اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی چیزی مثل حضور قلب در نماز میخواهد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: قضیه اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی یک چیزی مثل حضور قلب در نماز میخواهد، در انجام هر کاری باید حضور قلب داشته باشیم.
وی افزود: آیا لازم است این همه تحقیقات صورت بگیرد؟ تحقیقات اولویتدار و تحقیقات ضروری را مشخص کنید و روی آنها کار کنید یا مثلا سیر تحقیقات چقدر باید طول بکشد، تعداد آدمهایی که باید کار کنند مشخص باشند.
فیروزآبادی ادامه داد: این اقدام و عمل هیچ جا متوقف نیست یعنی هیچ عنصری در جمهوری اسلامی ایران نمیتواند بگوید که اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی برای دیگران است یا برای بالاییهاست، برای پایینهاست برای آن طرفیهاست، برای این طرفیهاست.
عضو شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: هرکس خودش در همان کاری که دارد انجام میدهد بایستی ببیند که آیا با اقتصاد مقاومتی، تفکر اقتصاد مقاومتی، آیا کارش را درست انجام میدهد یا نمیدهد؟ این را چطور میشود پیش برد؟ این در کار فیزیکی و جزئی است بعد وارد سیستم هم که میشویم در آنها هم همینطور است.
وی تصریح کرد: سیستمها آیا باید همه این اجزا را داشته باشد؟ این اجزا همه شان ضروریاند؟ سهم هر کدام چقدر است؟ درصد سهماش چقدر است؟ ببینید به میزان و درصد سهماش برایش مایه میگذاریم یا نه برای چیزی که سهم اش نود درصد است ما ده درصد وقت میگذاریم؟ برای چیزی که سهماش ده درصد است ما نود درصد وقت میگذاریم و امکانات میگذاریم این نسبتها در داخل سیستمها بایستی دیده شود.
فیروزآبادی گفت: بنابراین، قضیه اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی یک چیزی مثل حضور قلب در نماز میخواهد، در انجام هر کاری باید حضور قلب داشته باشیم یا این با فرهنگ اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد یا ندارد؟ اگر کار من با اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد ادامه دهم وگرنه در آن باید تفکر کنم، تامل کنم که چه کار میتوانم انجام بدهم و یک پایه اقتصادی، فکری، حرفهای، فنی در ملت ایران وجود دارد.
وی اظهار داشت: این مربوط به تجربیات تاریخی ملت ایران است. در این 150 سال هم غربیها آمدند، حرفه و فن خودشان را و مواد خودشان را وارد کردند، مواد ما، نیروی کار ما، علم ما و حرف و فن ما را کنار زدند و تلاش کردند نابودش کنند، برای اینکه ما مستعمره آنها بشویم. برای اینکه صددرصد وابسته به آنها باشیم. این وابستگی فقط وابستگی فکری و دانش نیست که اصلا استاد دانشگاه را طوری تربیت کردند که بیاید داخل و بگوید من با این وسایل نمیتوانم کار کنم، وسایل آنها را وارد کنید من با آنها کار کنم و بعد هرچیزی که ایرانی بگویند، بیندازش کنار. این نمیتواند چون با تفکری که آموزش داده شده نمیخواند، این یک روش کار است.
فیروزآبادی تصریح کرد: یک روش کار هم هست که ژاپنیها و چینیها انجام دادند و چینیها باز با تقلید از آنها انجام دادند و رفتند در تمام دنیا، این ریشههای اقتصادی بومی کشورها را به عنوان جهانگرد شناسایی کردند حتی نمونههایش را خریداری کردند و آمدند از روی آن سیستم درست کردند و در واقع اختراع نکردند همان دانش بومی ملتها را بردند در آنجا تقویت کردند و با علم روز تولید و تکثیر کردند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: مثلا در مورد فرش همین کار را کردن، آمدند نوع بافت فرش نحوه رنگآمیزی ما را یاد گرفتند بعد رفتند آنجا نقشه های پارهای ما را بردند، بعد برای اینکه خیلی بومیسازی کنند آمدند تخت جمشید را نیز آنجا ساختند و نقش و طرحها را آوردند و در این چنین فضاها آمدند به بافتن فرشها، اما آن چیزی که ایرانی بود از آب درنیامد. آنها این کار را کردند، یک نکته اقتصادی مقاومتی، ببینید این ارتجاع نیست، ما واقعا یک میانی در حرفه و فن در کشور و در فرهنگ خودمان هم داریم که میتوانیم زنده و تقویتاش کنیم میتوانیم از آن استفاده کنیم. الزاما نباید از آنها بگیریم. شما این را بدانید به یقین که پایه همه فنون در غرب، نمونهگیری از شرق و تجربه شده از شرق است. بردند آنجا تبدیل کردند حالا ما خودمان فکر کنیم که حتما باید از آنها بگیریم.
وی افزود: آنها همه چیز را از اینجا بردند، ببینید یکی از بدترین خیانتهایی که کردند این است که هر چیز را از اینجا بردند، آنجا تغییرش دادند. سند و مهر رویش زدند، بردند یک جلسه علمی تشکیل دادند، عرضه کردند به اسم آن کسی که آمده این را عرضه کرده ثبت کردند، یعنی ته قضیه میبینیم نظریه جغرافیایی برای همین اسلام است. نظریه طبی برای اسلام است. نظریه معماری برای خود ایران است منتهی آنجا الان اسم های مختلف غربی برحسب آن آدمی که آن کار را کرده است، آن اسم را بر آن گذاشتهاند و ما فکر میکنیم که این را شخص واقعا اختراع کرد یا او درست کرده اصلا اینجور نیست.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آنها آمدند همین سابقه تجربه بشری را گرفتند، بردند آنجا ترجمه کردند. یک گوشهای تکه داشتند به اسم خودشان ثبت کردند. در واقع اقتصاد مقاومتی هم مثل همه ابعاد انقلاب بازگشتن به خویشتن است.
وی در پایان سخنرانی خود از مقام معلم و همچنین از استاد بزرگوار شهید علامه مرتضی مطهری تجلیل به عمل آوردند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *