مرگ دهها هزار نفر در انگلیس براثر آلودگی هوا/ موج انتقادات علیه دولت كامرون
انگلیس بهویژه كلانشهر لندن سالانه شاهد مرگ خاموش ده هزار انگلیسی براثر آلودگی هوا است و این مساله انتقادات و شكایاتی را متوجه دولت محافظه كار دیوید كامرون كرده است.
به گزارش گروه بین الملل ، انجمن سلطنتی پزشكان انگلیس اخیرا در گزارشی اعلام كرد كه آلودگی هوا سالانه موجب حدود 40 هزار مرگ زودرس در انگلیس میشود كه هر سال 20 میلیارد پوند برای این كشور هزینه در بردارد.
پروفسور «جاناتان كریگ»، یكی از نویسندگان این گزارش كه متعاقب رسوایی شركت فولكسواگن در دستكاری سیستم ارزیابی گازهای خروجی از اگزوز خودروهای دیزلش منتشر شد، عنوان كرده است كه شواهد بسیار روشنی وجود دارد مبنی بر اینكه گازهای آلاینده منتشره توسط كارخانهها و وسایل نقلیه با بیماریهای قلبی و تنفسی ازجمله آسم ربط دارد.
پروفسور «استیون هولگیت»، متخصص آسم در دانشگاه «ساوتمپتون» و رییس گروه متخصصانی كه این گزارش را تهیهكردهاند ، نیز بر نقش آلودگیهای ناشی از دود خودروها بر روی افراد بهویژه كودكان تصریح دارد.
این گزارش همچنین اقدامات صورت گرفته برای كاهش آلودگی ناشی از موتورهای دیزل را در انگلیس ضعیف خوانده است.
براساس گزارشهای رسمی منتشره، میزان آلودگی هوا در انگلیس كه بخشی از آن ناشی از انتقال گردوغبار از طریق جریانات هوایی از شمال آفریقا به این كشور است، در سال گذشته روند صعودی داشته است.
در سال گذشته با ورود ریزگردهای صحرای آفریقا به خاك اروپا، و تركیب شدن آن با سایر منابع آلودگی هوا، علاوه بر انگلیس شماری از كشورهای اروپایی حاشیه دریای مدیترانه ازجمله فرانسه، شاهد پدیده شدید 'مه دود' شدند.
براساس بررسیهای صورت گرفته توسط كمیته محیط زیست مجلس عوام انگلیس، ترافیك وسایل نقلیه موتوری سبب انتشار 42 درصد از مونواكسید كربن، 46 درصد از دیاكسید نیتروژن و 26 درصد از سایر گازهای خطرناك آلودهكننده در هوای شهرهای این كشور شده است.
دیاكسید نیتروژن، دیاكسید گوگرد و مونواكسید كربن ازجمله گازهای بسیار خطرناكی هستند كه افزایش میزان آنها در هوا میتوانند سبب ایجاد و تشدید بیماریهای ریوی ، قلبی، سرطان و عوارض شدید پوستی و چشمی شوند.
به گفته كارشناسان یكی از مهمترین دلایل آلودگی هوا در لندن و سایر كلانشهرهای انگلیس تعداد بسیار زیاد خودروهای دیزلی در این كشور عنوان میشود.
در حال حاضر این خودروها برخلاف دهههای گذشته از نظر آلودگی موتورهای نامطلوبی تلقی میشوند و تلاش فعالان مدنی و محیط زیست برای محدود كردن وسایل نقلیهای كه موتور دیزل دارند و عامل انتشار گاز مضر دیاكسید نیتروژن شمرده میشود، شدت گرفته است.
برخی ارزیابیها صورت گرفته نشانگر آن است كه هوای خیابان آكسفورد كه از مهمترین مراكز خرید در پایتخت انگلیس شمرده میشود، عمدتاً به دلیل تردد بیش از حد خودروهای دیزلی( اتوبوسهای شهری) از نظر میزان دیاكسید نیتروژن آلودهترین جای دنیا است.
براساس گزارشهای منتشر شده آلودگی هوای لندن در هشت روز اول سال 2016 میلادی از حد مجاز آلودگی سالانه بر طبق قوانین اروپایی فراتر رفت. بهاینترتیب هوای لندن در میان شهرهای بزرگ كشورهای توسعهیافته یكی از آلودهترینها بشمار میآید.
براساس قانون اروپا میزان گاز مضر دیاكسید نیتروژن كه میتواند باعث بیماریهای قلبی و تنفسی شود نباید در سال بیش از 18 ساعت از حد مجاز فراتر رود.
هرچند دولت انگلیس میگوید در بین سالهای 2005 تا 2013 میزان آلودگی دیاكسید نیتروژن 38 درصد و میزان ذرات معلق 16 درصد كاهشیافته است
در حال حاضر رسوایی آلودگی خودروهای ساخت برخی از شركتهای خودروسازی ازجمله فولكسواگن سبب شده است كه بحث آلودگی هوا در انگلیس و ضرورت كاهش سطح میزان انتشار آلودگی خودروهای دیزل در این كشور بیش از پیش از سوی افكار عمومی و سیاستمداران موردتوجه قرار گیرد.
نتایج نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه «یوگو» كه ماه گذشته منتشر شد نشانگر آن است كه خانوادههای انگلیسی ساكن لندن آلودگی هوا را بزرگترین تهدید سلامت خود میدانند.
براساس نظرسنجی موسسه یوگو كه از یك هزار و 15 خانواده انگلیسی صورت گرفته، 68درصد خانوادههای انگلیسی از تنفس كودكانشان در این هوای آلوده نگران هستند.
این نظرسنجی حاكی است كه 32 درصد خانوادهها از تنفس كودكان خود در این هوای آلوده «بسیار نگران» و 43درصد «نسبتا نگران» هستند.
كمیته محیط زیست مجلس عوام انگلیس سال گذشته در گزارشی هشدار داده بود كه آلودگی هوا ضمن ایجاد یك بحران در بهداشت عمومی در این كشور، سبب افزایش مرگومیر ، شده است.
این كمیته پارلمانی از دولت این كشور درخواست كرده بود كه به دلیل تشدید خطرات ناشی از آلودگی هوا، مدارس جدید، مراكز نگهداری از سالمندان و بیمارستانها بهدوراز جادهها و خیابانهای اصلی و پرتردد ساخته شوند.
براساس گزارش این كمیته، در حال حاضر خطرات ناشی از آلودگی هوا همانند خطرات سیگار، سبب یك بحران جدی در عرصه بهداشت عمومی در كشور انگلیس شده است.
كمیته محیطزیست مجلس عوام انگلیس در گزارش خود خواستار این شده است كه دولت سرمایهگذاری بیشتری درزمینهٔ آلودگی هوا ازجمله كاهش میزان خروجی گازهای گلخانهای چون دیاكسید نیتروژن توسط خودروهای دیزلی صورت دهد.
این كمیته پارلمانی نیز تایید كرده است كه درحال حاضر خودروهای دیزلی بیشترین سهم در ایجاد آلودگی هوا در شهرهای بزرگ انگلیس را دارند.
رییس كمیته محیط زیست انگلیس با اشاره به وجود یكهزار مدرسه در این كشور در نزدیكی شاهراه ها و خیابان های اصلی ، خواستار این شده است كه مدارس جدید و مراكز مربوط به سالمندان و مراكز درمانی و بیمارستانی در مناطقی كه دارای آلودگی كمتری هستند، ساخته شوند.
در همین حال به گفته حزب مخالف كارگر، آلودگی هوا سبب ایجاد یك بحران در بهداشت عمومی در انگلیس و افزایش مرگ و میر ناشی از آن، در این كشور شده است.
این حزب دولت انگلیس كه از سوی محافظه كاران اداره می شود را متهم كرده است كه تاكنون هیچ اقدامی جدی برای مقابله با مشكل آلودگی هوا صورت نداده است.
'جرمی كوربین' رهبر حزب كارگر اخیرا در نشست مجلس عوام خطاب به دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس گفت كه 500 هزار نفر تا سال 2025 میلادی به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا در انگلیس خواهند مرد.
رهبر حزب كارگر با بیان اینكه هزینههای اقتصادی ناشی از آلودگی هوا برای انگلیس سالانه به 20 میلیارد پوند میرسد، اضافه كرد: سووال اینجاست كه چرا نخستوزیر عجلهای برای اجرای قوانین بینالملل مرتبط با آلودگی هوا كه میتواند سبب ارتقای سطح بهداشت مردم انگلیس شود، نمیكند.
جرمی كوربین با اشاره به مواجه بودن لندن با مشكل مه دود گفت: این در حالی است كه دوست نخستوزیر، بوریس جانسون از سال 2012 میلادی سمت شهرداری لندن را بر عهده دارد.
هر چند كامرون نیز در پاسخ به انتقادات كوربین، تایید كرد كه هزینه عوارض ناشی از آلودگی هوا برای اقتصاد انگلیس سالانه به میلیاردها پوند میرسد اما در همین حال گفت: دولت انگلیس برای مقابله با آلودگی هوا طرحهایی ازجمله كاهش میزان آلودگی خودروها بهویژه خودروهای دیزلی و كاهش میزان انتشار گازهای آلاینده ناشی از نیروگاههای تولید برق مدنظر قرار داده است.
كامرون مدعی شد كه در صورت اجرای طرح كاهش گاز دیاكسید كربن از نیروگاه تولید برق انتظار میرود كه تا سال 2030 میلادی، میزان انتشار این گازها، نسبت به سال 1990 میلادی، تا 85 درصد كاهش یابد كه یك ركورد شمرده میشود.
در همین حال گروه كلاینتارث و دیگر گروه های مدنی زیستمحیطی ازجمله «دوستان زمین»، «آرامش سبز» و «هوای سالم» بر این باورند كه طرحهای وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی انگلیس برای مقابله با آلودگی هوا ناكافی است.
گروه حقوقی - زیستمحیطی 'كلاینت ارث' ( ClientEarth) با اعلام هشدار نسبت به خطرات آلودگی هوا در انگلیس میگوید اراده سیاسی كافی در این كشور برای مقابله با آلودگی و اجرای قوانین موجود در این زمینه وجود ندارد.
گروه 'كلاینت ارث' در گزارشی میگوید نكته جالب توجه این است كه آگاهی بسیار كمی در مورد خطرات ناشی از آلودگی هوا كه سلامتی عمومی را در معرض خطر قرار داده است، داده می شود.
«جیمز ثورنتون» مدیر اجرایی «كلاینت ارث» میگوید: جای تعجب نیست كه خانوادهها نسبت به تاثیرات آلودگی هوابر فرزندانشان نگران باشند. آنها باید با آلودگی هوا كه هرسال نسبت به سال گذشته بدتر میشود و دولتی كه در این خصوص كاری نمیكند كنار بیایند.
گروه حقوقی-زیست محیطی «كلاینتارث» در اواخر سال گذشته از دولت لندن به دادگاه عالی انگلیس شكایت كرد و در شكایتش
نام شهردار لندن، وزرای اسكاتلند و ولز و همچنین وزارت حملونقل نیز قید شده است.
كلاینت ارث از دادگاه عالی انگلیس خواسته است هرچه سریعتر آخرین طرحهای وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی (دِفرا) را در مورد اجرای اهداف اتحادیه اروپا در خصوص گاز سمی نیتروژن دیاكسید (NO2) بررسی كند.
'آلن اندروز، یكی از وكلای كلاینتارث با اشاره به كاستیهای موجود در طرحهای دولت، گفته است:« از آنجا كه نمیتوان برای مقابله با هوای آلوده به دولت اعتماد كرد، اكنون از دادگاه میخواهیم با مداخله، اطمینان حاصل كند كه در این مورد اقدامی صورت میگیرد، واقعاً مایه شرمساری است كه ناچاریم برای مجبور كردن دولت به حفظ سلامتیمان به دادگاه متوسل شویم.'
در همین حال بحث آلودگی هوا ازجمله مواردی است كه از سوی نامزدهای انتخابات شهرداری لندن در تبلیغاتشان موردتوجه قرارگرفته است.
'سیان بری'، نامزد انتخابات شهرداری لندن از حزب سبز میگوید همچنان كه آمار بیشتری در خصوص آلودگی هوا منتشر میشود، اعتماد لندنیها به محافظهكاران كمتر میشود.
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *