صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

لزوم توجه به پیشگیری رشدمدار و استفاده از ظرفیت خانواده‌ها برای اجرای این طرح

۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۴۲
کد خبر: ۱۷۸۸۸۲
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
در کارگاه ملی آموزشی و مهارت آموزی پیشگیری‌های رشد مدار بر لزوم توجه به پیشگیری رشدمدار، توجه به زمان طلایی در پیشگیری و استفاده از ظرفیت خانواده‌ها تاکید شد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، کارگاه ملی آموزشی و مهارت آموزی پیشگیری‌های رشد مدار به عنوان اولین دستاورد پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) که با حضور مسئولین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، وزارت آموزش و پرورش ،کمیته امداد امام (ره) و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به میزبانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز برگزار شد.


در این کارگاه، طهماسبی مدرس دوره، یکی از انواع پیشگیری را پیشگیری رشدمدار دانست که این نوع پیشگیری از خردسالی متناسب با روند رشد کودکان، سیاست‌های پیشگیرانه خود را به گونه ای طراحی می‌کند که قطعاً می‌تواند بسیار مفید و مثمرثمر واقع شود.

وی گفت: در پیشگیری رشدمدار متناسب با فرایند رشد، جرایم اجتماعی و روش‌های مقابله با آن به صورت غیر مستقیم در قالب‌های بازی نقش، قصه گویی، فیلم و نقاشی آموزش داده می‌شود و کودکان مطابق با ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی جامعه پذیر می‌شوند.

این کارشناس اجتماعی گفت: مهمترین بخش پیشگیری از وقوع جرم پیشگیری رشد مدار است تا بدین وسیله جرم را در نطفه خفه کرد؛ قطعاً این نوع آموزه‌ها از مهدکودک آغاز شده و در مدارس و دانشگاه ها متناسب با فرایند جامعه پذیری فرد تا پایان عمر ادامه دارد. از این رو پیشگیری از آسیب‌ها را یک دفاع مطهر است که باید در نقطه به نقطه کشور اجرا و درونی شود.

طهماسبی عنوان کرد: اساس این برنامه از سال 1387 تدوین شد، در برخی مدارس و مهدکودک ها به اجرا درآمد و بعد ار بررسی نتایج ، نهایتاً برای کودکان 7 الی 12 سال بومی سازی شد که این طرح شامل 20 مهارت برای ارتقای توانمدی خانواده‌ها، از طریق آموزش والدین برای برقراری ارتباط موثر با کودکان در حال رشد می‌باشد.

وی ادامه داد: این طرح در سال 94 به اجرا درآمد و بیش از 90 کارگاه برای آموزش والدین و تقریباً 10 کارگاه تربیت مربی برای آموزش مربیان برگزار شد که امیدواریم بعد از این دوره تعداد برگزاری کارگاه‌های تربیت مربی افزایش یابد. چرا که هر یک از این مربیان سفیران استان خود می‌باشند که از لحاظ علمی از توان بالایی برخوردار هستند.

همچنین حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تشکر از تمامی کسانی که انرژی زایدالوصف در به حرکت درآوردن و استقرار این طرح از خود داشته‌ و بسترهای لازم را برای برگزاری این دوره فراهم کردند عنوان کرد: با توجه به اینکه آنچه در این نشست پیگیری می‌شود، اجرای بخشی از یک سند ارزشمند است که ماحصل همکاری بین دستگاه‌ها برای ایجاد نظام جامع مراقبت اجتماعی از نسل آینده‌ساز کشور است، در آموزش و پرورش مصمم هستیم سند تحول بنیادی را انجام دهیم.

وی بیان کرد: جمعیت وسیع دانش آموزی احتیاج به حمایت دارد تا بتوان مبتنی بر دانایی اقدام به توسعه کرد. بنابراین نیاز داریم تا طرح‌ها و برنامه‌ها را بر اساس تحقیق، توسعه دهیم تا مطمئن شویم که چه نیازهایی باید به برنامه تبدیل شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ادامه داد: امروزه مدرسه مهمترین نهاد در آموزش و پرورش است و نگاه مدرسه محور و دانش آموز محور می‌تواند در اجرای موفقیت آمیز برنامه‌ها به ما کمک کند، با توجه به اینکه شعار اصلی آموزش و پرورش بازگشت به مدرسه است که کانون تحول در مدرسه می‌باشد .

وی افزود: تا قبل از سال 92 ائتلاف شکل نمی‌گرفت، زیرا تا به این حد نیاز به این امر احساس نشده بود. اما اکنون توجه سازمان یافته به سرنوشت کودکان و نوجوانان میهن اسلامی‌ توانست به یک توافق جامع برای مشارکت در طرح و استقرار نظام جامع مراقبت از دانش آموزان (نماد) دست یابد؛ که در حال حاضر یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش مشارکت محوری است و در این زمینه دست همکاری و مشارکت به سوی تمامی سازمان‌ها و نهادهای مردمی (NGO) دراز شده است.

حمیدی تصریح کرد: لازمه موفقیت طرح‌های پیشگیرانه همکاری و تعامل همه دستگاه‌های کشور با این طرح‌ها می‌باشد و افزود: هدف کلی این طرح، توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر است.

وی خواستار برقراری عدالت آموزشی و تربیتی شد و اینکه آموزش‌ها باید علمی و اخلاق مدار باشد و توجه به محتوای مدون و استاندارد مواد آموزشی با در نظر گرفتن این موضوع که کار ما رشد مدار است .

حمیدی در انتها، شکل‌گیری نشان مخصوص ائتلاف را در برگزاری تمامی کارگاه ها خواستار شد که یک هویت ملی و نمادی است که باعث توسعه می‌شود و یک جریان جدید کشوری صورت می‌گیرد‌.

علی محمد زنگانه مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه زمان طلایی در پیشگیری را مطرح کرده و متذکر شد اعتقاد بر این است که پیشگیری در تمامی زمینه‌ها اگر از سنین رشد بگذرد و اقدامی نشود در واقع زمان طلایی را از دست داده ایم. با توجه به اینکه آموزش در تاثیرگذارترین سن فرد می‌تواند ملکه ذهن او شود و این امر تاثیر نامطلوبی در سرنوشت و آینده یک انسان خواهد داشت.

وی افزود: برای اینکه آموزش ها و اقدامات ثمر بخش باشد، مربیان آموزش دیده نباید فقط برگزار کننده کارگاه‌ها باشند، بلکه هدف تکثیر مربیان است؛ آن هم از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی توسط مربیانی که خود ابتدا آموزش دیده اند تا تعداد دوره‌ها بصورت انفجاری افزایش یابد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تاکید کرد: آموزش‌ها با توجه به شرایط بومی هر استان بوده و اسلامی باشد. هر شخص با توجه به صلاحیت‌هایی که برای او احراز شده شروع به فعالیت در همان زمینه کند و چه بسا که استفاده از توانایی بقیه استان‌ها بسیار می تواند مفید واقع شود.

مهدی جوهری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز در رابطه با همکاری آموزش و پرورش ابراز امیدواری و عنوان کرد: برخلاف مقاومتی که در گذشته در حوزه آموزش و پرورش وجود داشت اما اکنون این سازمان از هیچ تلاشی برای ارتقاء و اثربخشی برنامه­های پیشگیری از آسیب­های اجتماعی در گروه سنی کودکان و نوجوانان دریغ نمی­کند؛ با توجه به این موضوع که استقبال خانواده‌ها از این طرح بسیار بالابوده و پذیرا و خواهان این آموزش‌ها هستند، اعتقاد به انجام و اجرای این طرح تا حدود زیادی در افراد همگانی شده است و هدف بالا رفتن دانش و آگاهی است، بطوری که افراد واکسینه شوند.

وی گفت: از این رو همه نگاه‌ها باید به سمت آموزش و پرورش باشد و ارتباط تنگاتنگ با این سازمان برقرار باشد که یقینا آینده سازان جامعه ما در آن بستر پرورش یافته و رشد کرده و به تعالی خواهند رسید.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز در ادامه به این موضوع اشاره داشت که از طریق آموزش به مربیان آموزش و پرورش می‌توان از ظرفیت این سازمان در انتقال داده ها استفاده کرد. همچنین استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و مبلغین مذهبی برای تبادل نظر و انتقال داده ها، که مبلغین با استفاده از طرح امین در مدارس می توانند به اجرا در بیاورند .

جوهری به مدیریت آبشاری اشاره و تاکید کرد: مدیریت آبشاری یک مدیریت اسلامی است و به عنوان اولین اقدام در جهت ظرفیت شناسی مربیان و انتقال داده‌ها به جامعه هدف می‌تواند مفید و موثر واقع شود.

وی تصریح کرد: اگر اسناد موجود باشد و حتی قانون تاکید کرده باشد، اما اعتقاد به اجرا و تحقق طرح نباشد کار به جایی نمی‌رسد و شاهد هیچگونه رشد و موفقیتی در این زمینه نخواهیم بود. در این بین نسبت به مسائل باید نگاه روانشناسی و جامعه شناسی داشته باشیم، چرا که هر دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند تا بستر رشد فراهم شود.

در پایان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز خواستار حضور فعال مسئولین اجرایی برای پیشبرد بهتر برنامه در اجرا شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *