صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نبود محدودیت در کریدور چابهار به لحاظ ظرفیت جاده‌ای

۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۱
کد خبر: ۱۷۹۴۱۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه کریدور چابهار منافع ملی را تأمین می‌کند، گفت: کریدور چابهار به لحاظ ظرفیت جاده‌ای محدودیتی ندارد.
به گزارش گروه اقتصاد ، داود کشاورزیان با اشاره رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به اهمیت تأسیس کریدور چابهار با عضویت کشورهای هند، ایران و افغانستان، گفت: افغانستان محصور در خشکی علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران است تا به آب‌های آزاد برای صادرات و واردات کالا دسترسی پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه در گذشته نیز کالاهای زیادی از بندرعباس به سمت کشور افغانستان از مسیر ایران ترانزیت می‌شد، افزود: دولت ایران علاقه‌مند به توسعه شرق کشور و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است، بنابراین احداث راه‌آهن چابهار-سرخس در دستور کار قرار دارد تا موازی با کریدور بندرعباس-سرخس ظرفیت بیشتری برای جابه‌جایی کالا ایجاد شود.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: کشور هندوستان علاقه‌مند بود بتواند به بازار افغانستان دسترسی پیدا کند؛ مخصوصاً بعد از اینکه چینی‌ها در پاکستان حضور پررنگ‌تری پیدا کردند، هندوستان علاقه‌مند شد بتواند برای موازنه سهم بیشتری در بازار افغانستان داشته باشد.
 
وی افزود: از مدت‌ها قبل موضوع کریدور هندوستان-ایران-افغانستان-آسیای میانه مطرح شد و بحث‌های کارشناسی چند سال طول کشید و خوشبختانه در سفری که نخست‌وزیر هند و رئیس جمهور افغانستان به ایران داشت، موافقت‌نامه تأسیس کریدور چابهار امضا شد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: دولت ایران از قبل اعلام کرده بود برای کاهش هزینه‌های بندری و جاده‌ای ترانزیت از کریدور چابهار تخفیف‌هایی می‌دهد تا بندر چابهار در سایه فعال شدن این کریدور توسعه پیدا کند. بر همین اساس در موافقت‌نامه تأسیس کریدور چابهار آمد که تسهیلاتی برای ترانزیت از کریدور چابهار اعمال می‌شود.
 
وی با اشاره به تخفیف‌های اعمال شده برای ترانزیت کالا از کریدور چابهار، ادامه داد: اعلام کردیم در زمینه مابه‌التفاوت سوخت حدود ۳۳ درصد تخفیف می‌دهیم. سازمان بنادر و دریانوردی نیز اعلام کرد در حوزه هزینه بندری ۵۰ درصد تخفیف می‌دهد تا انگیزه‌ای برای فعال‌سازی بندر چابهار شود.
 
کشاورزیان توضیح داد: مسیر ترانزیت کالا از «چابهار تا مرز میلک» نسبت به «بندرعباس تا مرز میلک» مقداری کوتاه می‌شود اما بیشترین تأثیر کوتاه شدن مسیر در حوزه دریایی است چون کشتی‌ها حداقل یک روز زودتر به چابهار می‌رسند و به همین مقدار هزینه‌های جابه‌جایی دریایی برای صاحب کالا کمتر می‌شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان ظرفیت ترانزیت در کریدور چابهار گفت: این مسئله به دو عامل مربوط می‌شود ظرفیت بندر و میزان تقاضای افغانستان و دیگر کشورهایی که می‌خواهند از این کریدور استفاده کنند، والا محدودیتی به لحاظ ظرفیت جاده‌ای وجود ندارد و فکر هم نمی‌کنم نیاز باشد جاده جدیدی به این منظور ساخته شود. در مجموع اهمیت کریدور چابهار این است که منافع ملی را تأمین می‌کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *