صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

امكان اتصال 30 درصد پايانه هاي فروشگاهي به شبكه پرداخت بين الملل

۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰:۰۳
کد خبر: ۱۶۱۸۷۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي، اتصالات بين‌المللي را در نظام‌هاي پرداخت، اولويت امسال اعلام كرد و گفت: حدود 30 درصد پايانه‌هاي فروشگاه‌ها امكان پذيرش شبكه‌هاي پرداخت بين‌المللي را دارند.
 به گزارش گروه اقتصاد، داود محمدبيگي درباره اينكه آيا با اجرايي شدن برجام و رفع تحريم‌ها، زمينه شرايط بازگشت خدمات پرداخت‌هاي الكترونيكي به ايران فراهم شده و بانك مركزي اقدام خاصي در اين زمينه انجام داده است؟، اظهار داشت: در اين راستا مذاكراتي را با شبكه پرداخت بين‌المللي جي سي بي (JCB) ژاپن و شبكه يو پي آي (UPI) چين آغاز كرده‌ايم.

وي گفت: اين دو شبكه پرداخت از ضريب نفوذ مناسبي در آسيا، اروپا و كشورهاي جنوب شرقي آسيا برخوردارند. بانك مركزي در برقراري ارتباط با شبكه‌هاي پرداخت بين‌المللي همواره دو نكته را در نظر خواهد داشت، اول كم هزينه بودن اين شبكه‌ها براي مشتريان و دوم پردازش تراكنش‌هاي داخل كشور از طريق سامانه‌هاي داخلي، چراكه با اين سياست سعي در حفظ شبكه ملي پرداخت بومي كشور را كه زحمات زيادي براي توسعه آن كشيده شده است، داريم.

محمدبيگي گفت: بايد توجه داشت كه شبكه‌هاي پرداخت، الزامات خاص خود را دارند و در صورت اتصال به اين شبكه‌ها بايد استانداردهاي آنها را در نظر داشت.

وي اظهار داشت: در سال گذشته تعداد تراكنش‌هاي سامانه شتاب 13.5 ميليارد و به ارزش 19450 هزار ميليارد ريال بوده كه حدود 1.5 برابر توليد ناخالص ملي كشور در شبكه شتاب پردازش شده است.

اين مقام مسئول در بانك مركزي با بيان اينكه، در سامانه ساتنا حدود 8 ميليون تراكنش به ارزش 55 تريليون ريال پردازش شده كه رقمي معادل 4 برابر توليد ناخالص ملي است. در سامانه پايا 1.7 ميليارد تراكنش به ارزش 12 تريليارد ريال پردازش شده است. در سال گذشته از نظر تعداد تراكنش در هر يك از سامانه‌هاي شتاب، پايا، ساتنا و شاپرك حدود 25 درصد رشد و ازنظر مبلغي نيز به طور ميانگين حدود 17 درصد رشد داشته‌ايم.
 
** آمار تراكنش‌هاي سامانه‌هاي بانكي در سال گذشته

وي درباره آمار تراكنش هاي بانكي در سال گذشته ، گفت: با نگاهي تفكيك شده به تراكنش‌هاي سال گذشته از نظر تعداد، 57 درصد تراكنش‌ها در پايانه‌هاي فروشگاهي، 24 درصد در پايانه‌هاي خودپرداز، 12 درصد در پايانه‌هاي تلفن همراه، حدود 6 درصد اينترنت و حدود يك درصد پايانه تلفن، كيوسك و شعب پردازش شده است.

به گفته بيگي، از اين ميزان تراكنش‌47 درصد مرتبط به سرويس خريد، 8 درصد انتقال وجه شتابي (كارت به كارت)، 11 درصد برداشت وجه و 22 درصد به پرداخت قبض مرتبط بوده است. البته اگر بخواهيم مبلغ تراكنش‌هاي پرداخت كارتي را به تفكيك نوع آن بررسي كنيم تنها حدود 6 درصد از كل مبلغ به سرويس برداشت وجه اختصاص دارد. اين موضوع بيانگر اين واقعيت است كه 94 درصد حجم تراكنش‌ها از طريق پايانه‌هاي الكترونيكي پردازش شده كه نشان از اقبال عموم به اين سرويس‌ها دارد.

مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي ادامه داد: در سال 94 نسبت به سال 93 در سامانه شتاب از نظر تعدادي 29 درصد و از نظر مبلغ 17درصد و در سامانه شاپرك از نظر تعدادي 19 درصد و از نظر مبلغي 26 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. همچنين در سامانه ساتنا از نظر تعدادي 22 درصد و از نظر مبلغ 25 درصد افزايش و در سامانه پايا از نظر تعدادي 32 و از نظر مبلغي حدود يك درصد افزايش در تراكنش‌هاي اين سامانه به چشم مي‌خورد. يكي از دلايل نبود رشد قابل توجه در مبلغ تراكنش‌هاي پايا اعمال محدوديت سقف انتقال وجه در سامانه به 500 ميليون ريال بوده است كه براساس تصميم بانك مركزي مقرر شد اين مبالغ در سامانه ساتنا پردازش و تسويه شود.

وي گفت: اتصال مجدد بانك‌هاي ايراني به سوئيفت، جامعه جهاني ارتباطات مالي بين بانكي، پس از حدود 4 سال قطع رابطه، مهم‌ترين اتفاق در سال 94 بود. مذاكرات بين بانك‌هاي ايراني با بانك‌هاي بين‌المللي براي برقراري روابط كارگزاري كماكان در جريان است كه ارتباطي با سوئيفت به عنوان ابزار برقراري و مبادله پيام‌هاي مالي ندارد. سامانه چكاوك در خرداد ماه 94 تكميل و از شهريور سال گذشته كار بر روي سامانه صياد به عنوان مكمل سامانه چكاوك آغاز شد. اين سامانه ضمن تسهيل ورود و پردازش چك‌ها براي بانك‌ها، استانداردسازي اقلام چك و نيز ايمن‌سازي چك‌ها را فراهم مي‌كند. از ديگر مزاياي اين سامانه مي‌توان به در نظر گرفتن ارزش افزوده، اعتبارسنجي و اطلاع‌رساني به مشتريان اشاره كرد.

وي درباره چاپ چك‌ گفت، قرار بر اين است چاپ چك‌ها توسط بانك مركزي صورت نگيرد و بر اين اساس ويژگي‌هاي امنيتي و الزامات مرتبط با آن از سمت بانك مركزي در اختيار چاپخانه‌هاي مجاز قرار گرفته است. برمبناي برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اميدواريم بتوانيم اين چك‌ها را در نيمه اول سال 95 وارد چرخه سامانه‌هاي الكترونيكي كنيم. البته بايد در نظر داشت كه به دليل چك‌هاي جاري در دسترس مردم، نبايد انتظار داشت كه به يك باره تمامي چك‌ها از چرخه اقتصادي كشور حذف شود. فرايند جايگزيني چك‌هاي جديد با چك‌هاي فعلي فرايندي تدريجي است و به نظر مي‌رسد حدود 2 تا 3 سال به طول بيانجامد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا سامانه چكاوك به اهداف خود دست پيدا كرده و تاكنون چه ميزان چك در اين سامانه تسويه شده است؟، اظهار داشت: در سال گذشته حدود 113 ميليون برگ چك عادي در سامانه چكاوك كارسازي شده است. به طور ميانگين در اين سامانه و در سه ماهه ابتدايي سال گذشته 7 ميليون برگ چك به صورت ماهيانه كارسازي شده است. ذكر اين نكته نيز لازم است كه به دليل پيوستن كل استان‌ها از خرداد به اين سامانه و با تثبيت آن از تير ماه ماهانه نزديك به 10 ميليون برگ چك و در اسفند ماه حدود 11 ميليون چك عادي كارسازي شده است. همچنين در سال 94 حدود 13.5 ميليون برگ چك‌ رمزدار در اين سامانه كارسازي شده است. باتوجه به اينكه سامانه چكاوك اولين سال‌هاي شروع به كار خود را را تجربه مي كند، به نظر مي رسد اين سامانه توانسته به خوبي انتظارات موجود را برآورده كند و جايگاه مناسب در حوزه پرداخت پيدا كند تا جايي كه در سال گذشته و در مجموع بيش از 127 ميليون برگ چك ميليون برگ چك در سامانه چكاوك كارسازي شده و اين فراتر از پيش‌بيني‌ها بوده است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه باتوجه به افزايش تراكنش‌ها در ايام پاياني سال، تعداد تراكنش‌هاي ناموفق در اسفند ماه چه ميزان بوده است ، تصريح كرد: ميزان تراكنش‌هاي ناموفق كه در اسفند ماه حدود 2.5 درصد بوده است باتوجه به اينكه معمولاً ميزان تراكنش‌ها از تير ماه هر سال به نسبت اسفند سال قبل افزايش مي يابد بايد بانك‌ها و شركت‌هاي پرداخت طي سه ماه آينده براي كاهش اين درصد اقدامات لازم را انجام دهند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه دستاوردهاي نظام‌هاي پرداخت در سال 1394 چه بوده است و برنامه‌هاي آتي بانك مركزي در سال 95 در اين باره چيست، گفت: اهداف راهبردي را مي‌توان براساس حوزه‌ها و با موضوعات مختلف پي گرفت. اولين نكته در اين باره، تقويت صنعت پرداخت كشور است، از مصاديق اين موضوع مي‌توان به انطباق با استانداردها، ارتقاي كمي و كيفي پرداخت‌ها و گسترش ضريب نفوذ كارت‌هاي اعتباري اشاره كرد. اتصالات بين‌المللي به عنوان يكي از مهم‌ترين اهداف سال 95 در حوزه پرداخت كارتي است؛ با فراهم شدن شرايط ارتباطات بين‌المللي، بانك‌ها و مشتريان از اين موضوع منتفع مي‌شوند. با گسترده شدن خدمات و محصولات، وظيفه بانك مركزي به عنوان نهاد ناظر سنگين‌تر خواهد شد. از ديگر اقدامات خوب بانك مركزي راه‌اندازي سامانه اوراق مشاركت الكترونيك در سال 94 است. اين سامانه در حال حاضر به ثبات نسبي نزديك شده است و تاكنون 22 بانك به اين سامانه متصل شده‎اند؛ البته اين كار تا اتصال كامل ساير بانك‌ها در سال 95 و انجام اقدامات اصلاحي در سامانه پي گرفته مي‌شود.

به گفته وي، آغاز فرايند اجراي پروژه‌هاي نقشه راه 1400 از ارديبهشت 94 يكي ديگر از اقدامات خوب و مفيد و از ماندگارترين پروژه‌هاي بانك مركزي به شمار مي‌آيد كه با همكاري و هماهنگي حوزه‌هاي مختلف بانك مركزي در حال انجام است. از ديگر اقدامات انجام شده در سال 94 مي‌توان به پرداخت خسارت حدود 12 ميليارد تومان از محل صندوق جبران خسارات به مشترياني كه در تراكنش‌ها با مغايرت‌هايي مواجه شده‌اند، اشاره كرد.

اين مقام مسئول در بانك مركزي اظهارداشت: در سال 94 بانك مركزي براي كنترل عملكرد شبكه و انجام عمليات روزانه از ابزارهاي مديريتي خود به خوبي استفاده كرد اجراي كامل توافق نامه سطح ارايه خدمات بانك‌ها كه از 95 درصد به 97.5 درصد ارتقا يافته بود در سال گذشته باعث بهبود كيفيت ارايه خدمات در كل نظام بانكي در حوزه پرداخت شد.
 
انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *