صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جزئیات اجرای «طرح نماد» در مدارس/ آموزش 20 مهارت به مربیان

۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۲۱
کد خبر: ۱۷۷۴۹۴
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
دومین کارگاه ملی آموزشی و مهارت آموزی پیشگیری‌های رشد مدار به عنوان اولین دستاورد پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) به میزبانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، دومین کارگاه ملی آموزشی و مهارت آموزی پیشگیری‌های رشد مدار به عنوان اولین دستاورد پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) با حضور مسئولین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به میزبانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز برگزار شد.



باید با شناخت نسبت به آینده و آینده پژوهی به طراحی برنامه متناسب بپردازیم

مهدی امیری اصفهانی قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در افتتاحیه این کارگاه آموزشی با اشاره به تأکید ویژه قرآن کریم بر تزکیه و تعلیم بشر، هدایت را حق عمومی انسان و به نوعی حق الناس دانست و گفت: اگر فردی موجب به گمراهی کشیدن افراد شود و زمینه هدایت را از آنها سلب کند، باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشد. از این رو کسانی که وظیفه تعلیم و تربیت را بر عهده دارند به همان اندازه که نقش پر اهمیتی دارند به همان اندازه نیز در قبال مخاطبان خود مسئول هستند.

وی بسترسازی حکومت آرمانی امام زمان (عج) را وظیفه کسانی دانست که در زمینه تعلیم و تربیت فعال هستند و در این بین، شیطان چالشی است برای به انحراف کشیدن این مسیر.
امیری افزود: امروزه نیز جرایم و ناهنجاری¬های اجتماعی چالشی است برای بشریت، لذا لازم است با استفاده از تعلیم و تربیت و تزکیه که وظیفه اساسی معلمان و مدرسان است، به مقابله با این چالش پرداخت.

قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: فضای مجازی چالشی جدی است که با آن مواجه هستیم؛ چرا که با وجود الزامات دینی، اخلاقی و قراردادی که در دنیای واقعی وجود دارد، همچنان دچار ناهنجاری‌های مختلفی هستیم در صورتی که در دنیای مجازی هیچ یک از این الزامات وجود ندارد. از این رو نحوه استفاده از دنیای مجازی بسیار پراهمیت است. امروز نمی‌توان از فضای مجازی استفاده نکرد چرا که با سرعت رشد فناوری، لازم است پیشرفت کنیم در غیر این صورت رسالت اصلی خود در نظام اسلامی را نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی با اشاره به جمعیت جوان کشور، بیگانگی با مبانی تاریخی، دینی و عرفی و رنگ باختن ارزش‌های هنجار آفرین را خطری جدی عنوان کرد چرا که اگر این جمعیت در مسیر رشد و تربیت صحیح قرار نگیرد، در مسیر ظهور امام عصر (عج) تأخیر ایجاد می‌شود، لذا لازم است که آموزش و پرورش و تقویت مسئولیت پذیری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

امیری اصفهانی پیشگیری را امروزه یک ضرورت عقلی و نقلی و مدیریتی دانست؛ چرا که جامعه بشری به این نتیجه رسیده است که به جای هزینه سنگین در درمان، در پیشگیری هزینه کند. مقدمه پیشگیری، پیش نگری است بدین معنا که ما باید با شناخت نسبت به آینده و آینده پژوهی به طراحی برنامه متناسب بپردازیم.

وی پیشگیری¬های رشدمدار را نیز از همین دسته برنامه‌های آینده نگرانه دانست چراکه روی افرادی سرمایه گذاری می‌کند که در آینده باید نوع بشر را مدیریت کنند. ارتقاء آگاهی بخشی در سه حوزه خانواده، مدرسه و گروه همسالان مورد توجه پیشگیری‌های رشدمدار است چراکه بعد از ورود در این 3 حوزه است که کودک وارد جامعه می‌شود. از این رو ارتقاء آگاهی های عمومی و آموزش مهارت های لازم و خودکنترلی باید مورد توجه قرار گیرد و با آموزش این مهارت ها است که می توان به داشتن نسلی مسئولیت پذیر امیدوار بود.   

لازمه موفقیت طرح‌های پیشگیرانه همکاری و تعامل همه دستگاه‌های کشور است

احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز نیز در این کارگاه با تقدیر از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه که بسترهای لازم برای برگزاری این دوره را فراهم کرد، درباره اهداف پیش روی این کارگاه 4 روزه، گفت: آنچه این نشست پیگیری می‌کند، اجرای بخشی از یک سند ارزشمند است که ماحصل همکاری بین دستگاه‌های اجرایی و قضایی برای ایجاد نظام جامع مراقبت اجتماعی از نسل آینده‌ساز کشور است.

وی با اشاره به اینکه این دوره با همکاری قوه قضائیه، وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بهزیستی، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و بنیاد برکت در یک ائتلاف ملی برگزار می‌شود، تصریح کرد: هدف این 9 نهاد، توجه سازمان یافته به سرنوشت کودکان و نوجوانان میهن اسلامی‌ است که توانستند به یک توافق جامع برای مشارکت در طرح و استقرار نظام جامع مراقبت از دانش آموزان(نماد) دست یابند.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز، لازمه موفقیت طرح‌های پیشگیرانه را همکاری و تعامل همه دستگاه‌های کشور با این طرح‌ها عنوان کرد و افزود: هدف کلی این طرح، توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر است.

وی با برشمردن اهداف اختصاصی این طرح، بیان کرد: گسترش آموزش‌های ریشه‌ای در زمینه «پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری»، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب‌پذیر با چک‌لیست‌های منظم و علمی،  طراحی و توسعه مداخله‌های موثر و توانمند سازی دانش آموزان از جمله این اهداف است.

 آموزش 20 مهارت

رئیس کل دادگستری استان البرز درباره بازه زمانی اجرای این طرح و جزئیات دوره توضیح داد: بازه زمانی تعریف شده برای اجرای «نماد»  از سال 1395 تا 1400 یعنی طول اجرای برنامه ششم توسعه است؛ در این دوره 20 مهارت در زمینه‌های اجتماعی، تربیت فرزند سالم و خودکنترلی به مربیان آموزش داده می‌شود تا نمایندگان اعزامی از همه استان‌های کشور پس از کسب مهارت لازم، دستاوردهایشان را در استان‌هایشان آموزش دهند.

وی روش به کار گرفته شده در این دوره را مبتنی بر «پیشگیری رشدمدار» معرفی کرد و درباره آن توضیح داد: این نوع پیشگیری سعی دارد وقتی کودکی قصد بروز رفتار بزهکارانه از خود را دارد با مداخله زودرس از مزمن شدن آن و احتمال بزهکاری در آینده جلوگیری کند.

فاضلیان افزود: پیشگیری زودرس، مداخله روانشناختی در فرآیند رشد کودکان است تا مانع از بروز رفتارهای پرخطری شود که احتمال پذیرش و بروز آن در کودکان وجود دارد.

 تاکید بر نقش مدارس

وی با یادآوری نقش مدرسه در این طرح گفت: با توجه به اینکه اهمیت مدرسه در تکمیل شخصیت کودک انکارناپذیر است مدرسه نقش مهمی در پیشگیری رشدمدار دارد و در این سند، آموزش و پرورش به عنوان محور اجرایی در نظر گرفته شده است.

عالی ترین مقام قضایی استان البرز، حذف فضای مجازی را بی‌معنا دانست و بیان داشت: کودکان به راحتی می‌توانند در این فضا به هر نوع محتوایی دسترسی داشته باشند، بنابراین با توجه به سخت‌تر شدن تربیت فرزندان، باید این فضا مدیریت شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که شرایطی فراهم شود تا آموزش‌های مطرح شده در این دوره توسط کارشناسان به سهولت در دسترس همگان قرار گیرد و همه بتوانند در تربیت فرزندان خود که نسل آینده‌ساز کشور هستند از آن استفاده کنند.

استقبال اولیاء دانش آموزان از اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در مدارس

همچنین دکتر مهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز نیز در ادامه با اشاره به آموزش‌های پیشگیرانه‌ای که هم اکنون در مدارس توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود، گفت: اگر این آموزش‌ها به صورت استاندارد طراحی نشود چه بسا آسیب زا نیز باشد.

وی در ادامه به استقبال اولیاء دانش آموزان از اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در مدارس اشاره کرد به گونه‌ای که طی دوره‌هایی که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز برگزار نمود، بیش از 90 درصد از اولیاء دانش آموزان خواستار ادامه پیدا کردن این آموزش¬ها بودند و همچنین خواسته‌هایی از جمله برگزاری دوره‌ای آموزشی برای پدران دانش آموزان و در اختیار نهادن فیلم دوره-های آموزشی را عنوان کردند.

جوهری ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح نماد، این آموزش‌ها به طور مستمر و گسترده‌تر در مدارس برگزار شود و اقدامات موازی دستگاه‌های مختلف در قالب این طرح در راستای یک هدف مشخص که کاهش آسیب‌های اجتماعی است، طرح‌ریزی شود.

وی با اشاره به سطح تحصیلات زندانیان استان البرز گفت: 83 درصد زندانیان استان البرز زیر دیپلم هستند و این نشان دهنده این است که تحصیلات موجب هنجارمندی افراد خواهد شد و از طرفی ریشه‌های انحرافی را در این افراد می‌توان از دوران کودکی مشاهده کرد که این مسئله تأییدی بر اهمیت آموزش پیشگیری‌های رشدمدار به خانواده‌ها است.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *