صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

زبان سينما بايد زبان مشترك همهٴ جهانيان باشد

۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۳۰
کد خبر: ۱۶۱۶۷۴
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با تاکید بر این نکته که هنر به ویژه سینما، باید محل تجلی حق و حقیقت باشد.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء، ایوبی، معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از هنرمندان سینمایی کشور با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با تاکید بر این نکته که هنر به ویژه سینما، باید محل تجلی حق و حقیقت باشد؛ اظهار داشتند:

باید توجه داشت که سینما، یک رسانه مجازی نیست؛ هرجا که فکر و اندیشه و هنر در جریان است فضا فضای حقیقت است لذا همه ما در فضای حقیقت زندگی می کنیم، کسانی که از برخی هنرها و رسانه ها به «مجازی» یاد می کنند اگر راه اندیشه را راه مستقیم می‌دانستند هرگز از این فضا به فضای مجازی یاد نمی‌كردند.

وی خاطرنشان کردند:

بسیاری از جوامع بشری با حس و تجربه حسی زندگی می‌كنند و نه تجرید، تجرید به حكماء تعلق دارد، بشر در یك قرن گذشته با از سر گذراندن جنگ جهانی اول و دوم و جنگ‌های نیابتی اخیر، تجربه کرده و فهمیده است که با جنگ، كشتار و زور نمی‌شود جهان را اداره كرد منتهی راه بعدی و جایگزین آن را بلد نیست! كشتن نه! جنگ نه! اما چه؟

معظم له بشر امروز را موجودی در جستجوی گمشده حقیقی خود معرفی کردند و ابراز داشتند:

غربی ها خیال كردند كه سرگرمی های بشری می‌تواند خلأ معنوی بشر امروز را پر كند در حالی که بشر یك گمشده‌ای دارد و آن گمشده مشتركات فطرت است؛ همهٴ انسان‌های جهان یك زبان مشترك دارند،.

وی با اشاره به تاثیر گذاری بسیار رسانه سینما در نهادینه سازی فرهنگ وحیانی افزودند:

قرآن كریم زبان مشترك همهٴ انسان‌های جهان را كاملاً بیان می‌كند و می فرماید من همهٴ جهان را با یك عنصر مشترک آفریده‌ام و آن «حق» است؛ یعنی مصالح ساختمانی همهٴ جهان حق و حقیقت است و هاضمهٴ جهان، باطل را قبول نمی‌كند. از طبیعت كه به مرحلهٴ بالاتر یعنی مرحله فطرت برسیم دیگر دروغ، فریب، خیانت و ترك وفای عهد را هیچ كس نمی‌پذیرد. این حرف از سخنان بین المللی اسلام است كه انسان با انسان بی ایمان می‌تواند زندگی كند اما با انسان بی اَیمان یعنی كسی كه وفای به عهد ندارد و به پیمان خود وفادار نیست نمی‌تواند زندگی كند. زبان مشترك بشر، زبانی است كه این پیمان را تحكیم می‌كند و سینما این قدرت را دارد كه ایمان و وفای به عهد را در جامعه متعالی كند و این را همه افراد جهان می‌پذیرند. لذا زبان سینما باید زبان مشترك همهٴ جهانیان یعنی زبان فطرت باشد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه، فرهنگ اصیل و غنی کشور را یادآور شدند و اذعان داشتند:

فرهنگ غنی کشور به وسیله زبان مشترک بین همه افراد جهان قابل انتقال به دیگر تمدن هاست؛ اکنون بسیاری از سخنان اسلام را جهان به راحتی می‌پذیرد؛ مانند وفای به عهد و حفظ حریم شخصی افراد، اگر این زبان مشترك به یك زبان معقول تبدیل شود و ما بتوانیم این معقول را هنرمندانه محسوس كنیم، جامعه استقبال می‌كند و هنر این قدرت را دارد تا در جامعه تأثیر بگذارد و جامعه را به جامعه‌ای كه دروغ نمی‌گوید، خیانت و اختلاس نمی‌كند و فریب نمی‌دهد و حتی بالاتر از آن، تبدیل كند.

معظم له در فراز دیگری از سخنان خود ضمن ابراز امیدواری جهت ساخت فصلهای بعدی فیلم سینمایی محمد رسول الله خاطرنشان کردند:

آموزه‌های پیامبر مربوط به زبان مشترك همه افراد جهان است، فیلم محمد رسول الله(ص)، پاسخی محكم به شبهات و تحریفات مطرح شده توسط سلمان رشدی و امثال اوست چرا که تنها ابزاری كه می‌تواند با زبان زنده، پاسخ سلمان رشدی‌ها را بدهد همین هنر است كه امیدواریم قسمت‌های مربوط به جوانی و بعثت پیامبر نیز ساخته و اكران شود تا جهانیان بیش از پیش با ابعاد حقیقی وجود مبارک پیامبر اسلام آشنا شوند.

ایشان با بیان روایتی از رسول اكرم در خصوص اجازه ورود مسیحیان به مسجد جهت عبادت بیان داشتند:

برخی تنگ‌نظری‌ها در محدوده سینما كاری از پیش نمی‌برد، آن وسعت نظر پیامبر (ص) بود که باعث شد مسیحیانی که جهت عبادت با اجازه پیامبر وارد مسجد مدینه شدند پس از مدتی ناقوس خود را كنار گذاشته و به اسلام متمایل شوند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در توصیه به عموم هنرمندان به ویژه سینما گران اظهار داشتند:

هنر باید با فقه و اخلاق یك تعامل مشترك داشته باشد. هنرمندان باید با كتب عمیق علمی كه از بزرگان به ما رسیده است مانند كتب عقلی و آثار بزرگانی همچون عطار، مولوی و سنائی آشنا باشند و مایه هنری خود را از آنها دریافت کنند.

وی هنر را ابزار بیداری انسان از خواب غفلت دانستند و ابراز داشتند:

در مقام مثال سینمای غرب مانند برخی از آهنگ‌هاست که انسان را به خواب فرو می‌برد اما برخی از آهنگ‌ها انسان را بیدار می‌كند؛ ممكن است آهنگی كه جلوی خواب انسان را می گیرد در ابتدا برای او ناخوشایند باشد اما بعد از مدتی انسان از این بیداری و هشیاری خرسند خواهد شد، سینمای ما باید همانند اینگونه آهنگها باشد كه خوابیده‌ها را بیدار می كند.

ایشان ادامه دادند:

ما در این جهان مانند افراد خوابی هستیم که خواب می بینیم اما خواب ما تعبیری دارد كه پس از این جهان چه خبر است؟! از كجا آمده‌ایم و به كجا می‌رویم؟! هر رؤیایی یك تعبیری دارد كه معبّر می‌تواند آن را بفهمد، باید از ظاهر خواب عبور كرد و به باطن آن پی ببرد. هنر اگر توانست ما را به آن مقصد اصلی برساند و معبّر ما باشد و ما خوابیده‌ها را بیدار كند و هنر معقول باشد، خواهد توانست جامعه را احیا كند.

معظم له تناسب بین محتوا و فرم را از الزامات آثار هنری و بلکه همه آثار علمی دانستند و بیان داشتند:

اگر محتوا غنی باشد اما خط خوانا نباشد كسی رغبت نمی‌كند به محتوا توجه كند اما اگر خط زیبا بود انسان رغبت می‌كند تا محتوا را نیز بررسی كند، لذا هنر حرف اول را می‌زند چرا كه به همه حواس عنایت می‌كند؛ سینما همه حواس را تأمین می‌كند، این رسانه حیف است كه مانند هنر غرب فقط خیال انسان را تأمین ‌كند، ما باید مرز هنر حقیقی را از هنر سطحی كاملاً جدا كنیم، هنرمندان باید در پی هنر كوثری باشند و توجه داشته باشند که فرق جوهری هنر حقیقی و هنر کاذب این است كه هنر کاذب انسان را می‌خواباند اما هنر حقیقی انسان خوابیده را بیدار و هشیار می‌كند و در جامعه تأثیر مثبت می‌گذارد.

قبل از این جلسه، ایوبی و همراهان از قسمت های مختلف معاونت هنر و رسانه ای بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و فعالیت های آن بازدید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *