مراسم افتتاح ایستگاه خواجه عبدالله انصاری از خط سه متروی تهران، گفت: گاهی صحبت ها، تحلیل ها، یادداشت ها و اخباری را در بعضی از رسانه ها می بینیم که مطالب دقیق و کاملی نبوده و به دنبال آن هستند این طور به افکار عمومی منتقل کنند که حمل و نقل عمومی در اولویت نبوده است. این در حالی است که در یک دهه گذشته همیشه حمل و نقل عمومی اولویت اول شهرداری تهران بوده و هیچ گاه از اولویت خارج نشده است.

وی تصریح کرد: تقریبا 38 درصد بودجه شهرداری تهران به صورت مستقیم به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص داشته است و 60 درصد نیز به صورت غیر مستقیم متوجه حمل و نقل عمومی بوده است. با این شرایط نمی دانم بر اساس کدام تحلیل، آمار و اطلاعات بعضا اینگونه به جامعه منعکس می شود که حمل و نقل، اولویت شهرداری تهران نبوده است؟

شهردار تهران تاکید کرد: طبیعتا بخش قابل توجهی از بزرگراه ها، پل ها و تونل هایی که در شهر ساخته می شود به صورت غیر مستقیم در حوزه حمل و نقل عمومی محسوب می شوند اما حدود 38 درصد از بودجه شهرداری نیز به صورت مستقیم در توجه به مترو، اتوبوس و جا به جایی مسافر اختصاص یافته است.

قالیباف مجموعه تونل های احداثی شهر تهران در حوزه مترو را حدود 200 کیلومتر بیان کرد و گفت: در سال 84 تونل های شهری ما حدود 40 کیلومتر بوده است که نتیجه بیست و اندی سال تلاش بودهاست. در مقابل در طول ده سال گذشته بالغ بر 160 کیلومتر مترو ساخته شده و در حال بهره برداری است. در کنار این موضوع در حال حاضر بیش از 300 کیلومتر خط مترو نیز در دست ساخت است .

وی با اشاره به رکود، مشکلات اقتصادی و تعطیلی بسیاری از کارگاه ها در کشور تصریح کرد: مترو در تهران، مشهد، تبریز، شیراز و ... تفاوتی ندارد و در دیگر شهرها هم مترو ساخته می شود. ما در شهر تهران هر ماه یک ایستگاه را افتتاح کرده و هر سال چند ده کیلومتر مترو را به بهره برداری می رسانیم اما در بعضی شهرها نزدیک 15 سال است که مشغول ساخت مترو هستند ولی مترو یا به بهره برداری نرسیده یا میزان بهره برداری از خطوط مترو کمتر از 10 کیلومتر است. این نتیجه در اولویت بودن مترو، توجه و تلاش مجاهدانه و جهادی در این عرصه است.

قالیباف با اشاره به حفاری 500 متر تونل طی یک هفته در خط سه مترو تهران، گفت: سال گذشته در مقطع زیر اتوبان شهید صیاد شیرازی 500 متر حفاری در هفته را تجربه کردیم که واقعا کار سختی بود. خصوصا آنکه شرایط آب و وجود قنات های متعدد، مشکلات زیادی را ایجاد می کرد.

شهردار تهران یادآور شد: در خط شش مترو تهران در هفته ای که گذشت، با تلاش مضاعف دوستان توانستیم به 880 متر حفاری و 680 متر لاینینگ در یک هفته برسیم. عزیزانی که در حوزه فنی کار کرده اند می دانند این رقم یک عدد استثنایی در فعالیت های عمرانی است. بگذریم که تهیه امکانات و تجهیزات این کار و تامین هزینه های مالی پروژه در شرایط سخت اقتصادی نیز بر مشکلات کار می افزاید.

وی تصریح کرد: در شرایطی که به هر دلیلی پشتیبانی نمی شویم و کمکی از دولت در این بخش به دست ما نمی رسد، همیشه به مردم شهر گفته ایم که متعهد هستیم هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح کرده و هر سال خطوط مترو را گسترش دهیم. به این ترتیب امیدوارم همانطور که قول دادیم بتوانیم در سال 96 یکصد کیلومتر مترو را به شهر اضافه کنیم و مرز 300 کیلومتر مترو را در شهر به اتمام برسانیم.

قالیباف خاطر نشان ساخت: تهران هفت خط مترو دارد و در دوره چهارم شهرداری تهران و شورای شهر ما تمامی هفت خط مترو را به انتها خواهیم رساند تا همه شهر از این امکان استفاده کنند و بتوانیم عدالت توزیعی را در حمل و نقل با اولویت جنوب به شمال ایجاد کنیم.

شهردار تهران در ادامه به بیان اثرات توسعه مترو در کاهش آلودگی هوا پرداخت و گفت:هر مسافری که امروز از مترو استفاده می کند، 13 سنت صرفه جویی در حوزه سوخت و اقتصاد ملی دارد. اگر براساس بند «ق» که به تصویب مجلس رسیده است، از محل همین صرفه جویی سوخت به مترو پرداخت شود، کار با شتاب بیشتری ادامه پیدا می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون ایستگاه خواجه عبدالله انصاری با یک معماری اسلامی و ایرانی ساخته شده است و تمامی تاسیسات فنی نیز در این ایستگاه وجود دارد. ما می توانیم هر دو دقیقه یک قطار به این ایستگاه اعزام کنیم اما الان به دلیل نبود واگن تا پیش از این سر فاصله حرکت قطارها در این خط 30 دقیقه بوده که هم اکنون به 15 دقیقه کاهش پیدا کرده است.

قالیباف تاکید کرد: حتی لازم نیست زیر ساخت ها را اضافه کنیم بلکه با همین زیر ساخت های فعلی می توانیم ظرفیت فعلی بیش از 3 و نیم میلیون نفر جا به جایی مسافر با 200 کیلومتر خط مترو را به نزدیک 10 میلیون مسافر افزایش دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه باید در کنار فرهنگسازی، ظرفیت و امکانات را فراهم کرده و به درستی از آن استفاده کنیم، گفت: در این شرایط شرمنده مردم می شویم که وقتی قطار می ایستد ناگزیر می خواهند با فشار سوار قطار شوند.

وی سومین هدف توسعه مترو را کاهش ترافیک خصوصا در زمان های پیک ترافیکی شهر عنوان کرد و گفت: با توسعه مترو می توانیم این هدف را هم محقق کنیم. به همین جهت همه بسیج شدیم بتوانیم خطوط مترو را بسازیم و کار را به انتها برسانیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به ایستگاه میانی زباله در محله خواجه عبدالله انصاری اشاره کرد و گفت: ما روزانه باید هشت هزار تن زباله را از شهر جمع کنیم و گاهی در بعضی از مناطق دو – سه نوبت زباله را جمع آوری می کنیم. همچنین باید توجه داشت که امکان حمل زباله از مخازن به صورت مستقیم وجود ندارد و ما ناگزیر هستیم در یک نقطه دیگری این زباله ها را تخلیه کرده و مجددا بارگیری کنیم. به همین جهت این میزان زباله را سه بار پیاده و سوار می کنیم و در واقع 24 هزار تن زباله را در 24 ساعت تخلیه و بارگیری می کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: سیاست ما آن است که به سمت حذف ایستگاه های میانی برویم و یا نقاطی را انتخاب کنیم که به محل زندگی و خانه های شهروندان نزدیک نباشد. به همین جهت برای حل مشکل ایستگاه میانی زباله خواجه عبدالله انصاری هم با جدیت در شهرداری منطقه چهار تلاش می کنیم.

وی گفت: این کار با جدیت دنبال می شود و هنوز نمی توانیم زمان قطعی را برای آن اعلام کنیم اما همه تلاش خود را به کار می گیریم تا برای ایستگاه های میانی، خصوصا ایستگاهی که در حاشیه مترو خواجه عبدالله انصاری است، چاره اندیشی کنیم تا وسعت بیشتری برای توجه به حوزه حمل و نقل داشته باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *