آموزش و پرورش با کمبود شدید نیرو رو به رو است
به گزارش گروه جامعه ، مرضیه گرد در خصوص تأسیس مدارس غیردولتی در ساختار آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش بخشی به نام غیر دولتی داریم كه در جزئیات آن در سال 1367 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بزرگان نظام هم در مناسبت های مختلف بارها بر لزوم تقویت و توسعه آن تحت عنوان مشاركت های مردمی تأكید كرده اند .
وی با اشاره به استفاده برخی رسانه ها از لفظ «خصوصی سازی» به جای استفاده از «مشاركت مردم» در تعلیم و تربیت، خاطرنشان كرد: در خصوصی سازی بنگاه اقتصادی در مالكیت افراد در میآید و سهامداران برای تقویت ارزش سهام برنامهریزی مینمایند اما در بحث مشاركت با مدارس غیردولتی، دولت از توان مدیریتی مؤسسان توانمند برای آموزش كودكان در فضاهای مدارس دولتی استفاده می كنند و فضای مدارس دولتی به تملك این مؤسسان در نمیآید .
گرد اضافه كرد: در سالهای اخیر به دلیل اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد و اجرای نظام 6ـ3ـ3، آموزش و پرورش با كمبود شدید آموزگار روبرو بوده است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح خرید خدمات آموزشی و بسته حمایتی از مدارس غیردولتی بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاهی با مدرك تحصیلی مرتبط با رشته شغلی آموزگاری برای تدریس جذب مدارس مشمول طرح مشاركتی شدهاند و از آموزشهای لازم برای تدریس نیز برخوردار شدهاند و نظارتهای انجام یافته نیز حاكی از آن است كه ورود جوانان پرشور و كارآمد و علاقمند به حوزه تعلیم و تربیت، نه تنها جایگاه معلمی را تضعیف نکرده است، بلكه جایگاه معلمان را ارتقاء بخشیده است.
رئیس سازمان مدارس
غیردولتی، توسعه مشاركت های مردمی و خانواده به مجوزهای مربوط به خرید خدمات آموزشی
اشاره كرد و افزود: برابر ماده 2 قانون تأسیس مدارس غیردولتی مصوب سال 87 مجلس شورای
اسلامی مجوز تأسیس و اداره مراكز غیردولتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، برابر ماده
12 همان قانون مجوز اجاره با فروش املاك مازاد بر نیاز آموزش و پرورش به مؤسسان مدارس
غیر دولتی اعطا شده است.