خیز شرکتهای ایرانی برای گسترش نفوذ در بازارهای همسایه
مدیر نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران گفت: بصره نزدیکترین و در دسترسترین بازار صادراتی ایران است و شرایط طلایی برای قدرتنمایی اقتصادی در جنوب عراق فراهم شده است.
به گزارش سید علیرضا صدرزاده مجری برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق گفت: این نمایشگاه در 2 هزار متر مربع فضای مفید نمایشگاهی 29 اردیبهشت تا اول خردادماه دایر میشود و تاکنون نزدیک به 60 درصد فضای نمایشگاهی به متقاضیان واگذار شده است، ضمن اینکه استانها غربی و جنوبی نیز در قالب پاویون در نمایشگاه بصره حضور مییابند.
وی اظهار داشت: گروههای کالایی صنایع غذایی، مصالح و تجهیزات ساختمانی، لوازم خانگی، خودرو و قطعات و شرکتهای خدمت پس از فروش خودرو از جمله متقاضیان حضور در نمایشگاه بصره هستند و با توجه به رفع تحریمها، شرکتهای مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
صدرزاده در مورد دلایل انتخاب بندر بصره برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: از نظر موقعیت جغرافیایی هیچ کدام از بازارهای صادراتی مانند بصره به ایران نزدیک نیست؛ این شهر بندری عراق با آبادان تنها 20 کیلومتر فاصله دارد و مرز آبی و خاکیاش با کشور ما صادرات به این شهر را تسهیل کرده است.
وی افزود: بصره از دیرباز گذرگاه ورود کالا در منطقه بود و حتی پیش از سرمایهگذاری و تاسیس بندر خرمشهر، از بندر بصره به عنوان مرکز ورود و خروج کالا استفاده میشد؛ این شهر اکنون هم موقعیت سابق خود را به عنوان بارانداز صادرات و واردات حفظ کرده و به دلیل مجاورتش با استانهای جنوبی ایران موقعیت خاصی را برای تجار ایرانی فراهم کرده است.
صدرزاده ادامه داد: مردم شهر بصره تاجرپیشه هستند، اتاق بازرگانی این بندر جنوبی عراق قدیمیترین اتاق بازرگانی خاورمیانه است و این شهر با جمعیت 5 میلیون نفری خود مرکزیت تجاری استانهای جنوبی عراق را به دوش میکشد.
وی با بیان اینکه عراق از نظر اقتصادی به 3 بخش عمده شمال به مرکزیت کردستان، مرکز یا همان پایتخت و جنوب به مرکزیت بصره تقسیمبندی میشود، اظهار داشت: حضور شرکتهای ایرانی در مرکز و به ویژه استانهای شمالی عراق تثبیت شده اما در جنوب عراق و بندر بصره با وجود ویژگیهای منحصربفرد، عقبماندگیهایی احساس میشود این در حالی است که بسیاری از شرکتهای چندملیتی از اقصی نقاط جهان در بصره فعال هستند و شعب خود را در آنجا دایر کردهاند.
مدیر برگزاری نمایشگاه توانمندیهای ایران در بصره با بیان اینکه بخشی از غفلت از بازار بصره را میتوان با برگزاری نمایشگاه و حضور پر قدرت شرکتهای ایرانی جبران کرد، افزود: اکنون که مسیرهای ورود کالا از شمال و از ترکیه مسدود است، ورود کالا از جنوب عراق تسهیل شده و موقعیت طلایی و فرصت مضاعفی را برای قدرتنمایی اقتصادی ایران فراهم کرده است.
صدرزاده در پایان بر عدم تداخل و همپوشانی برگزاری نمایشگاه در شهرهای مختلف عراق تاکید کرد و گفت: طبق مطالعات و نتایج بررسیهای صورت گرفته، نفوذ در بازار عراق نیازمند برگزاری نمایشگاه در شهرهای مختلف است چراکه به دلیل برخی مشکلاتی ناشی از ناامنی، مسافرت در عراق به کندی انجام میشود و کمتر کسی حاضر است برای بازدید از نمایشگاه از شهر خود خارج شود، به همین دلیل برگزاری نمایشگاه در شهرهای مختلف عراق با توجیه اقتصادی قوی همراه است و تاثیری بر کاهش آمار بازدیدکنندگان عراقی ندارد.
نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت از 29 اردیبهشت به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی بصره آغاز به کار می کند؛ این نمایشگاه در زمینه محصولات و صنایع غذایی، ساختمان و تاسیسات، صنعت و معدن، انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی)، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی، منسوجات، فرش و موکت، صنایع خودرو، خدمات شهری، حملونقل، فناوری اطلاعات و صنایع مخابراتی برگزار خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *