صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ترانزیت سوخت در مرز ترکمنستان از دو هفته آینده

۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۱
کد خبر: ۱۷۲۷۰۲
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از آغاز ترانزیت سوخت در مرز ریلی اینچه برون (ترکمنستان) از دو هفته آینده خبر داد و گفت: در این خصوص تعرفه مشترک ترانزیت ریلی بین ایران- قزاقستان- ترکمنستان به امضا رسید و قرار است این مرز ریلی هم فعال شود.
به گزارش  گروه اقتصاد، محسن پورسیدآقایی به رشد همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان از دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار سال گذشته میزان حجم مبادلات کالا در مرز ریلی سرخس به بیش از دو برابر یعنی 1.3 میلیون تن در سال افزایش یافت.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری دو کشور این است که میزان ترانزیت از مرز سرخس به 6 میلیون تن در سال افزایش یابد، افزود: بر اساس برنامه زمان‌بندی ترانزیتی بین دو دولت در نظر داریم رقم ترانزیت تا پایان امسال به 3 میلیون تن برسد و تا سه سال آینده به 6 میلیون تن در سال افزایش یابد.

وی درباره فعال کردن مرز اینچه ‌برون نیز گفت: در این خصوص تعرفه مشترک ترانزیت ریلی بین ایران- قزاقستان- ترکمنستان به امضا رسید که قرار است این مرز ریلی فعال شده و از دو هفته آینده کار ترانزیت سوخت آغاز شود.

وی ادامه داد: همچنین با قزاقستان نیز در حال پیگیری هستیم تا بارهای این کشور از مسیر اینچه برون ترانزیت شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: البته مشکل اتصال خطوط ریلی عریض ایران و ترکمنستان هنوز برطرف نشده است در حالی که در ابتدای افتتاح طرح توافق شد به طور موقت خط نرمال بین دو کشور متصل و سپس خطوط عریض ریلی نیز بین دو کشور متصل شود.

وی با بیان اینکه طرح فنی را مشاور اتریشی تهیه کرده است تا خطوط عریض نرمال به یکدیگر متصل شوند، افزود: براساس مطالعات انجام شده از سوی مشاور اتریشی اگر این اقدام در داخل خاک ترکمنستان صورت گیرد بسیار بهتر خواهد بود چرا که قوس ریل در ایران بسیار تند است.
 
پورسیدآقایی درباره بدهی‌ راه‌ آهن ایران به ترکمنستان گفت: پرداخت بدهی‌ها از طریق کشور ثالث به لحاظ اقتصادی زمان‌بر و هزینه‌بر است؛ اما با وجود همه این مسائل هفته گذشته 1.3 میلیون فرانک با همین روش به راه آهن ترکمنستان پرداخت کردیم.

وی اضافه کرد: البته راه‌آهن تاجیکستان نیز پیشنهادی برای تهاتر بدهی ایران به ترکمنستان داد به این صورت که راه‌آهن تاجیکستان به عنوان خریدار واگن از ایران٬ در عوض پرداخت پول واگن‌ها٬ بدهی ایران را با راه‌آهن ترکمنستان تسویه کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: چنانچه این مساله مورد توافق سه کشور واقع شود بدهی ایران به راه‌آهن ترکمنستان یک‌جا پرداخت می‌شود که البته این رقم٬ رقم قابل توجهی هم نیست و حدود 4 میلیون فرانک است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *