صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تحصیل 250 هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور/ 50 قطب علمی در ایران داریم

۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴:۳۷
کد خبر: ۱۷۹۸۷۰
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در ایران 290 هزار دانشجو رضشته های علوم پزشکی در دانشگاه دولتی و غیر دولتی تحصیل می کنند.
به گزارش گروه جامعه ، باقر لاریجانی در اجلاس مدیران روابط عمومی دانشگاه های و دانشکده های علوم پزشکی کشور و سازمان های وابسته تعداد دانشجو های رشته های علوم پزشکی در حال تحصیل در مراکز دولتی را 190 هزار و در مراکز غیر دولتی حدود 60 هزار دانشجو بیان کرد و گفت: در حال حاضر 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی و 90 واحد دانشگاهی غیردولتی در کشور وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به وجود 50 قطب علمی در کشور، تعداد انجمن های علمی گروه پزشکی را بیش از 180 انجمن بیان کرد و افزود: در سال 94 بیش از 2500 متخصص و فوق تخصص در رشته های علوم پزشکی به عرصه خدمت وارد شدند.

 لاریجانی با اشاره به رشد 11 درصدی دانشجویان استعدادهای درخشان و رشد 17 درصدی تعداد اعضای هیات علمی در سال 94، افزود: این رشد نشانه اقبال بیشتر نخبگان به رشته های علوم پزشکی است.

معاون آموزشی در ادامه عمده تمرکز آموزش علوم پزشکی در سال 95 را بر پایه استقرار برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بیان کرد و افزود: کتاب بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برای حدود 20 هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی ارسال شده است.

 لاریجانی به وجود نرم افزار واژه شناسی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: این نرم افزار گامی مهم و موثر در راستای استقرار گفتمان تحول ایجاد کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تلاش برای حفظ و ارتقای جایگاه ایران در حیطه های مختلف دانش در منطقه و جهان تاکید کرد و افزود: از طریق این مجرا کشور می تواند به عنوان یک قطب دانشی در جهان ایفای نقش کند و اقتدار خود را در دانش و پژوهش اعتلا دهد.

معاون آموزشی تاکید کرد: در این مسیر نیازمند ترسیم نقشه راه و بینشی آینده نگارانه هستیم که این امر یکی از مهم ترین محورهای تحول در آموزش علوم پزشکی است.

لاریجانی یکی از اقدامات بسیار اثر بخش در راستای توجه به دانش بومی و ایجاد زمینه برای تحقق مرجعیت علمی را تدوین کتب مرجع ملی در علوم پزشکی بیان کرد و افزود: در این راستا کتب مرجع عملی دندانپزشکی به عنوان اولین قدم در این خصوص تدوین شد و تا کنون 14 جلد از این کتب تدوین شده که 6 جلد چاپ و توزیع شده است.

وی یکی از ماموریت های ویژه داده شده به دانشگاه ها را تدوین نقشه راه تحقق مرجعیت علمی بیان کرد و افزود: در این نقشه راه، الزامات مرجعیت، شاخص ها و سنجه های کسب مرجعیت علمی تدوین و مبنای رصد حرکت قرار خواهد گرفت.

معاون آموزشی در ادامه تکمیل سند آینده نگاری در حوزه آموزش عالی سلامت را یکی از اقدامات و فعالیت های سال 95 عنوان کرد و افزود: برگزاری همایش ها و سمینارهای دانشگاهی در خصوص آینده نگاری، استقرار و آغاز به فعالیت مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، تکمیل تدوین کتب مرجع دندانپزشکی و تدوین کتب مرجع در سایر حیطه ها از دیگر اقدامات سال 95 است.

لاریجانی یکی از راهکارهای اساسی در راستای توجه به عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت را تلاش در جهت ورود سریع تر دانشجویان پزشکی به عرصه های بالینی جامعه نگر بیان کردو افزود: در این راستا متناسب سازی طول دوره تحصیل در پزشکی عمومی و برخی از رشته های تخصصی و فوق تخصصی می تواند کمک کننده باشد.

وی در پایان بازنگری تربیت نیروهای پرستاری و توجه به نقش نیروهای حدواسط را از دیگر اقدامات در حوزه عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت بیان کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *