صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

راه‌آهن میانه- بستان‌آباد در مسیر اتصال ایران به شبکه ریلی بین‌المللی

۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰:۰۱
کد خبر: ۱۶۴۹۷۲
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
مرحله نخست راه‌آهن میانه- تبریز (میانه- بستان‌آباد) به طول 132 کیلومتر در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریل‌گذاری ، امسال بهره‌برداری می‌ شود.
به گزارش گروه اقتصاد، مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ، علی نورزاد گفت: با احداث راه‌‌‌آهن دو خطه میانه- بستان‌آباد- تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافری، مسافت برای قطارهای باری- ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه راه‌آهن از تبریز ادامه می یابد و در مرز جلفا به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و در رازی به راه‌آهن ترکیه متصل می‌شود، احداث این محور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
وی افزود : با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر توسعه خطوط ریلی و اتصال ایران به شبکه ریلی بین‌الملل، محور میانه- تبریز یکی از پروژه‌های اولویت‌دار شرکت ساخت وتوسعه است که فاز اول آن، حدفاصل میانه- بستان آباد با پیشرفت فیزیکی 95 درصدی در بخش زیرسازی در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریل‌گذاری تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود و بخش بستان‌آباد- تبریز با طی کردن مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم برای تضمین دولت آماده سرمایه‌گذاری خارجی است.
 
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطر نشان کرد: این خط آهن از شهرستان میانه اغاز می شود و پس از عبور از شهرستان ترکمنچای و بستان آباد و گردنه شبلی به شهر تبریز ختم می‌شود و در حدفاصل میانه تا بستان‌آباد در مناطق زاویه، نقلان، ترکمنچای، شهریار، تیکمه‌داش و بستان‌آباد دارای ایستگاه است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : این خط‌آهن به طول 200 کیلومتر در 10 قطعه طراحی شده است که هفت قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستان‌آباد به طول 132 کیلومتر قرار دارد و سه قطعه پایانی در محدوده بستان آباد- تبریز واقع شده است.
 
نورزاد با اشاره به خط‌آهن فعلی این مسیر که از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر تهران- تبریز اغاز می‌شود ، گفت : مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می‌کند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق‌العاده کم است و در نتیجه با احداث خط‌آهن میانه- بستان‌آباد - تبریز که 100 کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر موجود است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از 7 ساعت و نیم به کمتر از 3 ساعت و برای قطارهای باری در حدود 5 ساعت کاهش خواهد یافت.
 
وی اعتبار هزینه شده برای کل مسیر میانه- بستان آباد- تبریز را 8 هزار و 100 میلیارد ریال عنوان کرد که 6 هزار و 500 میلیارد آن مربوط به میانه- بستان‌آباد است.
 
انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *